    From: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Date: Mon, 11 May 2009 09:28:42 +0200

    news:gu7bb1$qcm$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "Jackare" <...@s...uk.de.pl> napisał w wiadomości

    > Rozmawiamy o wodzie pitnej, a nie ogrzewaniu.

    Jasne jasne, ja tylko ogrzewanie zaakcentowałem.

    > Co zaś się tyczy samego systemu to nie jest wcale taki tragiczny.
    (...) .

    > Choć szczerze mówiąc samemu jakoś z nieufnością podchodzę do tego
    > materiału.

    I dobrze. On ma jedną podstawową wadę. Po 2-3 latach pracy w instalacji
    staje się kruchy (mówię o systemie GENOVA i jego klonach). W przypadku
    konieczności dokonania napraw na użytkowanej instalacji trzeba się 3 razy
    zastanowić czym uciąć rurę, bo cięcie jej nożycami do rur tworzywowych
    powoduje pękanie rury wzdluż. Często jest tak, że ze ściany wystaje
    kawałeczek rury, tniesz go nożycami aby dokonać naprawy lub przeróbki a tu
    rura pięnie się łamie i pęka wzdłuż na 10 cm długości.
    Taka kruchość oznacza zmianę struktury wewnętrznej materiału. Dla mnie jest
    zawsze mocno niepewne klejenie nowych elementów do starych i zawsze mówię
    klientom że niestety na złącza stare-nowe nie jestem w stanie dać gwarancji
    i jest to ich ryzyko.
    Kiedyś ten system był promowany jako tania alternatywa dla miedzi i stali.
    Przy ostatnich zakupach tego materiału na jakieś prace serwisowe kilka
    miesięcy temu ceny kształtek i rur ścięły mnie z nóg. Rury były niewiele
    tańsze od miedzianych, a kształtki były droższe. Generalnie trzymam się z
    daleka od genovy i nikomu tego nie polecam.
    --
    Jackare