  • Data: 2016-04-27 08:35:21
    Temat: Re: pompa ciepła dla wyskokich temperatur
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-04-26 o 21:45, Budyń pisze:
> [...]
    czynnik musi odparowywac i skraplac w innych punktach.

    > hehe, o tym mówie. Ja zaplace - a pan stwierdzi, "oj nie działa" :-)
    >

    > ale ale - ty jestes elektronik? To mi doradz: potrzebuję zmierzyć temperaturę
    150stopni. Mam przetwornik ADC 12bitowy
    > http://botland.com.pl/rozszerzenia-gpio-nakladki-hat
    -do-raspberry-pi-32/2618-ads1015-przetwornik-adc-12-
    bitowy-4-kanalowy-i2c.html
    > obsługiwany przez raspberypi
    > i napiecie do dyspozycji 5V z zasilania tejże maliny. Jak to najprosciej zrobić? Na
    dokładnosci mi specjalnie nie zależy. Wszystko inne mierzę Ds18b20 ale w tym jednym
    miejscu mam za wysoką temperaturę.

    > Mogę oczywiscie inaczej niz przez adc, ale to mam gotowe i podpiete.
    >
    > b.

    Najprościej jest mierzyć termistorem w układzie dzielnika napięcia lub w
    mostku.
    Oporność termistora nie może być zbyt mała, bo będzie się sam nagrzewał
    od prądu płynącego przez niego. Natomiast zbyt duża oporność będzie
    pogarszała odporność na zakłócenia.
    Jeżeli wiesz, że nie przekroczysz tych 150 stopni to najczęściej
    stosowanym termistorowym czujnikiem temperatury jest KTY81 który może
    pracować w zakresie od -40 do +150 stopni Celsjusza.
    Ale oczywiście można zastosować dowolny czujnik PTC czy NTC. Niestety
    charakterystyka takich czujników nie jest liniowa, dlatego trzeba
    wprowadzić odpowiednią korekcję.
    Korekcję robi się na 2 sposoby:
    1. (Sprzętowo) poprzez zastosowanie układów kompensacyjnych. W tym
    przypadku trzeba by było sięgnąć do gotowych układów kompensacyjnych.
    Dla przykładu dla czujników platynowych są produkowane specjalne
    wzmacniacze operacyjne XTR103 , XTR105 itp. które nie dość, że
    standaryzują sygnał (jako sygnał wyjściowy napięciowy lub prądowy) to
    jeszcze lianeryzują charakterystykę.
    2. (Programowo) poprzez korektę w oprogramowaniu. Tu można wprowadzić
    korektę poprzez aproksymację lub poprzez przeliczanie wg określonego
    wzoru. Wielu producentów udostępnia oprócz charakterystyk także wzory
    służące do przeliczania charakterystyki. Ponadto są programy
    matematyczne, którymi można znaleźć odpowiedni wzór opisujący prawie
    dowolną krzywą. Wystarczy wprowadzić kilka punktów charakterystyki, a
    program szuka wzoru. Taki wzór później można podstawić do programu aby
    przeliczał.
    Takim programem jest np. DOS-owy Graph. Także i Excel posiada taką
    możliwość.

    Jeżeli chcesz mierzyć temperatury powyżej 150 stopni lub nie masz
    pewności, że nie zostanie przekroczona temperatura 150 stopni to musisz
    pomyśleć o termistorach platynowych Pt100, Pt500 lub Pt1000
    Czujniki te maja charakterystykę najbardziej zbliżoną do liniowej i
    zakres pomiarowy od -200 do ok. + 550 stopni Celsjusza, przy czym o
    maksymalnej temperaturze decyduje sposób łączenia wyprowadzeń. W
    przypadku lutu miękkiego będzie to temperatura ok. 200 stopni. Powyżej
    tej temperatury trzeba już przewody zgrzewać. Zazwyczaj są to przewody
    ze srebra.