    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 25 Feb 2013 12:28:28 -0800 (PST)
    Subject: Re: na podłogi panele czy deska?
    From: ptoki <s...@g...com>

    On 25 Lut, 16:43, "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> wrote:
    > Witam,
    >
    > 10 lat temu, gdy kupi em mieszkanie, zosta y tam po o one panele. Raczej z
    > ni szej p ki, Classen z marketu, p aci em za nie bodaj e 30-40z /m2. Nie s
    > z e, nie porysowa y si , ale generalnie mi si nie podobaj ... Dlatego te w
    > domu odk d tylko zacz li my my le o pod ogach, w planach by a deska,
    > prawdziwe drewno.
    >
    > Ale zaczynaj si schody. W por wnaniu do paneli deska jest dro sza,
    > podatniejsza na zarysowania. Wygl dem s zbli one. By mo e tylko pod
> [...]

    A ja naswietle drugą stronę:
    Mam parkiet dębowy. Surowy za 65zl/m2 (standrew) potem szlifowanie i
    olej. Licze pi*oko ze jakbym placi za calosc to wyszlo by te 100zl/m2.

    Leży już rok i oprocz sezonowych szparek (0,2-1mm) nic sie nie dzieje.
    Dzieciak, pies buciory z piachem, fotel na kółkach nie robia na nim
    wrażenia. Ale nie jest to lakier. Na lakierze widać rysy (mam w innym
    pokoju). Na oleju jest, no po prostu jest i tyle. Bab w szpilkach nie
    mialem ale moge sie zalozyc o worek orzechow ze nic by sie nie
    zadzialo. Szpilki od spodu zazwyczaj maja plastik.

    Zanim sie zdecydowalem to jedna taka surowa klepke potraktowalem
    mlotkiem. Stwierdzilem ze uszkodzenia byly minimalne.

    Jak kogos interesuje moge pokazac najgorsze miejsca gdzie codziennie
    fotel jest przestawiany. Widac ze jest porysany ale po przejechaniu
    olejem jest jak było.

    Ale ja mam parkiet. Czyli dewno lite a nie jakies "parkiety" gdzie
    sosna jest perfumowana dębem.
    No i moje deski sa jak na standard parkietowy duże (100x300x25mm). A
    widzialem takie jeszcze dłuższe (miały prawie 60cm) i takich bym w
    zyciu nie wział bo jest spora szansa ze sie spaczą.

    Parkiet ma ten feler że jak zawilgnie to sie podniesie ale panele też
    tak mają.
    Parkiet olejowany oddycha. Czyli nawet jak masz lekką wilgoć na
    wylewce to ona wylezie i odparuje.
    Lakier mocno to utrudnia (ale odrobinke wilgoci przepuszcza - widze to
    po meblach zalakierowanych ze wszystkich stron a i tak puchną -
    sosna).
    Parkiet powoduje ze chodzenie po nim nie powoduje efektu "chodaków na
    piętrze".

    Ja z parkietu jestem zadowolony. Nie polecam każdemu ale IMHO czasem
    warto.

    Deski wielowarstwowe to taka bryndza. Niby drewno ale takie sobie.
    Panele to plastik. Tyle dobrze ze tanie ale formaldehydu sie czlowiek
    nawącha...