  • 1. Data: 2012-07-01 20:16:44
    Temat: naturalna klimatyzacja
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Witam

    Dzisiejszy upalny dzień, spędziłem w... pracy. Nie, nie pracowałem.
    Grillowałem, taplałem dzieci w baseniku, ale najważniejsze że w
    pomieszczeniach było 22 stopni przed południem, 22.8 stopni pod wieczór.
    Zero klimatyzacji. porostu bardzo grube ściany. tak na oko jakieś 80cm,
    może więcej. W piwnicy, (jest tam stół pingpongowy) trzeba było się
    ruszać intensywnie żeby nie zmarznąć w krótkich spodenkach i podkoszulku.
    No to się pochwaliłem, teraz pytam. Czy są jakieś projekty domów ze
    ścianami o grubości metra? bez ocieplenia! Wiem że piwnice są drogie,
    ale we wspomnianym budynku temperatura w piwnicy nie spada poniżej plus
    10 stopni, niezależnie od temperatury otoczenia. Widziałem kiedyś w TV
    taki dom "wbudowany" w górę, nasyp, tak ze 3 ściany i większa część
    dachy były pokryte ziemią. Co Wy na to? Czy tylko solray i rekuperator
    są trendy?

    ToMasz

  • 2. Data: 2012-07-01 20:34:01
    Temat: Re: naturalna klimatyzacja
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Czy są jakieś projekty domów ze ścianami o grubości metra? bez ocieplenia!

    mogą być... jeśli zlecisz to architektowi...

> [...]
    > otoczenia. Widziałem kiedyś w TV taki dom "wbudowany" w górę, nasyp, tak
    > ze 3 ściany i większa część dachy były pokryte ziemią. Co Wy na to? Czy

    no nie tylko, chociaż reku, a może nie on sam, tylko dołączony wymiennik
    gruntowy, wykorzystuje te same co twój dom "dobrodziejstwa natury", tylko
    dodaje do tego, autonomiczność, możliwość sterowania temperaturą i
    parametrami powietrza, więc biorąc zalety, eliminuje wady...
    a jakie wady?... nie każdy ma górę do dyspozycji, niektórzy lubią mieć okna
    w domu, fajnie też mieć komfort termiczny bez konieczności grania w ping
    ponga...
    ale można (nawet należy) znaleźć kompromis, czyli dom na tyle grubościenny,
    żeby wykorzystać jego akumulacyjność, odpowiednio ustawiony względem stron
    świata, wiejących wiatrów, okolicznej przyrody, żeby przy tym miał inne
    potrzebne funkcjonalności, przy jak najmniejszym wspomaganiu techniką...

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2012-07-01 20:53:39
    Od: "gzk" <g...@g...pl>

    >W piwnicy, (jest tam stół pingpongowy) trzeba było się
    > ruszać intensywnie żeby nie zmarznąć w krótkich spodenkach i podkoszulku.

    równiez w domac70-tych tak jest. h budowanych w latach 60..Piwnice poniżej
    poziomu gruntu, żadnej nowinki tutakj nie napisałaeś.
    Zero styropianów, solarów, rekperatorów, zero super hiper
    technologi.........

  • 4. Data: 2012-07-01 21:54:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > tak ze 3 ściany i większa część dachy były pokryte ziemią. Co Wy na
    > to? Czy tylko solray i rekuperator są trendy?

    małe okienka, gruba izolacja, masywne ściany, nie otwierać okein w lecie nie
    odsłaniać grubych zasłon nie wietrzyć w dzień.

    a domy ziemianki sie projektuje i buduje...

    jak masz fajną działke ze spadkiem to można takie cudo zbudować. Dom
    zakopać w ziemi na dachu zrobić ogród.

  • 5. Data: 2012-07-02 11:02:13
    Od: "vitek" <v...@s...pl>

    To się nazywa grobowiec.

  • 6. Data: 2012-07-02 12:30:43
    Od: anhin <a...@g...pl>

    > a domy ziemianki sie projektuje i buduje...
    >
    > jak masz fajną działke ze spadkiem to można takie cudo zbudować. Dom
    > zakopać w ziemi na dachu zrobić ogród.

    nawet niekoniecznie ze spadkiem. Akurat znajomi projektują coś podobnego
    na całkiem płaskiej łączce dla inwestora z okolic Łodzi; dom z betonu,
    oklejonego dość cienkim XPS, parę dużych okien z wyjściem na ogród + ze
    dwa świetliki na dachu, wszystko obsypane keramzytem, żwirem i ziemią z
    torfem. Zapowiada się niebrzydko i dość tanio, też instalator twierdzi
    że dom będzie rzeczywiście pasywny (zapotrzebowanie na ciepło prawie
    pomijalne, nie licząc CWU). Problem z żoną inwestora, która co jakiś
    czas upiera się że nie będzie mieszkać w piwnicy, mimo że wizualizacje
    wnętrz dość dobitnie pokazują że od środka nie będzie żadnej różnicy w
    porównaniu z "normalnym" domem. Być może coś jest na rzeczy i pani
    inwestor rzeczywiście jest wyjątkowo wrażliwa, zresztą wyobrażam sobie,
    że ktoś cierpiący na silną klaustrofobię musiałby się długo
    przyzwyczajać do mieszkania w czymś takim, nawet gdyby wszystkie
    pomieszczenia miały setki m3...

  • 7. Data: 2012-07-02 15:09:24
    Od: mk <d...@t...pl>

    W dniu 2012-07-01 20:16, ToMasz pisze:
    W piwnicy, (jest tam stół pingpongowy) trzeba było się
    > ruszać intensywnie żeby nie zmarznąć w krótkich spodenkach i podkoszulku.
    Witaj
    A jaką masz wilgotność w tej piwnicy?
    Pozdrawiam, M

  • 8. Data: 2012-07-02 17:42:39
    Od: ToMasz <t...@n...gazeta.pl>

    W dniu 02.07.2012 12:30, anhin pisze:

> [...]
    > że ktoś cierpiący na silną klaustrofobię musiałby się długo
    > przyzwyczajać do mieszkania w czymś takim, nawet gdyby wszystkie
    Daj proszę linka do projektu, podobnego - nie koniecznie dokładnie tego
    o którym wspominasz. wizualizaje...

    ToMasz

  • 9. Data: 2012-07-02 17:46:09
    Od: ToMasz <t...@n...gazeta.pl>

> [...]
    > ustawiony względem stron świata, wiejących wiatrów, okolicznej przyrody,
    > żeby przy tym miał inne potrzebne funkcjonalności, przy jak najmniejszym

    Bardzo mi się podoba zdanie ze słowem "kompromis"
    Proszę uprzejmie podaj przykład jakiegoś prjektu który jest skierowany w
    stronę grubszych scian, a mnie w stronę styropian 12 cm. Zastanawiam
    się, czy nie można by zamiast jednej ściany zbudować dwie, a w pustą
    przestrzeń wsypać piach?

    ToMasz

  • 10. Data: 2012-07-02 17:48:46
    Od: ToMasz <t...@n...gazeta.pl>

    W dniu 02.07.2012 11:02, vitek pisze:
    > To się nazywa grobowiec.

    Grobowce to raczej marmurowe "domki" na trumny. Lepiej by pasowało
    ziemianka. W istocie brzmi to mało zachęcająco, ale uwierz mi, jak
    wychodziliśmy z budynku ok 18:00 i jęknęliśmy jak tu gorąco,
    przechodniom poopadały szczęki.

    ToMasz