    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: zbrojenie ławy 4fi16 - norma czy przesada?
    Date: Tue, 30 Jun 2009 09:42:36 +0200

    "shaman" <s...@o...pl> wrote in message
    news:h2cdut$k6e$1@news.telbank.pl...
    > Witam,
    >
    > Mam na działce spójne i nośne grunty - twardoplastyczne gliny i iły.
    > Obliczona nośność gruntu >0,33MPa.
    > Konstruktor zaprojektował mi ławy 35x35cm zbrojone 4fi16 ze strzemionami
    > fi8 co 20cm. Nie, żebym mu nie wierzył, ale wszędzie czytam o zbrojeniu
    > ław fi12 ze strzemionami fi6.. Zdziwiony więc jestem, że na gruntach o
    > ponadprzeciętnej nośności mam mocniejsze zbrojenie niż "średnia krajowa"

    Spytaj konstruktora, dlaczego takie ławy dał, być może się okaze własnie, że
    założył jakiś bardzo kiepski grunt (choć wtedy nie rozumiem, dlaczego taka
    mała szerokość i wysokość ławy). U mnie są ławy 40x60cm zbrojone 4xfi12 i
    strzemiona fi6 a i tak kierbud na widok tych ław stwierdził, że kto takie
    ławy dla domku jednorodzinnego w dobrym gruncie posadowionego robi, że to są
    ławy do kilkupiętrowego budynku. U Ciebie te ławy są dość wąskie, ale
    zbrojenie w nich jest wręcz nieprawdopodobne.
    Z drugiej strony... może to właśnie o to chodzi? Bardziej smukłe ławy, a za
    to mocniej zazbrojone, ekonomicznie miałoby to sens, bo na betonie
    zaoszczędzisz więcej, niż dodatkowo wydasz na stal.

    J.