  • Data: 2009-01-05 12:37:06
    Temat: Re: zapach dymu w wentylacji
    Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    Cyklista pisze:

    > Czy to możliwe, żeby podmuchy wiatru wtłaczały spaliny z jednego komina
    > do kanałów wentylacyjnych drugiego tak że przez kratki wentylacyjne
    > dostają się do pomieszczeń?

    Jeśli wloty powietrza do komina są ponad kalenicą, to raczej mało
    prawdopodobne.

    > Jeżeli tak, to czy można temu jakoś zapobiec?

    Jedno co jest pewne to podciśnienie względem atmosfery w
    pomieszczeniach, w których czuć dym. Jest zima a więc jest też spory
    gradient temperatury, który wspomaga ciąg w przewodzie wentylacyjnym.
    Skoro więc powietrze zamiast być wyciąganym jest do pomieszczenia
    wtłaczne, oznacza że w domu jest poważny problem z wentylacją.

    Najprostszym rozwiązaniem eliminującym skutek będzie zamontowanie klap
    zwrotnych w każdym kanale wentylacyjnym. Są tanie i łatwo dostępne w
    każdym sensownym hipermarkecie budowlanym. Ich minusem jest hałaśliwość
    - każde odwrócenie ciągu w przewodzie to pacnięcie klapy. Przy wyborze
    należy preferować klapy z osią obrotu umieszczoną ponad osią klapy -
    http://www.abas.net.pl/?p=3&sz=255&gr=230&o= - takie klapy nie mają
    sprężyn które zwiększają opór.

    Najlepszym rozwiązaniem jest zbadać co się dzieje w domu. Napalić w
    kominku i jak zacznie "waniać" wziąć zapalniczkę w łapę (ja używam
    kadzidełek, są wygodniejsze i lepiej widać ruch powietrza) i sprawdzić
    po kolei wszystkie drzwi pomiędzy pomieszczeniami. Rozrysować sobie na
    rzutach domu jaki jest kierunek przepływu powietrza strzałeczkami dla
    każdych drzwi. Oczywiście sprawdzać w szczelinach pomiędzy podłogą a
    drzwiami.

    Mając rozrysowaną cyrkulację będziesz wiedział więcej. Bez tego będzie
    Ci trudno rozwiązać problem, bowiem musisz znaleźć przyczynę powstawania
    podciśnienia: musisz znaleźć miejsce którym wysysa Ci powietrze z domu.
    To może być kominek, może to być nieszczelność umieszczona po
    zawietrznej stronie domu, może to być wydajniejszy przewód wentylacyjny
    - np. w garażu w bryle lub piwnicy.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio