    From: "g." <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: temperatura wody
    Date: Wed, 29 Jan 2014 10:05:18 +0100
    <52e4e0de$0$2148$65785112@news.neostrada.pl> <op.xaapnywln0u1o8@moj>
    <52e50dc9$0$2213$65785112@news.neostrada.pl> <op.xaa0q6qjn0u1o8@moj>
    <52e58682$0$2369$65785112@news.neostrada.pl> <op.xacj0dtmn0u1o8@moj>
    <52e6c061$0$2212$65785112@news.neostrada.pl> <op.xac8t2k7n0u1o8@moj>
    <52e78b1f$0$2213$65785112@news.neostrada.pl> <op.xaef4eqcn0u1o8@moj>
    <52e808f5$0$2212$65785112@news.neostrada.pl> <op.xae2yrf6n0u1o8@moj>
    <lc99fu$u98$1@news.dialog.net.pl>
    <52e84066$0$2212$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:52e84066$0$2212$65785112@news.neostrada.pl...
    Użytkownik Grzegorz napisał:

    > Zacytuję autora "Ogrzewanie domu gazem, piec kondensacyjny
    > jednofunkcyjny
    > Ariston Genus Premium Evo System"
    >
    > Można się domyślać że gaz to GZ50 czyli kondesacja się opłaca.
    > Pozdr
    > Janusz
    >
    > A ile wynosi sprawność tego pieca?
    > Bo jestem ciekaw jak ma się marketingowy bełkot do fizyki.

    Nie do fizyki a do metrologii. W stosunku do wartości opałowej gazu
    ziemnego sprawność pieca będzie w okolicach 105%. W stosunku do ciepła
    spalania - pewnie coś koło 97%. Te sprawności ponad 100% to zagranie
    marketingowe pomijające fakt że wartość opałowa zakłada że wszystkie
    produkty spalania wychodzą w postaci gazowej - zaś ciepło spalania
    zakłada wychłodzenie produktów spalania do standardowej temperatury
    otoczenia (25 stopni Celsjusza albo 278 Kelwinów).
    Darek

    Nie da się całej wody spalinowej przemienić w kondensat i w ten
    sposób zwiększyć sprawność o ciepło kondensacji.
    Użytkownik podawał, że sprawność pieców kondensacyjnych
    (no dobra, wiodących - dobrych marek) wynosi 110%,

    W temperaturze pracy tego pieca (a ta temperatura to temperatura
    wody powrotnej) nie da się wykroplić całej wilgoci.
    W komin ulatuje wilgoć nasycenia dla tej temperatury która jest
    na pewno wyższa niż temperatura wody powrotnej.
    Ta wilgoć z punktu widzenia sprawności jest stratą.
    Z tego względu piec nie może osiągnąć sprawności 110%
    bo to jest sprawność teoretyczna i nijak się ma do praktyki.
    Sprawność pieców tradycyjnych wynosi jak wyżej widzę 97%,
    a ten parametr wg wypowiedzi opcji "kondensacyjnej" wynosi
    niby 100%. A to z jakiej racji?
    Skoro dla pieca tradycyjnego należy urwać 3% z jego sprawności
    to dla kondensacyjnego też.
    Zatem sprawność pieca kondensacyjnego to max 107%. Od tej
    wartości trzeba jeszcze odjąć ciepło które ulatuje z wilgocią
    której w temperaturze kondensacji wykroplić się nie da.

    Jak kogutek zauważył, każdy pcha opcję która pozwala mu na ZUS zarobić

    Gdyby ktoś dysponował temperaturą zapiecową kondensacyjną
    to temat można popchnąć dalej.
    g.