    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompy ciepła - mały absurd?
    Date: Tue, 14 Jul 2009 03:25:18 -0700 (PDT)

    On 14 Lip, 12:00, "wolim" <n...@t...pisz> wrote:

    > Ja napiszę już po raz chyba trzeci na ten temat.

    :)

    > Ja mam w starym poniemieckim mieszkaniu (ponad 80m2). Mieszkanie ma
    > wysokości ponad 3 metry. Kubatura mieszkania zatem to ok. 300m3 - całkiem
    > sporo.

    Sporo jak sporo, ja bede ogrzewal z 800-900m3. Pozatym piszesz o
    mieszkaniu - masz z wszystkich szesciu stron swiata w zimie -20C (no,
    z jednej strony tj. z gruntu ~7C ;), czy sasiadow ktorzy trzymaja
    +20C ? :)

> [...]
    > myślę, że jak odejmiemy 150 złotych na prąd użytkowy i grzanie wody (bo tyle
    > płacę w lecie, gdy piec nie działa), to dostaniemy mniej więcej kwotę jaką
    > płacę za ogrzewanie. Wychodzi zatem 280 zł/miesiąc za ogrzewanie. Załóżmy,
    > że do ogrzania domu zużyję 50% więcej energii (dom dobrze ocieplony, nowe,
    > szczelne okna i kominek do okazjonalnego palenia - teraz jest chyba w każdym
    > domu). Zatem na miesiąc złużyłbym prądu za ok. 420 złotych za samo
    > ogrzewanie.
    >
    > Ile prądu zużywa Twoja pompa ciepła miesięcznie i ile kosztowała? Podaj

    Narazie jej nie mam ale szacuje, ze wydam na nia + osprzet w kotlowni
    + kolektor poziomy nie wiecej jak 20k pln. Piec ~9kW + osprzet
    kosztowalby mnie ok 3k pln, czyli inwestuje +17k pln. Twoje 420 pln
    jest w moim wypadku nierealne, licze ze sredniomiesiecznie w sezonie
    zimowym na prad wydawalbym powyzej 600 pln, licze ze jakies 4k pln.
    Pompa ciepla nie powinna zuzyc wiecej niz 1,5k pln na sezon pradu.
    Zatem inwestycja zwraca sie w siodmym sezonie grzewczym.

    BTW. Zeby ktos zaraz nie napisal, ze tyle pompa nie dozyje.. Bylem z
    miesiac temu u znajomego ktory uzytkuje od 12 lat polska pompe ciepla
    (hibernatus, o ktorej pisalem w tym czy innym watku niedawno) - nie
    zanotowal *ani jednej* awarii, ani razu nie wzywal serwisu. Srednio
    wydaje na sezon 1k pln na grzanie domku ~130m2 + CWU. Pompa ma sie
    dobrze, nawet glikolu w instalacji nie wymienial - dolewa tylko co
    sezon paredziesiat ml i czysci raz na sezon filtry dolnego zrodla.

    > Druga sprawa - gdzie wsadziłbyś takiego dużego klamota w domu o powierzchni
    > 120m2?

    Nie wybudowalbym domu bez pomieszczenia gospodarczego ;-) A ja mam
    140m2 piwnic wysokich na 2,8m.. W tym pomieszczenie ~20m2 przeznaczone
    na kotlownie :)

    > PS. Przez moją głupotę i przestrogi ludzi, którzy nigdy nie użytkowali
    > ogrzewania na prąd, dałem się namówić na piec na groszek. Jest to jedna z
    > rzeczy, których żałuję. Dzisiaj zdecydowałbym się na piec elektryczny

    Ekogroszek u mnie odpadl w przedbiegach -> nie zrobie z siebie
    palacza, o nie :) Nie mam na to ani czasu, ani checi. Mieszkam na
    slasku i mam dosc widoku ludzi machajacych przed sezonem grzewczym
    lopatami i wrzucajacych ~4t opalu przez okienko 40x40 do piwnicy :-)
    Pozatym wegiel drozeje.. a ekogroszek to juz wogole towar luksusowy
    sie robi :)

    > (podobnie jak Ty, z mediów mam tylko wodę i prąd). Po pierwsze - niewielki
    > dom - teraz mam kotłownie, a mogłaby to być spiżarnia z piecem elektrycznym.
    > Po drugie - palenie w piecu to koszmar - sprawdzone po pierwszej zimie. Po
    > trzecie - składowanie węgla - muszę postawić dodatkowy budynek chyba. Po
    > czwarte - jak wyjadę na dłużej niż 4 dni w zimie, to będę chyba musiał nająć
    > palacza. No i dymi się. Najgorsze właśnie jest to, że najczęściej na
    > ogrzewanie elektryczne narzekają ludzie, którzy nigdy z nim nie mieli do
    > czynienia.

    Ano.. Ja wcale ogrzewania elektrycznego nie ganie ale uwazam, ze pompa
    ciepla zwroci sie bardzo szybko, a komfort jest identyczny :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.