    From: M <M...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: nietypowy dwuspadowy dach
    Date: Mon, 01 Feb 2010 20:39:02 +0100

    Tornad pisze:

    > Z tym, ze zastosowalbym tu "moje" rozwiazanie, ktore tez wypraktykowalem,
    > mianowicie pas polaci dachu nad okapem o szerokosci 1 m, przed nabiciem
    > szyngli, pokrywam gruba, nie piaskowana, 4 mm papa termozgrzewalna. Ale nie
    > nalepiana na goraco lecz tylko przychwycona do podloza (sklejka lub plyty OSB)
    > kilkoma papiakami. I dopiero na nia nabijam szyngle.
    > Przybita papiakami papa termozgrzewalna nie przecieka. I to skutecznie chroni
    > te dolna polac dachu, na ktorej moga utworzyc sie te muldy lodowe przed
    > cofaniem sie wody pod szyngle co uniemozpiwia przecieki dachu w tych
> [...]

    Producenci gontów zalecają papę podkładową pod gont a przy takich
    spadkach jest ona konieczna do zachowania gwarancji. Trzeba tylko kupić
    taką, która może być mocowana mechanicznie (zwykle jest w specyfikacji
    papy). Bije się ją nie tylko na okapie ale na całej powierzchni dachu
    (na zakład oczywiście). Pod gonty daje się wodoodporną płytę OSB (uwaga:
    trzeba ją łączyć na łączniki H, które są w rozmiarze do 22mm i przy tak
    płaskim dachu dobrze jest dać 22mm). Brak łączników wymaga cięcia płyt
    do krokwi i jest dużo odpadów. Płyta OSB dodatkowo usztywnia konstrukcję
    (trochę jak łaty, kontrłaty). Gont dobrze jest położyć przed latem, żeby
    się zbitumizował w upały. W kosze daje się jeszcze jedną warstwę
    specjalnej papy podkładowej (cienkiej, dopasowanej do gontów), to samo z
    okapami). Ponoć w Stanach na kosze dają blachę - ja bym nie ryzykował,
    papa i blacha to dwa różne materiały o różnej rozszerzalności cieplnej,
    więc przy wahaniach temperatur od +50C (nieprzewiewne kosze od południa)
    do -30C (zdarza się) mamy 80K.

    I do gontów KONIECZNA jest wentylacja np. w kalenicy. Z tego, co
    rozmawiałem kiedyś z kimś z hurtowni, to ludzie tego nie biorą, bo
    drogie. Ciekawe, jak sobie radzą? I ciekawe, jak to wygląda po paru latach?

    M.