    From: Kazimierz Debski <k...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: mróz podniósł mi chody - Pomocy
    Date: Mon, 13 Feb 2012 19:24:03 +0100

    > Musisz zrobić wykop poniżej strefy przemarzania i wykonać porządny
    > fundament.

    Dokładnie tak!
    Glina jest gruntem wysadzinowym. Nie ma znaczenia ocieplenie,
    odwodnienie i inne "cuda". Jeśli fundament stoi na glinie w strefie
    przemarzania, to nic nie zrobisz. Gdy glina zamarza to się podnosi a
    wraz z nią ten fundament i wszystko to, co na nim stoi.

    A ekipa to niekoniecznie partacze a tylko ludzie nie obeznani z gliną.
    Kiedyś mieszkałem na Opolszczyźnie, gdzie jest grunt piaszczysty.
    Wszelkie moje opowieści na temat fundamentowania na glinie nie tylko
    domów, ale i płotów a nawet nagrobków były komentowane jednym zdaniem:
    "po co tak głęboko kopać, przecież to tylko
    dom/szopa/stodoła/płot/nagrobek/etc a nie bunkier!"
    Ludzie z "piasków" nie uwierzą, że fundament czegokolwiek MUSI być
    poniżej strefy przemarzania a już na pewno tak nie zrobią, choćby nie
    wiem, jak ich prosić.
    Płoty robione są bez fundamentów. Najwyżej główne słupki są zalane wokół
    betonem.
    Nagrobki zwykle stoją na dwóch poprzecznych belkach betonowych
    położonych bezpośrednio na powierzchni gruntu.
    Fundament domu 70 cm jest w świadomości ludzi zupełnie wystarczający bo
    mocniejszego nie potrzeba. Moje tłumaczenie, że na glinie musi być
    poniżej strefy przemarzania, bo inaczej będzie się to wszystko podnosić
    to przysłowiowy "groch o ścianę". W ogóle nie biorą pod uwagę pracy
    gruntu pod fundamentem a tylko jego wytrzymałość mechaniczną, Stąd
    fundament pod dom starczy parę cm a pod resztę w ogóle nie potrzebny po
    przecież się nie rozleci bo to nie blok.

    Kolega z "piasków" zwrócił mi kiedyś uwagę, że za wysoko mam wjazd, bo
    brama się zacina przy otwieraniu. Bardzo trudno było mu uwierzyć, że jak
    latem przyjedzie, to będzie 5 cm luzu pod skrzydłem bramy.

    Kazek