    From: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: mocowanie belki drewnianej do sciany
    Date: Fri, 08 Jul 2011 14:07:32 +0200

    W dniu 2011-07-07 08:08, Marek Dyjor pisze:
    > Szukam elementu pozwalającego mocować belki drewniane do sciany murowanej.
    >
    > Ważne jest aby element dawał mocowanie kryte w belce i miał sensowną
    > nośność (do 300kg może troszkę mniej)

    klasyczny sposób to tzw "but": wygięte z grubej blachy korytko mocowane
    do ściany kotwami, a do belki śrubą przelotową. Ale Ty chcesz, jak
    rozumiem, zamocowanie niewidoczne. Dawno temu, kiedy jako pacholę
    dorabiałem przy kładzeniu boazerii, mój majster miał na to prosty sposób
    (były modne atrapy belkowych pował...): w belce wycinał szczelinę od
    czoła na jakieś 10 cm głębokości, i nasuwał dzięki temu na wygięty z
    blachy "teownik" przymocowany do ściany kołkami. Po czym na durch
    mocował śrubami, a łby maskował kołeczkiem. I już. Na pewno nie będzie
    to tak wytrzymałe jak "but", ale ćwierć tony przeniesie, może i więcej.
    Szczegóły oczywiście trzeba by dopracować, zwłaszcza średnicę i
    położenie śrub, żeby nie rozłupywały belki.