    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Date: Mon, 11 May 2009 15:20:36 +0200

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gu8oft$bfc$1@inews.gazeta.pl...

    > Jak przejdą próbę ciśnieniową, tynkowanie i nic sie nie stało to nic się
    > nie
    > stanie.

    Z tymi próbami to różnie bywa. Często przeprowadzane są przy użyciu
    powietrza, które nie jest w stanie wypłukać resztek topnika.
    Pondto początkujący w lutowaniu potrafią popełnmiać błędy, które potrafią
    się ujawnić po dość długim czasie, a są nimi przede wszystkim przegrzane
    luty, które się kruszą i pękają po pewnym czasie oraz brak dobrego zwilżenia
    lutowiem lutownych powierzchni.

    > To bardzo dobry argument dlaczego za plastiki zabierają sie paproki i
    > fleje -
    > nie trzeba robić dokładnie i jest szybko. Dobry filtr dla inwestora
    > wybierającego instalatora.

    Tu piszesz głupoty.
    Co ma wspólnego wybór lepszej i mniej pracochłonnej technologii z
    fachowością ?
    Przecież ten, kto się zajmuje zawodowo instalacjami zrobi zarówno w miedzi
    jak i w tworzywie, a także w stali.
    Tutaj natomiast doradzany lakikowi, który postanowił wykonać instalację we
    własnym zakresie u siebie w domu. Zapewne po raz pierwszy i ostatni.

    > No i co z tego? Każda instalacja wymaga umiejętności i specjalistycznych
    > narzędzi. Nie chcesz chyba mi wmówić, że rurki PEX przecinasz brzeszczotem
    > PP zgrzewasz żelazkiem?
    >
    > Lutlampa na naboje (70), nóż krążkowy (20), pasta do lutowania (20), cyna
    > (20), czyścik (5) - 135 zł. To dużo?

    Niedużo, ale trzeba te pieniądze wydać, a niestety takim palniczkiem gazowym
    na kartusze większych średnic rur miedzianych nie dogrzejesz zbyt dobrze.

    > Bzdura.
    > Rura miedziana w otulinie PE o sciance 9 mm (najczęstsze rozwiązanie)
    > bardziej izoluje niż rura PEX w peszlu (najczęstsze rozwiązanie).

    Ale ma większe straty ciepła od rury plastikowej w takiej samej otulinie.

    > Tochę miedzi w wodzie nie zaszkodzi, dopuszczalne wartości nie moga być
    > przekroczone bo niby jak? Miedź jest bakteriobójcza więz ma to też zalety.

    Niektóre związki miedzi są wręcz toksyczne.

    > Nieprawda. Gładkość rury miedzianej jest taka sama lub porównywalna z
    > rurami
    > z tworzywa.

    Widziałeś rury miedziane oraz rury z tworzyw od wewnątrz po pewnym czasie
    użytkowania ?

    > No o tym nie słyszałem.

    No widzisz, a ja już się spotkałem z uszkodzonymi rurami miedzianymi w
    blokowisku. Uszkodzonymi właśnie na skutek uderzeń ciśnienia, które powstają
    podczas gwałtownego odkręcania i zakręcania zaworów. Kiedyś w czasach
    zaworów grzybkowych nie było możliwości gwałtownego otwierania i zamykania
    zaworów. W czasach dominacji zaworów ceramicznych, których charakterystyka
    otwarcia-zamknięcia są zbyt gwałtowne, uderzenia ciśnienia są zmorą.

    > Pomyśleć tylko, że trwałość instalacji miedzianej
    > przyjmuje się (na podstawie praktyki a nie szacunków) na 50 lat...

    Słyszałeś o badaniach laboratoryjnych, gdzie materiały poddaje się
    przyspieszonym prosesom starzenia ?
    Nie trzeba czekać 50 lat, żeby móc określić żywotność danego materiału.

    > Jest dokładnie odwrotnie. W przypadku instalacji ZW i CWU instalacja
    > miedziana będzie tańsza niż instalacja z PEX. Hint: ceny podejść, kolanek,
    > trójników itp. Miedziane kosztuję grosze i każda złączka PEX to kilka
    > złotych. Cena rury tego nie skompensuje.

    Cena rur z tworzyw jest wielokrotnie niższa niż cena rur miedzianych.
    Zgadzam się, że ceny złączek PEX są wysokie. Jednak używa się ich w
    minimalnej ilości.
    Zazwyczaj na każdy odcinek wodny przypada 2 złączki z gwintem, 2
    złączki/kolanka wieszakowe lub cały zestaw listwy pod baterię, która także
    musi być w przypadku miedzi oraz 1 trójnik jeżeli ciepła woda z cyrkulacją.
    Tak się robi w systemie rozdzielaczowym.
    W systemie rozgałęźnikowym liczy się po 2 trójniki oraz listwa pod baterię +
    kilka dodatkowych złączek na całość instalacji wodnej.
    W przypadku miedzi także musisz dać złączki z gwintem, kolanka wieszakowe
    lub listwy bateryjne oraz całą masę kolanek i obejść.
    Tak więc jak zaczniemy liczyć to się okaże, że cena złączek jest
    porównywalna, ale za to cena rur dużo mniejsza.

    > Nie wolno stosowac miedzi w rejonach z miękką wodą, głównie tereny
    > podgórskie
    > oraz łączyć z aluminium. Jak się teo przestrzeha to można zapomnieć o
    > korozji. Plastiki są np nieodporne na UV ale to też nie ma znaczenia z
    > wiadomych względów.

    No widzisz, a dla plastików nie ma znaczenia czy woda jest twarda czy
    miękka.

    > Każdy instalator pracujący z miedzią wie, że rurkę należy osłonić otuliną.

    Każdy instalator wie, że rury można osłaniać zarówno peszlem jak i otuliną i
    to niezależnie od tego czy są wykonane z miedzi, stali czy też z tworzywa
    sztucznego.

    > Nieprawda. Instalacji CW i CWU nie da się zrobić bez kolanek, trójników,
    > podejść chyba że jest to instalacja typu 1 kran w chlewni.

    O tym co w kotłowni nie dyskutujemy, bo z czego byś nie zrobił instalacji to
    złączki, zawory, trójniki, rozdzielacze itp. być muszą.
    Chodzi mi natomiast o prowadzenie rur. W przypadku PE i PEX rury te wyginasz
    i prowadzisz jak chcesz. Rury miedziane natomiast trzeba układać odcinkami
    prostymi łączonymi kolankami lub też je rozglijować (rozhartować) aby móc je
    powyginać giętarką, co wymaga sporej ilości czasu, "a czas to pieniądz".

    > A rurki tniemy brzeszczotem bo tak taniej i szybciej.

    Z reguły "Kowalski" tnie tym, co ma pod ręką. Może być i brzeszczot.
    Nie wiem do "kogo i do czego pijesz", ale zapewniam Cię, że ja wykonując
    usługi nie mam potrzeby pożyczania narzędzi.
    Mam prawie wszystko co mi jest potrzebne, włącznie z palnikami propan-butan,
    na które nigdy by nie było stać przysłowiowego "Kowalskiego" (po
    700zł/szt.), poprzez palniki z butlami acetylenowo-tlenowymi oraz spawarką
    typu migo-mat.
    Sądzisz, że nie stać by mnie było na dobre noże czy to do tworzyw czy też do
    miedzi ?

    > Szkoda tylko, że rury PEX wkłada sie do peszla a nie do otuliny w związku
    > czym cały wywód jest bez sensu.

    Niewolno pod żadnym pozorem wkładać rur PEX do otuliny. Jest to zabronione
    przez prawo, przez Parlament Europejski i Watykan, a także zabronione przez
    zdrowy rozsądek ;)
    Kto Ci zabroni wkładania PEX-a do otuliny ?
    Tyle, że jak włożysz PEX-a do otuliny oraz miedź także do takiej samej
    grubości otuliny to straty ciepła przy rurach miedzianych będą większe.
    I o to mi właśnie chodziło w mojej wypowiedzi.

    > Dużo większa cena złączek.

    Ale używa się ich znacznie mniej, co też rekompensuje ich cenę.

    > No paczpan a poprzednio pisałeś, ze jest nawet większa. Zdecyduj sie na
    > coś.

    Zbliżony to jaki ? Czy tylko mniejszy ? Przecież równie dobrze może być
    większy.
    A poważniej ujmując wiele zależy od złączek i ich jakości. Sama rura
    plastikowa ma większą przepustowość. Jednak budując instalację z miedzi,
    gdzie trzeba użyć wielu kolanek, na których następują opory przepływów może
    się okazać, ze ta rura PEX z 2 czy 3 zwężonymi złączkami będzie miała
    większą przepustowość niż rura miedziana z kilkunastoma kolankami.
    I odwrotnie jak będziesz miał krótkie odcinki do podłączenia bez dodatkowych
    kolanek to ze względu na mniejszą średnicę prześwitu w rurze PEX możesz mieć
    mniejszy przepływ niż w rurze miedzianej.
    Wiele zależy od instalacji oraz jej skomplikowania, a także od użytych
    materiałów.