    From: janusz_k <J...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: wycena hydraulika
    Date: Sun, 16 Feb 2014 13:00:31 +0100

    W dniu 15.02.2014 o 21:47 Irek N. <j...@t...tajny.jest> pisze:

    > Ja mam jeden pokój zastawiony tekturą falistą, a na niej kartony
    > (kuchnia jeszcze nie rozpakowana, powiedzmy 1/3 pomieszczenia
    > zasłonięta). Nie stwierdzam istotnych różnic w stosunku do pomieszczeń z
    > podłogą niezasłoniętą.
    Meble też przewodzą ciepło, a przy podłogówka prawie konwekcją nie grzeje
    dlatego lekkie jej przysłonięcie nie zmienia grzania.

    > Inna rzecz mnie zastanowiła. Temperatura wody wchodzącej w obieg 24C,
    > wychodzącej 22C, czyli można przyjąć średnio 23C w całej podłodze.
    > Płytki podłogowe zgłaszają 20-21.5C (ale nie znam ich emisyjności),
    > ściany 17C a w pomieszczeniu jest 18.5-19C (termometrem). Za cholerę nie
    > rozumiem zjawisk. Albo 15cm dobrego styropianu na ścianach czyni cuda,
    > albo jakaś konwekcja musi zachodzić. Nie chce mi się wierzyć, że 1/4 czy
    > wręcz 1/5 (jeżeli wliczyć sufit betonowy) powierzchni daje rady tak
    > wysoko rozgrzać powietrze i ściany.
    Ale grzeje, głównie przez przewodzenie i promieniowanie.

    > Wszyscy w obliczeniach trąbią, że podłogówka bez 30-35C to nie rusza, a
    > moja liczona była podobno na 40C.
    Bo tak się liczy dla skrajnych temp, i jak będzie na dworze -24 to wtedy
    zobaczysz ile będziewsz musiał dać w podłogówkę. Dla grzania teraz jak sam
    widzisz niewiele trzeba dać w podłogę aby było ciepło. To też powoduje że
    podłogówka jest oszczędna, niskie temp to też małe straty.

    > Fakt, temperatury dodatnie, ale i tak za dobrze to wygląda. Środkiem
    > tygodnia sprawdzę jeszcze raz, może coś popi...liłem w pomiarach - choć
    > nie sądzę.
    Nie, to są prawidłowe wnioski.

    --

    Pozdr