    From: bokomaru <b...@z...com>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: winorośł
    Date: Mon, 24 Aug 2009 11:06:39 +0200

    kris wrote:
    > Jaki gatunek winoro?li polecacie, czy sadziae jesieni? czy wiosn??
    > Pytam bo do tej pory nie mia?em z winoro?lami do czynienia.

    zasadniczo pierwszy wybor, to czy chcesz mieć ozdobną, towarową czy
    deserową.
    zakładam, że pkt. 3. wtedy szukaj hybryd, które są odporniejsze na
    wszystko niż prawdziwe vitis vinifera. muszkaty uwazane są za
    najsmaczniejsze odmiany deserowe. bardzo ciekawe propozycje na nasz
    klimat mają rosjanie/ukraińcy.

    jeśli chodzi o dostosowanie do gleby, to większość sadzonek występuje na
    kilku rodzajach podkładek, które dobiera się do gleby. żyzna gleba (jak
    u Ciebie) to niestety nie jest zaleta w przypadku winorośli, choć na
    pewno ułatwi uprawę i osiągnięcie pierwszych sukcesów. chodzi o to, że
    winorośl mająca zbyt dobrze nie wykształca głębokiego systemu
    korzeniowego, co za tym idzie nie przestaje być podatna na mróz,
    szkodniki korzeniowe. Ponadto nadmiernie owocuje, co powoduje utratę
    zawartości substancji aromatycznych i cukru. Oczywiście, można (nawet
    trzeba) co roku trzebić dzikie latorośle i usuwać kwiatostany, a zimą
    okrywać wino; tym niemniej krzak, który utrzymał się przez kilka lat
    "byle gdzie" jest w zasadzie bezobslugowy.

    winogrona najlepiej wsadzac w kwietniu/maju, jak skoncza sie przymrozki.
    zeby miec dobry wybor sadzonek, warto zainteresowac sie ich
    zamowieniem najdalej w styczniu. ja zamawialem w http://e-sadzonka.pl i
    moge szczerze ich polecić - sadzonki byly bardzo fachowo przygotowane,
    silne. uwzglednili tez zupelnie bezproblemowo (na podstawie zdjec)
    reklamacje (sprzedali mi 50 szt. uschnietych sadzonek).

    bardzo duzo fachowych porad jest na forum http://winogrona.org.
    kilka zdjęć z mojej, początkującej winniczki - tutaj:

    http://www.bokomaru.com.pl/?page_id=108

    --
    bartek