    From: Krzemo <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompy ciepła - mały absurd?
    Date: Wed, 15 Jul 2009 01:34:42 -0700 (PDT)

    On 15 Lip, 09:33, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > hm jednak nie jest tak do końca, sprawdź warunki techniczne układania sieci
    > zewnętrznych tam masz wyrażnie napisane w jakiej odległosci moga być drzewa
    > od osi rurociągu. Ciśnienie statyczne jakie potrafi wywierać czubek wzrostu
    > korzenia jest olbrzymie potrafi kruszyć betonowe płyty chodnikowe.

    Ale nie potrafi przebić cieniutkiej folii z PE (kubełkowej), to czemu
    miały by móc przebić stosunkowo grubościenną rurę? W dodatku nie jest
    w stanie idealnie prostopadle działać tą siłą bo to ekstremalnie
    trudne w przypadku rury (spróbuj sam - weź patyczek i naciśnij na
    rurę ... zobaczysz co się z patyczkiem stanie). Dlatego bez sensu jest
    twierdzenie o tym że drzewa coś tu mogą uszkodzić "czubkiem wzrostu".

    Twierdzenie o tym że teren pod kolektor PC musi być nasłoneczniony też
    wydaje mi się lekko naciągane. Jak do tego się ma "kolektor pionowy"?
    Przeczy temu też trochę tzw. doświadczenie syberyjskie... Chodzi o to
    że chłopaki budowali tam drogę... Wiadomo - wieczna zmarzlina.
    Położono na tym drogę (w lecie) i wydawało się zę jest OK. A po roku
    droga się całkowicie zapadła. Zaczęli analizować co się stało i
    okazało się że pod drogą jest błoto a nie wieczna zmarzlina. Skąd to
    ciepło co rozmroziło wieczną zmarzlinę? No nie ze słońca bo już dawno
    było by wtedy wszystko rozmrożone. Otóż to ciepło pochodzi z wnętrza
    ziemi. Na Syberii jest tak zimno (powietrze) że wychładza ziemię
    (nawet nasłonecznioną) do temperatur mocno ujemnych. Jak położyli
    drogę to zaizolowali ziemię od góry, więc "wieczna zmarzlina"
    "przeniosła się" wyżej do warstwy nawierzchniowej a wewnętrzne ciepło
    ziemi roztopiło zamarznięte błoto. No i chłopaki popatrzyli sobie jak
    domy robią tubylcy i doznali olśnienia - ich domy nie leżą plackiem na
    ziemi, tylko są na podporach umożliwiających przewiew powietrza.
    Dzięki temu zmarzlina się nie rozmraża. No i teraz jak robią drogi na
    Syberii to najpierw kładą betonowe rury w poprzek i dopiero na tym
    kładą drogę. Dzięki przewiewowi ciepło ziemi nie niszczy drogi. Sorki
    za dygresję w stylu Tornada, ale wydawało mi się to konieczne aby
    obalić mit "kolektorowy" pokutujący tu na grupie.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.