  • 1. Data: 2011-06-14 21:44:45
    Temat: [kanalizacja] odzysk ciepła z pralki
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Pion od pralki przechodzi mi przez garaż. Tak się zastanawiam, czy
    miałoby sens poprowadzić rurę w "N"-kę, taki jakby wysoki syfon. Wtedy
    gorąca woda z pralki oddałaby ciepło do garażu. Pojawia się jednak kilka
    pytań

    - na lato lepiej niech spłynie do kanalizy, więc przydałyby się jakieś
    trójniki i zawór na dole. Są w ogóle zawory do kanalizy?
    - Czy to się nie będzie zapychać piaskiem i innym dziadostwem z prania?
    Chociaż z drugiej strony mając wspomniany zawór można ten "syfon"
    przepłukać.
    - czy rury kanalizacyjne przystosowane są do długotrwałego przebywania
    gorącej wody?
    - czy ten pomysł w ogóle ma sens, skoro po praniu jest najczęściej
    płukanie w zimnej wodzie? Myślę że jeśli syfon pomieści objętość wody
    na całe pranie, to by działało.

    bajcik

  • 2. Data: 2011-06-14 22:07:51
    Temat: Re: [kanalizacja] odzysk ciepła z pralki
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@W...gazeta.pl>

    Jeśli myślałbym serio, to chyba bym zbocznikował jakiś grzejnik płytowy
    ewentualnie rurowy.

    Pytanie ile energii kryje się w 10-15 litrach ciepłej wody?
    I porównanie z prysznicem/wanną?

  • 3. Data: 2011-06-14 22:36:22
    Od: "kurdebalans" <n...@g...pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przepłukać.
    > - czy rury kanalizacyjne przystosowane są do długotrwałego przebywania
    (To powinno być pierwsze pytanie)
    - Nie ma

    skoro po praniu jest najczęściej
    > płukanie w zimnej wodzie? Myślę że jeśli syfon pomieści objętość wody
    > na całe pranie, to by działało.
    >
    > bajcik

    Nie potępiam kolegi w całej rozciągłości.
    Koncepcja przeciwprądu tudzież odzysku ciepła tam gdzie tylko możliwe ma
    sens i zastosowanie w przemysłowych instalacjach które pracują przy
    znacznych różnicach temperatur i w ruchu ciągłym.
    Dla Twojego przypadku to skrajnie nieopłacalne.
    Pralka na jeden cykl zużywa około czterdzieści kilka litrów wody.
    Pranie wstępne, zasadnicze, 3-4 płukania.
    Dale to około 4-6 napełnień pralki.
    Tylko pranie wstępne i zasadnicze odbywa się z grzaniem.
    Płukania są na zimno.
    czterdzieści kilka / 4-6 = ~ 10L
    Woda w rurach ma 8-10st. C
    Większość proszków do prania wymaga temperatury 30st. C.
    30-10=20st. C
    Na podgrzanie 10L o 20 st. C potrzeba 200.000 Cal czyli
    200.000 /4,19 = 47,700 dzuli (wat* sekunda) czyli 47,7 KW*s
    czyli 0,01325 KWh (myślę że się nie pomyliłem w rachunkach)
    Oto Twoja oszczędność.
    Myślę że lepiej zakombinować jak do pralki dostarczyś wodę cieplejszą

    W moim mieście jest kryty basen kapielowy z takim pomysłem na odzysk ciepła
    w procesie wymiany wody.
    Władza sie chwali na prawo i lewo tą instalacją która na siebie nie zarobi
    nigdy.
    No, ale władza kupuje nie za swoje.
    X. x.

  • 4. Data: 2011-06-15 06:16:25
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik b...@k...math.uni.lodz.pl napisał:
    > - czy ten pomysł w ogóle ma sens, skoro po praniu jest najczęściej
    > płukanie w zimnej wodzie? Myślę że jeśli syfon pomieści objętość wody
    > na całe pranie, to by działało.

    Owszem... może i by działało, ale kolega powyżej już Ci napisał jakie
    będziesz miał uzyski... Odejmij od nich koszty związane z taką
    kombinacją, a potem związane z czyszczeniem syfu, który będzie się tam
    zbierał i wyjdzie Ci, że 'instalacja jest wysoce nieuzasadniona
    ekonomicznie'.

    Toż więcej ciepła z domu Ci ucieknie podczas jednokrotnego otwarcia
    drzwi wejściowych :-).

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 5. Data: 2011-06-15 08:28:31
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    kurdebalans wrote:

    > Myślę że lepiej zakombinować jak do pralki dostarczyś wodę cieplejszą

    Jak dostarczyć, to proste jak konstrukcja cepa, pytanie, czy są jeszcze
    pralki z poborem ciepłej wody? Moja ma już 14 lat, a następczyni z tą
    funkcją nie widzę.
    J.

  • 6. Data: 2011-06-15 09:41:07
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Odzysk ciepła ze ścieków może mieć sens w przypadku ścieków
    kąpielowych - to są o wiele większe ilości niż z pralki a i
    temperatura średnio wyższa (o ile ktoś nie gotuje pieluch)...

    MJ

  • 7. Data: 2011-06-15 11:31:21
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 15-06-2011 o 11:41:07 Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>
    napisał(a):

    > Odzysk ciepła ze ścieków może mieć sens w przypadku ścieków
    > kąpielowych - to są o wiele większe ilości niż z pralki a i
    > temperatura średnio wyższa (o ile ktoś nie gotuje pieluch)...
    >
    > MJ

    A istnieje jakis patent na odzysk ciepła z takiej wody?

    --
    PZDR
    Shaman

  • 8. Data: 2011-06-15 12:30:59
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Shaman wrote:

    > A istnieje jakis patent na odzysk ciepła z takiej wody?

    zbiornik i pompa ciepła...

    scieki trafiają do zbiornika buforowego z któego są przepompowywane przez
    wymiennik ciepła podpięty do układu pompy ciepła. jeśłi schłodzimy je do
    temperatury ok 5 stopni to mamy sporo zysku.

  • 9. Data: 2011-06-15 12:50:09
    Od: Shaman <s...@o...com>

    Dnia 15-06-2011 o 14:30:59 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > przez wymiennik ciepła podpięty do układu pompy ciepła. jeśłi schłodzimy
    > je do temperatury ok 5 stopni to mamy sporo zysku.

    A jeśli dom nie jest ogrzewany pompą ciepła? Są jakieś minipompki
    ciepełka? ;)

    --
    PZDR
    Shaman