    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: taras drewniany na słupach - fundament ?
    Date: Fri, 10 Apr 2009 18:17:55 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    i dosc gesto, co 0.4-0.5 metra minimum, zygzakiem; u

    > No wlasnie - tak czulem ze to powiesz - i widze ze sa dwie szkoly. Jedni
    > mowia: kotwic z budynkiem (za pomoca tej belki zakotwionej w budynku),
    > drudzy - robic calosc na slupach bez kotwienia z budynkiem (w tym ten
    > lokalny spec od tarasow). Nieukrywam ze obecnie wolalbym to drugie
    > rozwiazanie - budynek jest juz ocieplon (20 styro) i musialbym wyciac nieco
    > przestrzeni na ta belke. Czy widzisz jakies znaczace problemy zwiazane z
    > wykonaniem tego bez tej belki zakotwionej w budynku ?

    Nie widze. Nawet w oparciu o praktyke takie rozwiazanie popieram. Otoz w ub.
    roku remontowalem deck, ktory po 20 latach normalnie sie zawalil, wlasnie
    oberwal od sciany, na ktorej ta zakotwiona decha normalnie zgnila. Deszcze
    splywajace po scianie ciagle ja nawadnialy a poniewaz byla to strona polnocna
    wiec mimo impregnacji zgnila. Musialem kawal sciany rozbierac, wzmacniac czesc
    drewnianego stropu aby to jako tako zreanimowac. To ostatnie za darmo, gdyz
    tego nie przewidzialem, ze nawet konce belek nosnych stropu tez zgnily.
    Oczywiscie nowa deche zabezpieczylem blacha aby znowu nie gnila.
    Teraz "ale". Mysle, ze ten sposob montowania deku do sciany jest podyktowany
    oszczednoscia i co wazne, trudnoscia fundamentowania tych dwoch czy trzech
    slupkow przy scianie.
    Podobnie jak u nas, wykop fundamentowy na ogol sie "zasypuje" czyli normalnie
    sypie rozne badziewie bez jego zageszczania. I taki grunt po paru latach wokol
    domu osiada nawet do 20 cm co czesto widuje, gdyz np. zaprawa tynkarska, ktora
    murarzom spadala w czasie tynkowania sciany na ziemie, przylepiona jest do
    muru na tej wysokosci az sie jeden nowy wlasciciel domu dziwil po co to tak
    zrobili. A to grunt pod nia osiadl.
    Zatem musisz na to uwazac i ew. posadowic te fundamenty w pewnej, (z pol
    metra?) odleglosci od sciany, w gruncie rodzimym a nie w niezageszczonym
    nasypie. Poza tym przy samej scianie na poziomie lawy moze byc drenaz opaskowy.
    Wywiercic (o ile to mozliwe) otwory jak najglebiej, ile sie da i wypelnic je
    betonem zazbrojonym jednym pretem, torzac zelbetowy pal, aby to osiadanie
    zasypu przy scianie mozna bylo wyeliminowac.

    Pzdr. Tornad