    From: "nacocito" <n...@c...to>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: wybór rekuperatora
    Date: Fri, 19 Aug 2011 20:21:12 +0200

    news:j2iqf0$qjr$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "Adam" <a...@g...com> napisał w wiadomo?ci
    >

    > uzasadniajace takie instalacje. Ot chocby ruchliwa ulica, astma, alergie,
    > czy zwykle fanaberie.

    Uważam że to nie są fanaberie a w większości wypadków świadomy wybór i tylko
    z tego powodu swój post zamieszczam w tym miejscu.

    Od 1,5 roku używam Reku z rurowym GWC. Mam też porównanie z domem gdzie była
    WG, gdyż mieszkałem w takim przez 10lat.
    Uważam że odczuwalny komfort w obecnym domu jest wiele wyższy a co
    ważniejsze, ten komfort jest cały czas i nie trzeba się zastanawiać czy już
    mam wentylować i otwierać okna czy jeszcze mogę poczekać.

    Ktoś tu pisał że sama WM daje komfort, szczrze mówiąc nie jestem tego pewny.
    Chłodne powietrze zimą a gorące latem na anemostatach będzie zawsze
    wyczuwalne. Reku a właściwie Reku z GWC daje dopiero pełnie szczęścia gdyż w
    znaczący sposób zmniejsza amplitudę wahań temperatury na wejściu do
    pomieszczeń. Na etapie planowania inwestycji sprawa odzysku energii w
    okresie grzewczym była na drugim planie ale była też atutem przemawiającym
    za montażem. Wspomnę jeszcze że latem GWC działa jako darmowa klimatyzacja
    ale to dopiero odczułem jak w zeszłym roku przyszły pierwsze upały. Na
    etapie decyzji nie wierzyłem że to daje aż taki efekt.

    Co do jakości życia z reku mogę powiedzieć tak. Żona była bardzo sceptyczna
    do bądź co bądź drogiej inwestycji. Teraz na pytanie czy w kolejnym domu
    chciałaby taki system, odpowiada zdecydowanie TAK.

    Hałas? W pomieszczeniach gdzie są anemostaty nie słychać nic, nawet w nocy.
    W pomieszczeniu gospodarczym gdzie wisi szafa, owszem jest słyszalny szum
    ale tylko słyszalny.

    Koszty. Wentylatory chodzą 24h/dobe 365dni w roku, przeważnie na 1 z 3
    stopni. Za prąd płacę średnio 150zł miesięcznie. A ogrzewanie parterowego
    domu 135m2 kosztowało mnie razem z 3m3 drewna do kominka, poniżej 3,000zl

    Wilgotność. Latem jest super gdyż po przejściu przez GWC powietrze jest
    osuszone. Zimą w najgorsze mrozy wilgotność spadała do około 30% i wtedy
    wszystko faktycznie schnie piorunem

    GWC. Rurowy. Zakopałem 90mb Rehau gdyż tak jak gdzieś pisałeś chciałem być
    pewny przez co płynie powietrze którym oddycha moja rodzina. Upierdliwe ale
    nie za bardzo jest wybieranie z niego wody która zbiera się w wyniku
    kondensacji pary wodnej zawartej w powietrzu przechodzącym latem przez GWC i
    schładzanym poniżej punktu rosy. 2 - 3 razy w roku trzeba otworzyć
    studzienkę i wybrać jakieś myślę 100 ltr za każdym razem. Tu jest brak
    komfortu :)

    Czy warto mieć WM z Reku? Moim zdaniem tak. A czy warto za to tyle płacić?
    Na to pytanie każdy musi sobie odpowiedzieć sam.
    Tak samo jak przy zakupie różnych samochodów nikt nie neguje decyzji tych co
    wydają i po kilkaset tys za swój środek lokomocji kiedy na giełdzie
    wystarczy i 1 tyś aby stać się szczęśliwym posiadaczem auta.

    Pozdr
    nacocito