  • Data: 2010-11-02 21:46:04
    Temat: Re: ogrzewanie podlogowe a drewniane podlogi
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-11-02 19:35, Jacek Midura pisze:

    > Nie wiem, co chcesz zasygnalizować, pytając o rzeczy, które masz
    > napisane tuż powyżej pytania.

    Bo porownujesz bez sensu. W tej dyskusji szukamy roznicy miedzy deskami
    a terakota na podlodze przy ogrzewaniu podlogowym, a nie roznicy oporu
    cieplnego styropianu i desek (to jest w elementarnych tabelkach)

    > A po co je utrzymywać na tym samym poziomie, skoro nawet zwiększone są
    > zaniedbywalnie małe? Przypominam, że rozwiązujemy problem praktyczny, a
    > nie zadanie na ćwiczeniach z fizyki teoretycznej.

    Zacytuje wypowiedz z innego watku dotyczaca tego samego tematu.

    uzyszkodnik M napisal:
    "Sposobem na skompensowanie mniejszej przenikalności ciepła jest
    zwiększenie temperatury jastrychu - a to oznacza zwiększone straty. O
    ile - to trzeba policzyć.

    Nawet rzuciłem okiem na moje wyliczenia dla podłogówki. Przy mocy 56W/m2
    (terakota, 22C) a w dół jest 2,6W/m2 (10cm styro, 8C) - czyli 5%.
    Temperatura zasilenia 45C, podłoga 27C. Ażeby to 27C uzyskać na drewnie
    zamiast terakoty trzeba podwyższyć temperaturę zasilenia.

    Współczynnik przewodnictwa cieplnego drewna w poprzek włókien wynosi
    0,16W/mK terakota ma ok. 1W/mK - czyli 7 razy więcej. Musisz się więc
    liczyć ze zwiększeniem temperatury jastrychu lub zmniejszeniem mocy
    podłogówki. Jeśli dom jest dobrze izolowany to nie potrzebujesz tych
    56W/m2 i nie musisz dużo zwiększać temperatury jastrychu. Istotne jest
    to, że trzeba to wiedzieć PRZED zrobieniem instalacji, bo może się
    okazać, że potrzebujesz w salonie dodatkowe źródło ciepła lub liczyć się
    ze zwiększonymi stratami (zmniejsza się moc grzejnika w górę oraz
    zwiększa się moc w dół - procentowo straty są większe).

    Dotyczy to skrajnych warunków (-20C na zewnątrz, gdy zapotrzebowanie na
    moc jest maksymalne). "

    A teraz moj komentarz: z powyzszych wyliczen wynika ze straty przy
    ukladzie z terakota osiagaja 5%, dla drewna bez zmiany ocieplenia pod
    wylewka beda wieksze a wiec nie takie znowu pomijalne co usilujesz wmowic.

    Marek