  • Data: 2009-06-09 22:35:56
    Temat: Re: styropian czy wełna mineralna
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > O tyle ma znaczenie, ze powietrza nie ma w granulkach styropianu, wiem bo
    > widzialem. Odwiedzam czasem fabryke styropianu w celach zawodowych. Skoro
    > powietrze jest w spienionym styropianie to znaczy ze musialo sie tam dostac
    > w czasie spieniania. A jezeli tak, to te kuleczki nie sa szczelne a to jest
    > ew. droga dla pary wodnej.

    Sie uparles tego powietrza. Wymien powietrze na odparowany pentan w
    procesie technologicznym do ktorego linka zapodales i masz problem
    rozwiazany. Z czasem pewnie ten pentan dyfunduje a jego miejsce zajmuje
    powietrze - gazy zdecydowanie latwiej dyfunduja przez takie przeszkody
    niz ciecze w tym woda. Stad tez zapewne styro sie sezonuje.

    > Znaczy na scianie tez moze.

    Oczywiscie, ze moze, przeciez to nie jest wieczne. Z tym, ze sciana
    raczej nie jest zanurzona w wodzie, wiec ten proces zajmie pewnie
    kilkaset lat.

    > Kapok jak nasiaknie to nie wielu bedzie przejmowalo sie tym ze moze przestac
    > byc cieply, podobnie w komorach wypornosciowych, zreszta to nie styropian
    > EPS 70. Nigdzie nie twierdzilem, ze styropian nasiaknie jak szmata, ale
    > wydaje mi sie, ze moze nasiaknac na tyle, ze np. obliczenia termiczne na
    > styk budynku po paru latach moga nie dac wystarczajacego efektu.

    Oczywiscie, ze z czasem wlasciwosci sie pogorsza. Istota polega na tym,
    ze w stosunku do welny po takim samym czasie ciagle beda niezle. Jak
    pisalem widzialem welne z rozbiurki - budynek mial jakies 30 lat - to
    byl pyl i olbrzmie puste przestrzenie po welnie.

    > Nie ma
    > sensu spierania sia o to czy styropian moze wypelnic w calosci woda bo nie o
    > to chodzi. Wiara w jego idealne wlasciwosci moga skonczyc sie po paru latach
    > tak sobie. Zebysmy nie stacili watku i nie wdali sie w niepotrzebna
    > dyskusje, chodzi o wplyw zawilgocenia styropianu na jego wlasciwosci
    > termoizolacyjne.

    http://symp15.nist.gov/pdf/p54.pdf - tabela 1 - po roku calkowitego
    zanurzenia w wodzie styropian ma 2,5-5,0% wody. Zakladajac, ze ciagle sa
    to zamkniete kulki, pierwotnie bylo tam 98% powietrza, jest 95% po roku
    w wodzie. To policz sobie jaki to ma wplyw na lambde. Oczywiscie
    pogorszy sie, ale welna w tych warunkach straci wlasciwosci po paru
    minutach, i o to w tym chodzi.
    A jesli cie interesuje dokladnie jak to wplywa na wlasciwosci izolacyjne
    to tu masz artykul -
    http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&
    _udi=B6TXX-4K8SBYX-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=se
    arch&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_url
    Version=0&_userid=10&md5=702326ce5c7a21951a17e71ed27
    3568a

    Niestety pelny tekst platny - sprawdze w pracy czy mam dostep.

    > Mowilo sie o tym, ze styropian nie nasiaka, nie koniecznie
    > w tym watku. Ja przekonalem sie ze jednak nasiaka, mowilo sie, ze jest
    > szczelny, no ale jakos to powietrze do granulek sie dostalo.

    Nie ma materialow przez ktore nie nastepuje dyfuzja, problem jest
    jedynie jak jest ona duza.

    > To dwie tezy mogace tworzyc styropian nienasiakliwym, ale ich nie da sie
    > udowodnic. Pozostaje pytanie czy mozliwe jest nasiakanie styropianu w ogole
    > i jak bardzo. Ze nasiaka to pewne przyklad Tornada i kogos kto pisal o
    > styropianie z chlodni. Ktoredy tez w sumie wiadomo. Pytanie otwarte jak
    > bardzo, w jakim czasie i w jakich warunach.

    U mnie w labie stoi lodowka niskotemperaturowa, w srodku jest -80
    stopni, na zewnatrz +25, ma juz kolo 20 lat, ostatnio wymieniali w niej
    agrgat i przy okazji sprawdzali izolacje - jest jak nowa. A masz
    gradnient ponad 100 stopni na drubosci jakis 4 cm. Punkt rosy wypada
    gdzies w srodku izolacji - i co? I nic.