  • Data: 2010-06-20 19:01:13
    Temat: Re: ustawienie solarów
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:hvd3et$3u6$1@inews.gazeta.pl...

    > fizyka mówi: przy 100% sprawnych wymiennikach ciepło przepływ nie ma
    > znaczenia - policzcie sobie - przepływ sie skróci .

    Racja.

    > Ale w obwodzie glikolowym mamy 2 wymienniki ciepła - pierwszym jest solar,
    > drugim wymiennik czy tez węzownica w zbiorniku cwu. Cały pic polega na tym
    > ze wymiennik "solar" ma wiekszą sprawnosc gdy temperatura glikolu jest
    > niska,

    Racja.
    Dla kolektora najlepszym byłby maksymalnie duży przepływ. Za niski przepływ
    będzie skutkował większą jego temperatura względem otoczenia a to się
    przekłada spadającą sprawnością kolektora do nawet 40%. Dochodzą jeszcze
    szybsza degradacja glikolu, żelowanie glikolu, zapychanie rur osadem i inne
    nieprzyjemne sutuacje ale najważniejszą jest tu jednak sprawność.

    > natomiast wężownica - odwrotnie. Wiec układ nalezy dopasowac
    > eksperymentalnie co, wobec zmian nasłonecznienia, proste nie bedzie :)

    Racja
    A tu przepływ nie może być za wysoki. Dlaczego? Bo na powrocie wymiennika
    pojawi się glikol "jeszcze za ciepły" który nie oddał całej swojej energii.
    Niepotrzebnie wyższa temperatura powracającego glikolu do kolektora to
    straty na przesyle energii na drodze do kolektora no i sam kolektor jak
    dostanie część tej energii spowrotem co wyprodukował spowoduje że zwiększy
    się jego temperatura wzgledem otoczenia a więc spadnie jego sprawność.

    Jaka jest więc optymalna wartość przesyłu?.
    To zależy od konstrukcji kolektora, jego pojemności oraz konstrukcji,
    wielkości wymiennika w zbiorniku oraz warunków pogodowych.
    Ta ostatnia zależność ma najmniejsze znaczenie dlatego najczęściej
    sterowniki nie posiadają funkcji płynnej regulacji obrotów pompy.

    W moich kolektorach znajdują się w sumie 3l glikolu podczas gdy w wymienniku
    w bojlerze około 7,5litra. W całym układzie mieści się 12 litrów więc w
    rurach jest zaledwie 1,5litra. U mnie ustawiony maksymalny przepływ wynosi
    180l/godzinę. Sterownik reguluje obroty pompy w zakresie 40-100% więc
    przepływ zmienia się w zakresie 70-180l/h co powoduje że np. w pochmurny
    dzień aby z kolektora można było jeszcze "zabrać ciepło" bez jego
    nadmiernego wychłodzenia- a więc wyłączenia pompy - sterownik schodzi do
    minimalnych obrotów.
    Pompa ustawiona jest na stałe na najniższym biegu. Pobiera około 20W.

    Marek