  • Data: 2011-01-20 22:30:30
    Temat: Re: obliczenia rekuperatora :)
    Od: Budyń <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:iha944$jeg$1@inews.gazeta.pl...
    > Odpowiedz sobie i przy okazji mnie na takie pytanie. Uwzględniłeś wilgoć.
    > Tobie ona podbila wynik a na stronie z przykladem obniżyła. Przy okazji
    > popatrz na to co się stało jak uwzględnileś wilgoć. Spadła tmperatura za
    > wymiennikiem. Gdyby następowala w nim sama kondensacja to temperatura za
    > wymiennikiem byla większa

    Spadła jak uwzgledniłem wilgoć=zero.
    Parowanie i kondensacja to zjawiska nie zmieniające temperatury. Czyli w
    suchym obniżamy odbiearamy liniowo energie to i liniowo spada temperatura, w
    wilgotnym liniowo odbieramy energie, spada temperatura potem natrafiamy na
    punkt kondensacji, nadal odbieramy energie ale temperatura nie spada a
    wytraca sie woda, jak sie cała wytrąci to znów zaczyna spadac temperatura.
    Dlatego w wilgotnym w efekcie bedzie wyżej -to dlatego ze wilgotne powietrze
    o temp. X zawiera wiecej energii od suchego o tej samej temperaturze.
    W programie jest tak:
    suche powietrze daje nam wyniki
    obie sprawnosci po 66%
    temp. wylotowa -3,1
    tem. wlotowa 8,1
    odzysk mocy 2,3kW

    w jan-gazie przykład 1 (wilgoć 45% i 95%)
    sprawnosci wylotu 54%, wlotu 72%
    temp. wylotowa +1
    tem. wlotowa +10,2
    odzysk mocy 2,6kW, kondensacja 0,8l

    czyli tak jak mówie - w wilgotym w czasie kondensacji przestała spadac
    temperatura.

    > sobie w buty wsadził. Ale niech będzie że program dobrze liczy. Te 66% to
    > nie
    > zysk energetyczny całego rekuperatora tylko jego jednej części. Druga
    > częśc
    > jest identyczna jak pierwsza. Skoro jedna ma sprawność 66% to druga będzie
    > miała bardzo podobną chociaż większą. sprawność energetyczna rekuperatora
    > sprawność części która grzeje liczona od tego co było do wykorzystania z
    > części chłodzonej.

    34% energii uciekło na dwór, a 66% nie zniknęło nigdzie tylko przejął ją
    pochłonął drugi strumień - czyli juz go ma i tyle. Nie mozesz go jeszcze
    podzielić przez 66% bo tak.
    Czyli było powiedzmy 10kW, 4 uciekło ma dwór czyli drugi przyjął 6kW - i
    koniec - do pomieszczenia wlatuje 6kW. Jak te 6kW potraktujesz znów 60% to
    zostanie 3,6kW. No to gdzie sie podziały 2,4kW?
    Przeopływ ciepła przez blache nastepuje raz - i w kW bedzie ok. Wiec te
    procenty odnoszące sie do temperatury nieco robia zametu. Bo jakze to tak -
    jedno przescie energii a procenty np 54 do 72. Lepiej liczyć kW.

    > sposób i od czego. Nawet ich wyjdzie 50% w skrajnych warunkach ( -15 +20)
    > to i
    > tak jest dużo mniej miż deklarowane 90%.

    ja sie tam zgodze na 70 :-) Wiadomo ze cos musi być z marketingu , ale nie
    mozna przesadzić bo konkurencja to wypatrzy i cie zje :) Wiec sugerowałbym
    czytac raczej informacje producentów wymienników niz instalatorów.

    >Popatrz jeszcze raz na rysunek Podane
    > są na nim prędkości przepływu. Wynika z nich że wylatuje więcej niż
    > wlatuje. A
    > powinno być odwrotnie przy takich samych wentylatorach. Goneralnie te
    > wszyskie
    > wylczenia spzredawców można uznać za całkowicie niewiarygodne i robione
    > pod
    > klienta. I nie możesz się na nich oprzeć.

    To sa predkości a nie przepływy. Prędkosc zależy od powierzchni i ciśnienia.
    Zakładając stały przepływ m3/h to przed wymiennikiem bedziemy mieli przepływ
    X (w m/s), w wymienniku przepływ wiekszy bo powierzchnia sie zmniejsza o
    ponad połowę, czyli około 2X. I prędkosc jest wieksza im wiekszy spadek
    cisnienia -tu chyba jest wszystko ok.

    b.