    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: sterowanie pogodowe oraz wpływ temp. pom.
    Date: Sat, 31 Dec 2011 00:08:35 +0100

    news:4efd692f$1@news.home.net.pl...

    > Sprawa dla mnie jest jasna w jednym przypadku. Gdy wpływ temp.
    > pomieszczenia ustawiam na 100% kocioł grzeje z mocą zależną od krzywej
    > grzewczej, czyli od temp. na zewnątrz aż do chwili w której zadana temp. w
    > pomieszczeniu zostanie osiągnięta, po czym zawór gazowy się zamyka.
    > Wznawia grzanie gdy temp. w pomieszczeniu spada poniżej nastawy na
    > sterowniku itd.

    No mniej wiecej.

    > Wadą takiej nastawy (100% wpływu temp. pomieszczenia) jest niekomfortowe
    > obniżenie temp. przez pewien czas, czas potrzebny do ponownego ogrzania
    > pomieszczeń gdy temp. w pomieszczeniu spadnie poniżej nastawy na
    > sterowniku. Gdy np. temp. na zewnątrz gwałtownie spadnie z 0st do -10st
    > kocioł stoi bo czeka aż ta zmiana zacznie wpływać na wnętrze domu a
    > przecież idea sterowania pogodowego mówi, że właśnie powinien zacząć grzać
    > już aby do takiego oziębienia wnętrza nie doszło.

    Tez tak.

    > I w tym momencie, tak myślę, powinno się ustawić wpływ temp. pomieszczenia
    > na mniejszy % ale jaki??
    > Tego nie rozumiem.

    Wiec jest mniej wiecej tak:
    odczyt temp. zewnetrznej powinien sprawiac, ze dom nie bedzie sie
    wychladzal, ale tez nie bedzie sie przegrzewal. Wychladzal z powodu
    nieprzewidywania temp. nizszej i przegrzewal nie reagujac na wzrost temp. na
    zewnatrz.
    Oczywiscie przegrzewanie bedzie drozsze, bo zanim zareaguje czujnik
    wewnetrzny na zmiane temp. wewnatrz to na dworzu moze byc juz cieplej.
    Skutek taki, ze kociol grzeje stala moca mimo wzrostu temp. na zewnatrz.
    Wylaczy sie po osiagnieciu temp. zadanej, ale na zewnatrz ciagle cieplej i w
    domu tez mimo wylaczenia sie kotla, zwlaszcza z podlogowka.
    Technicznie realizowane jest to przez przesuniecie krzywej grzewczej w
    zaleznosci od temp. wewnatrz. Jak w domu zimniej to krzywa do gory, jak
    cieplej to krzywa w dol, ale bez zmiany jej nachylenia. Dla podlogowki
    smialo mozna calkowicie zrezygnowac z wplywu temp. wewnetrznej. W zeszlym
    roku tak wlasnie zrobilem, bo rano w domu bywalo i 24C po mroznej nocy.
    Masz w sterowniku dwa parametry: nachylenie krzywej i temp. nazwijmy ja
    bazowa.
    Temp. bazowa jak spojrzysz na wykres zapewne dolaczony do instrukcji to
    temp. jaka utrzymywana jest w instalacji CO przy bazowej temp. zewnetrznej.
    Tu dobiera sie taka temp. wody w CO, by przy bazowej temp. zewnetrznej w
    domu osiagnac temp. jaka sie chce. Kolejny parametr to nachylenie krzywej.
    Ta ma miec takie nachylenie, ktore pozwoli utrzymywac stala temp. w domu
    przy zmianach temp. zewnetrznej. Przyjmuje sie, ze straty domu sa liniowe,
    wiec im wiekszy mroz tym proporcjonalnie wyzsza temp. zasilania, wiec krzywa
    rosnie wraz ze spadkiem temp. na zewnatrz.
    Technicznie ustawia sie to tak, ze w nocy sprawdzamy sobie jaka jest temp.
    wewnatrz, rano sprawdzamy ponownie. Jak temp. rano jest wyzsza to
    zmniejszamy kat nachylenia, jak nizsza to podnosimy. Jak temp. z czasem
    spada to podnosimy temp. zasilania, jak rosnie to zmniejszamy nie zmieniajac
    konta nachylenia krzywej. Generalnie nachylenie krzywej odpowieda za
    utrzymywanie stalej temp. mimo zmian na zewnatrz, a za temp. wewnatrz
    odpowiada temp. zasilania. Trzeba znalezc takie ustawienia, zeby temp.
    wewnatrz byla wzglednie stala. U mnie aktualnie wahania to pare dziesiatych
    stopnia przy ogrzewaniu opartym wylacznie na temp. zewnetrznej. Wplyw temp.
    zewnatrznej mam wylaczony od zeszlego sezonu, bo wychodzily tylko jakies
    cyrki po mroznych nocach.
    Ten sposob ma tez druga zalete, mianowicie nie wylacza ogrzewania w calym
    domu po odpaleniu kominka i nie przegrzewa pomieszczenia gdzie kominek
    grzeje.

    Pozdro.. TK