    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: studnia chłonna
    <o...@l...harvard.local>
    Date: Fri, 3 Jun 2022 15:59:16 +0200

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Ludzie ogródki podlewają deszczówką - ja tego nie robię bo mi się nie
    > chce z tym piep..ć.
    > Ostatnio przy wizycie na dachu odkryłem martwą srokę w rynnie (pewnie
    > zadziobały ją inne sroki, gniazdują na moich drzewach). Nie wiem ile
    > tam leżała, ale pewnie parę razy bym podlał "nią" ogórki.
    > Myślisz, że coś im (ogórkom) albo mi z tego powodu by było?
    > Jak bym się napił tej deszczówki to kto wie, może bym i na salmonellę
    > się załapał

    Taka jest różnica między wodą deszczową (z terenów "cywilizowanych"),
    a wodą gruntową. Strefa napowietrzona to circa metrowej grubości górna
    warstwa gleby. Tam odbywa się ogromne biologiczne oczyszczanie tego
    wszystkiego, co wylewa się na powierzcnię, a następnie wsącza się w dół.
    Poniżej *powinna* być całkiem fajna woda "rolnicza". O ile ktoś nie
    wpadnie na "genialny" pomysł wlewania maceratu z martwej sroki wprost
    do pokładów wodonośnych na głębokości pięciu metrów. Tam już nie ma
    szans, by coś się samo biologicznie oczyściło.

    Dlatego pytałem, czy to legalne. Mycie samochodu na własnej działce nie
    jest, choć to niczym się nie różni od spłukania go deszem. Taka studnia
    może być -- jeśli akurat przygotowanie przepisów przypadło innemu
    legislatorowi. Ale nikt mi nie odpowiedział. A ja za zmianami w prawie
    już nie nadążam.

    --
    Jarek