    From: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: styropian czy wełna mineralna
    Date: Tue, 09 Jun 2009 23:01:33 +0200

    > Wydaje mi sie, ze woda sie nie wykropli poniewaz temperatura w szczelinie
    > nie bedzie sie obnizac i bedzie bliska temp. sciany, a wigotnosc bedzie co
    > najwyzej taka sama, bez punktu rosy

    Tez wydaje mi sie maloprawdopodone, zeby sie wykroplilo.

    > Znacznie czesciej widze grzyb na scianach niz wskazywala by na to trzecia
    > cyfra po przecinku. Przenikalnosc pary przez sciany szacuje sie na poziomie
    > zdaje sie 2%, byc moze dotyczy to sciany wykonczonej, nie surowej cegly, no
    > ale upierac sie nie bede nie mniej grzyb swiadczy o nieco innych
    > wartosciach. Tu nie byl bym takim optymista.

    Tylko, ze ten grzyb nie bierze sie z tego, ze owe 2% pary nie moglo
    uciec, tylko dlatego, ze masz zle wentylowane pomieszczenie i nie moze
    uciec owe 98%, do tego zimna sciana i masz efekt taki, ze jest
    kompletnie mokra.

    > No nie wiem, mi jakos wszystko schnie szybciej latem jak zima, lacznie ze
    > scianami po tynkach.

    Jakos odnosisz bledne wrazenie. Wazna jest oprocz temperatury
    wilgotnosc, sprobuj wysuszyc cos kiedy wynosi 100% :) A taka wlasnie
    jest latem, zima w powietrzu jest znikoma ilosc pary wodnej.

    > Ale tak naprawde to ono nie powinno schnac, bo tam nie powinno byc wody. I
    >
    > A widzisz i tu jest rozbieznosc. Kiki pisze, ze przewiewu tam nie powinno
    > byc, bo z tego bierze sie para. Mi w zasadzie wszystko jedno bo styropian
    > mam tylko w posadzce i zupelnie nie martwie sie styropianem na scianach.

    Nie widze rozbieznosci. Ta przestrzen albo powinna byc zlikwidowana albo
    powinna byc wentylowana. Kiki odnioslem wrazenie odnosi sie do sytuacji
    kiedy masz plyty klejone na placki, w efekcie tworzy sie niewentylowana
    martwa przestrzen, w ktora jak wniknie woda to nie ma jak uciec.