    From: Ikselka <i...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: ogrzewanie - gaz, prąd?
    Date: Mon, 6 Jul 2009 18:31:23 +0200

    Dnia Mon, 06 Jul 2009 12:26:29 +0200, Dawid napisał(a):

    > - dla zdrowia dobre są zmiany
    >
    > Bardzo ciekawe stwierdzenie.To dlaczego wszyscy
    > zgodnie twierdzą, ze wadą klimatyzacji jest narażanie się na nagłe
    > zmiany temperatur, które to * szkodzą naszemu organizmowi*?
    > 20 stopni to bardzo dużo, częste zmiany tej wielkości mogą
    > bardzo żle wpłynąć na nasze zdrowie.
    > Pozdrawiam

    Jak napisałeś - wadą klimatyzacji jest NAGŁA zmiana temperatury.
    W Massachusetts Institute of Technology opracowano szereg badań, które
    wykazały, że zmiany temperatury powinny być duże, ale odbywać się płynnie -
    dzięki temu cieplny mechanizm dostosowawczy organizmu ma szansę i czas
    reagować właściwie i organizm ma szansę go właściwie i stale
    "gimnastykować" i uczynniać, co skutkuje podwyższeniem odporności na
    infekcje i zwiększa zdolności dostosowawcze organizmu do niekorzystnych
    warunków cieplnych.

    Moja dobra znajoma 20 lat pracująca właśnie Massachusetts Institute of
    Technology jako tzw BHP-owiec, miała za zadanie m.in. dozór klimatyzacji
    pod względem zadanych zmian temperatury w instytucie, aby pracujący i
    uczący się tam ludzie poddawani byli w ciągu dnia pracy dosyć płynnym
    zmianom temperatury w amplitudzie zdaje się konkretnie 10-stopniowej w
    ciągu dnia pracy. Był tam nawet program komputerowy sterujący temperaturą
    wg konkretnych wyników badań i konkretnego schematu z nich wynikającego.
    Zapobiegało to zmęczeniu i stępieniu zdolności uysłowych w miarę dnia
    pracy/nauki, miało to cos także wspólnego z ubezpieczeniami, ale musiałabym
    dokłądnie zapytać ją.
    Przebywanie w stałym ciepełku lub stałym chłodku w sposób oczywisty osłabia
    mechanizmy regulacji cieplnej organizmu, ale ważne jest też, jak je
    skutecznie "trenować". taki stały trening, procz efektów poprawy odporności
    ogólnej na infekcje, jak pisałam wyżej ma głównie na celu zapobieganie
    zmęczeniu w ciągu dnia - stopniowe kilkakrotne w ciagu dnia obniżenie
    temperatury do pewnego poziomu ma wielki wpływ na pobudzenie do
    intensywniejszej poracy i nauki. Przebywanie w stale ciepłych
    pomieszczeniach osłabia wyniki pracy/nauki.