    From: Bbjk <b...@q...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: ochojnik, jak zlikwidować?
    Date: Sat, 30 May 2009 19:56:37 +0200

    Jan pisze:

    > Są dwie msztce:
    > Ochojnik świerkowiec (Chermes abietis) - żeruje tylko na świerku
    > Smrekun Trzopek (Ochojnik świerkowo-modrzewiowy) (Chermes strobilobius
    > Kalt), żeruje na świerku i modrzewiu (dwóch żywicieli).

    Po czym poznać, kto jest kim? Na razie zaatakowało tylko dwa modrzewie z
    kilku, świerki są wolne, też rosną w pobliżu. Czy od tego robala
    modrzewie bardzo tracą kondycję?

    Zwalczanie przez
    > usuwanie wyrośli lub oprysk. Bardzo wcześnie, bo młodociane formy zimuja
    > u nasady pączków. Biologia skomplikowana: jedno pokolenie "normalne",
    > rozmnaża się płciowo, a drugie radzi sobie bez samców (hmmm...).
    > Rozwija sie tylko na świerku zwyczjnym, nie rusza serbskich (u mnie).
    > Mam jeden świerk a sąsiad modrzwie i mamy smrekuna.... Opryskiwałem ale
    > za późno. Narośli jest mniej ale są... (Mniej niz w zeszłym rok. Lepszy
    > efekt dało opryskanie modrzeiw. Widać biały nalot (oprzęt mszyc) -
    > łatwiej trafic z opryskiem.

    Dzięki za instrukcję, już (dopiero?) drzewa zostały opryskane
    preparatem, doradzonym w sklepie ogrodniczym. Na razie białe punkty są
    zlikwidowane. Teraz, po opryskaniu nawiedziły nas ulewne deszcze, czy
    trzeba w związku z tym pryskać ponownie?
    --
    Basia