    From: "zonda" <z...@n...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: zamykajace sie sloneczniki
    Date: Sun, 30 Aug 2009 00:28:19 +0200

    > Zmiana temperatury. Nie tylko u słoneczników powoduje reakcję:
    >
    > ttp://pl.wikipedia.org/wiki/Tulipan_turkiesta%C5%84s
    ki
    > "Kwitnie wcześniej od innych tulipanów, bo już na początku wiosny.
    > Zapylany
    > jest przez owady. Kwiaty podczas złej pogody zamykają się. Mechanizm tego
    > ruchu polega na tym, że podczas niskiej temperatury szybciej rosną płatki
    > okwiatu po zewnętrznej stronie, co powoduje zamykanie się kwiatów, gdy
    > zrobi się cieplej, szybciej rosną płatki od wewnętrznej strony i kwiat
    > otwiera się."

    Bardzo dziekuje za podpowiedz. Jako ze oba sloneczniki sa mlodziutkie i
    zachowuja sie tak samo, to nie jest to kwestia przypadkowego ich zachowania,
    ani starzenia. Dziwne jest ze razem zamknely sie w ciagu jednej nocy i do
    teraz nie chca sie otworzyc, a stoja na naslonecznionym parapecie - dnie sa
    caly czas sloneczne a slonko dosc mocno grzeje. Nie sadze zeby w sklepie
    bylo duzo ciepej nic w u mnie w mieszkaniu, ale kto to dokladnie wie.. :) ?
    Faktem jest ze nadal maja swoje mordki szczelnie zamkniete i ani rusz nie
    chca sie otworzyc..

    Z.