    From: Krzemo <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompy ciepła - mały absurd?
    Date: Wed, 15 Jul 2009 04:47:05 -0700 (PDT)

    On 15 Lip, 11:23, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Do tego korzeni ponizej metra raczej nie wiele.

    Dokładnie!
    ;-)

    > No wiec nie jest to przesad grupowy, a informacja samych producentow tych
    > rozwiazan.

    Masz jakieś linki? Chętnie poczytam...
    ;-)

    > Kolektor poziomy odbiera cieplo nagromadzone latem. Pewnie nie
    > wylacznie, ale przede wszystkim.

    Czyli chcą przez to powiedzieć że te 1,5 metra ziemi to taka super
    fantastyczna izolacja co latem przepuszcza ciepło a jesienią jest
    super izolatorem i przez te kilka miesięcy to ciepło nie zdąży sobie
    uciec z powrotem... hmmm ciekawe ...
    ;-)

    Próbowano tego z tzw. "akumulatorem gruntowym" z IMHO dość mizernymi
    skutkami.

    Jeżeli dasz rury na samej powierzchni to też będzie działało (ze
    sprawnością kolektora powietrznego). A koszty będą mniejsze... może o
    to właśnie chodzi. Przecież producenci nie zarabiają na wykopach tylko
    na rurach (a i to niekoniecznie) i na samej pompie.
    ;-)

    >U niektorych uzytkownikow COP pod koniec
    > zimy spada.

    Cały czas spada jak ciepło intensywnie pobierasz... Kwestia tylko
    intensywności eksploatacji (i intensywności przenikania strumienia
    ciepła z wnętrza ziemi).

    >Kolektor pionowy czerpie cieplo z przeplywajacych wod gruntowych
    > a COP nie spada. Tak pisza i mowia.

    A te wody gruntowe to gdzie sobie tak cały czas płyną? A skąd sobie
    biorą to ciepło?
    ;-)

> [...]
    > ziemi roztopiło zamarznięte błoto. No i chłopaki popatrzyli sobie jak
    > domy robią tubylcy i doznali olśnienia - ich domy nie leżą plackiem na
    > ziemi, tylko są na podporach umożliwiających przewiew powietrza.
    > Dzięki temu zmarzlina się nie rozmraża. No i teraz jak robią drogi na
    > Syberii to najpierw kładą betonowe rury w poprzek i dopiero na tym
    > kładą drogę. Dzięki przewiewowi ciepło ziemi nie niszczy drogi. Sorki
    > za dygresję w stylu Tornada, ale wydawało mi się to konieczne aby
    > obalić mit "kolektorowy" pokutujący tu na grupie.

    Dodam jeszcze że szkoda że drogi na dalekiej Syberii nie słyszały tego
    mitu.... nie trzeba by było cudować z tymi rurami (no bo nawet latem
    wszystko jest przecież zmrożone -co najwyżej roztapia się cienka
    warstewka gruntu przy powierzchni, więc to że się rozmraża grunt pod
    drogą to jakiś niesamowity cud).

    Pozdrawiam,
    Krzemo.