eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniewentylacja- pytanie o turbulencje i zwężkę Venturiego... › Re: wentylacja- pytanie o turbulencje i zwężkę Venturiego...
    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: wentylacja- pytanie o turbulencje i zwężkę Venturiego...
    Date: Fri, 23 Apr 2010 03:29:38 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Wykombinowałem podpięcie okapu nad kuchenką do kanału
    wentylacyjnego.Kanał Ăłw bierze  początek w
    > piwnicy tuż pod stropem,idzie w ścianie kuchennej, przechodzi w trójnik i
    wyłazi przez ścianę
    > zewnętrzną.Zbudowany jest z rur PCW fi 110mm.Jak na schemacie poniżej...
    > Pomyślałem,że włączając wiatrak w okapie, strumień powietrza
    wylatując na zewnątrz zaciągać bedzie
    > również powietrze z piwnicy,tym samym ją wentylując.Ale zastanawiam się
    jak przemodelować trójnik, w
    > taki sposób,żeby powietrze z okapu nie leciało mi wstecznie do piwnicy..
    > Wiem, wiem nie należy łączyć w 1 przewód 2 wentylacji.Ale tak mam i
    juĹź.

    > __    wylot
    >   |\
    >   | \ trĂłjnik i wlot z okapu
    > wlot z piwnicy
    >
    > Ktoś coś podpowie?

    Tu trzeba zrobic "wynalazek"; zwezka Venturiego odpada natomiast zrobilbym
    zawor zwrotny zamykajacy sie po wlaczeniu wentylatora okapowego (na pewno
    takowy tam jest). Troche sprawe utrudni brak dostepu ale mozna sprobowac.
    W trojniku doprowadzajacym powietrze z okapu bedziesz mogl wcisnac zawor
    zwrotny.
    Zrobilbym go nastepujaco.
    Nalezy skleic pierscien lub wyciac go z rury o srednicy pasujacej do
    srednicy wewnetrznej trojnika. W tym pierscieniu nawierc dwa otworki fi 2 mm
    ale nie w srednicy lecz mimosrodowo o mimosrodzie powiedzmy okolo 0.5 - 1 cm.
    W te dziurki wstaw os wycieta z ze szprychy rowerowej lub parasola. Do tej osi
    rownolegle, czyli na styk musisz jakos zamocowac kolko z cienkiej blachy
    aluminiowej o srednicy ciut mniejszej od srednicy wewnetrznej pierscienia.

    Powstanie taka obrotowa klapka, ktora ustawiona pionowo umozliwi przeplyw
    powietrza a ustawiona poziomo zamyka przekroj pierscienia.
    I teraz tylko nalezy to wywazyc w ten sposob by ta klapka utrzymywala sie w
    pozycji pod katem okolo 45 stopni. W tym celu mniejsza czesc nalezy obciazyc
    dobranym ciezarkiem np nalepiajac dodatkowy kawalek blaszki. Wieksza czesc
    klapki nalezy zaopatrzyc w ogranicznik obrotu w polozeniu zamknietym;
    jakis element zapobiegajacy sie jej kreceniu. W czasie wycinania kolka mozna
    zostawic jezyczek ktorym kolkko-kalpka bedzie sie opierac na pierscieniu w
    polozeniu zamkniety.
    To ustrojstwo nalezy delikatnie wcisnac do trojnika na jego dolnym ramieniu i
    zabezpieczyc kropla kleju.

    Jak to ma dzialac.
    Jesli wentylator masz wylaczony ta klapka ustawiona pod katem, tylko nieco
    zmniejsza przelot powietrza ale w sumie umozliwa jego przeplyw z piwnicy do
    gory. Jesli wlaczysz wentylator to on daje duzo wieksze cisnienie boczne
    ktore zamknie te kalpke; ona wslutek tego mimosrodu ustawi sie poprzecznie i
    uniemozliwi przeplyw powietrza w dol. Po wylaczeniu ustawi sie w polozenie
    spoczynkowe czyli pod katem. Taka wanka wstanka.
    Cos w tym guscie; nigdy czegos takiego nie robilem ale wg wszelkich znakow na
    niebie i ziemi powinno to dzialac.
    Pzdr.
    Tornad