    From: zbooY <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator czy ma to sens
    Date: Thu, 4 Feb 2010 07:26:37 -0800 (PST)
    <6...@r...googlegroups.com>
    <hkbc5f$e60$1@news.onet.pl> <hkbiu0$3qq$1@news.onet.pl>
    <hkd26h$j76$1@news.interia.pl>
    <5...@c...googlegroups.com>
    <hke50b$ulp$1@news.onet.pl>
    <5...@r...googlegroups.com>
    <hkefm8$5km$1@news.onet.pl>

    On 4 Lut, 13:48, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale hipoteczny może byc oprocentowany zarówno na 1,35%(chf) jak i na 8-9%
    > niektóre kredyty w pln na przykład
    > Gdzie jest wg Ciebie granica opłacalności

    napisane wyzej, jesli dla Ciebie Twoje oszczednosci sa za darmo to
    finansuj oszczednosciami, koniec kropka.
    oczywiscie szukamy najtanszego hipotecznego na jak najdluzej, zalozmy
    ze mowimy o PLN obecnie, 1.5% na luzie marza
    w szczycie koniunktury dawali i po 0,5% (PKO SA)

    > Ale te oszczędnosci z mechanicznej to niwe bardzo sa. Przynajmniej nikt tu
    > tego dokładnie nie wyliczył. Owszem niektórym wychodziły oszczednosci a
    > niektórym że do tego konfortu trzeba dopłacic. to zalezy jak widzisz kto
    > kalkulator trzyma;)))

    np zalezy kto czym opala, policzyc warto ale przez cale 20lat a nie
    "ze dzis wykladam dodatkowe 15k i to jest duzo wiec nieoplacalne bo
    zuzywa duzo oszczednosci"

    > I co to tez warto ku[powac z taniego kredytu?

    a gdzies tak napisalem, napisalem tylko ze to to mozna jeszcze uwazac
    za wynalazki ale nie mechaniczna...

    > glownie nieruchomosci
    >
    > I rozumiem że nie zakładasz tu zadnego ryzyka straty kapitału?
    > Bo ja osobuiscie znam kilka osób co twierdziły ze ceny nieruchomoscui będa
    > ciągle rosły więc ciągle jakies nieruchomosci kupowai.

    a odrozniasz kiedy marze sa wysokie a kiedy niskie? jak niskie i to
    "rekordowo" to trzeba wlasnie sprzedawac...
    gdybys mial lokate z tego co wpakowales w dom i obserwowal jak sie
    zmieniaja marze to bys dobrze wiedzial co robic
    jak sie pozbyles plynnego kapitalu to nie obserwujesz i powtarzasz
    slogany

    wlasnie tego ryzyka nie chce podjac bank finansujacy hipotecznie a
    przynajmniej nie po cenie kredytu hipotecznego i to jest wlasnie cena
    kapitalu wlasnego... mozemy skonczyc wyklady z ekonomii? wiem, ze
    gdzies tam zaczalem bo odkrylem miedzy wierszami ze mechaniczna jest
    be bo kapitalochlonna ale to zalezy kto jak finansuje :-)

    > Np mój znajomy jest szczęsliwym posiadaczem 4 działek budowlanych
    > zakupionych latem 2007 roku na przetargu od miasta.Kupił jke w tedy w cenie
    > 220zł za mkw.

    a moj dziadek mial wąsy... i co z tego?

    > Mało kto jednak wtedy przewidział że boom sie kończy.

    no wiesz, gdyby kazdy wiedzial, to nie moznaby sprzedac ;-)

    > Ja np w 2004 kupiłem 40metrowe.......
    > Teraz mógłbym je sprzedac za 130tys zł .......
    > Jednak nie sprzedaje tylko wynajmuje je i dostje teraz 850zł miesięcznie.
    >
    > Jak to jest z punktu widzenia "Twojej" ekonmi? Czy ja zyskałem czy moze
    > trace a czy znajomyu posiadacz działek zyskał czy stracił czy moze jeszcze
    > inaczej?

    ale nie ma "Twojej", ekonomia a szczegolnie porownanie % jest
    obiektywne
    jak juz nie masz lepszych alternatyw to sobie porownaj 10letnie IRSy z
    rentownoscia netto wynajmu w stosunku do aktualnej ceny...
    kazdy jest sobie sam doradca bo wlasnie inaczej ceni swoj kapital
    wlasny
    jak dla kogos on jest darmowy to sie zadowoli i lokata i tyle, tyle ze
    srednio wyceniajac on nie jest darmowy a powinien i jest drozszy od
    srednioprzecietnego kredytu hipotecznego czyli dzis te 6% w PLN

    a dzialki to sie lepiej kupuje jak to sprzedajacy sie "licytuja", to
    kwestia cierpliwosci :-)

    > nawet od 1,8zł bo taki tez chyba był kurs w pewnym momencie.
    > Zresztą libor dla CHF też jest zmienny więc trudno cokolwiek wyrokować

    wyrokowac mozna przedzial i to mi wystarczy w skali 30lat

    > Kurcze gdzie ja napisalem żeby nie brać?
    > Pisze tylko żeby zadłuzac się rosadnie i nie kredytowac luksusów jesli nas na nie
    nie stać

    luksusem to jest nowy samochod, marmury, zlote klamki
    ale nie mechaniczna z odzyskiem ciepla... gdzie zalezy kto jak liczy
    zwrot moze byc maksymalnie po 20latach, powoli bo powoli ale jednak

    mam wrazenie, ze to ze nie zrobiliscie mechanicznej to od razu skazuja
    ja na jakis luksus
    teraz jak masz grawitacyjna to duze zmiany by Cie czekaly by to
    zmienic ale na etapie budowy?

    ps mechaniczna robic przed elektryka czy po hydraulice jesli juz?

    z.