    From: "s_13" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: naturalna klimatyzacja
    Date: Sun, 1 Jul 2012 20:34:01 +0200

    > Czy są jakieś projekty domów ze ścianami o grubości metra? bez ocieplenia!

    mogą być... jeśli zlecisz to architektowi...

    > Wiem że piwnice są drogie, ale we wspomnianym budynku temperatura w
    > piwnicy nie spada poniżej plus 10 stopni, niezależnie od temperatury
    > otoczenia. Widziałem kiedyś w TV taki dom "wbudowany" w górę, nasyp, tak
    > ze 3 ściany i większa część dachy były pokryte ziemią. Co Wy na to? Czy
    > tylko solray i rekuperator są trendy?

    no nie tylko, chociaż reku, a może nie on sam, tylko dołączony wymiennik
    gruntowy, wykorzystuje te same co twój dom "dobrodziejstwa natury", tylko
    dodaje do tego, autonomiczność, możliwość sterowania temperaturą i
    parametrami powietrza, więc biorąc zalety, eliminuje wady...
    a jakie wady?... nie każdy ma górę do dyspozycji, niektórzy lubią mieć okna
    w domu, fajnie też mieć komfort termiczny bez konieczności grania w ping
    ponga...
    ale można (nawet należy) znaleźć kompromis, czyli dom na tyle grubościenny,
    żeby wykorzystać jego akumulacyjność, odpowiednio ustawiony względem stron
    świata, wiejących wiatrów, okolicznej przyrody, żeby przy tym miał inne
    potrzebne funkcjonalności, przy jak najmniejszym wspomaganiu techniką...

    pozdrawiam
    s_13