    Date: Sat, 4 Dec 2021 14:23:46 +0100
    Subject: Re: panele w pionie, off-grid, akumulator
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.12.2021 o 13:40, sirapacz pisze:

    > Duża część osób ma problemy z liczeniem i wyobraźnią związaną z
    > szacowaniem opłacalności.
    >
    > "nie spina się" "nie opłaca sie"
    > Koszt zwróci się po kilku albo kilkunastu latach(w przypadku nowych
    > zmian). Ale po tym czasie zostajesz z instalacją która dalej produkuje i
    > przynosi wymierne oszczędności.
    >
    > Dopóki stopa zwrotu jest poniżej 10 lat to jest to opłacalne IMHO.
    > Wszyscy w swoich szacunkach i obliczeniach bardzo naiwnie zakładają cenę
    > 1kwh na tym samym poziomie na przestrzeni dekady czy dwóch.
    >
    > Instalacja przy montażu powinna zwrócić się po powiedzmy 8 latach
> [...]
    Jest jeszcze inna kwestia w zakresie nie tyle opłacalności co w ogóle
    sensu. Wszystko zależy od tego jaką mamy konsumpcję i ogólne rozwiązania
    w domu/możliwości. Wynikłe to też jest z przeliczenia na osobę.
    Przykładowo u mnie, 3 osoby zjadają 100zł/mies za prąd. Mogę pokazać
    skan z faktury. Zwyczajnie, nie używam niczego prądożernego w domu a
    ogrzewanie jest na węgiel, kuchenka na gaz.

    Nie mam co prawda możliwości na panele ale gdybym miał, to nawet z
    podpisaniem prosumenckiej umowy, gdzie rocznie koszt prądu mam ok 1500zł
    max, zakładając że już NIC bym nie płacił, to zwrot z instalacji za
    30kzł mam po 20 latach. OK, mogę zmniejszyć instalację lub zrobić
    ogrzewanie prądem, wtedy zwrot ogólnych kosztów jest znacznie szybszy bo
    co jak co ale ogrzewanie rocznie jest kosztem największym na jedno
    gospodarstwo. Nie mniej, uzależniam się wtedy od energetyki zimą i kiedy
    jakiś blackout nastąpi, to trzeba szukać alternatywy.

    Znajomy (bo mam kliku różnych z panelami) zaszalał i oprądził się na
    wszystko co możliwe. 5 osób, Pompa 16kW, farelka w zimowym ogrodzie,
    dogrzewanie basenu...na dachu 15kW w panelach. Dom 200m2, ocieplony,
    dobrze wszystko.... Rozliczenie dostał, jak wszyscy na koniec roku
    i...musi dopłacić 18tys :D Teraz szuka winnego, Zamela na Supli kupił,
    żeby sprawdzić co mu tyle prądu wyżera bo się pogubił :)

    Tak, liczenie i przewidywanie to sukces ogólny więc wygląda to
    najczęściej bardzo indywidualnie i nie należy się sugerować nikim, chyba
    że bliźniaczo podobnym, działającym już układem.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>