  • 1. Data: 2009-06-30 07:15:54
    Temat: zbrojenie ławy 4fi16 - norma czy przesada?
    Od: shaman <s...@o...pl>

    Witam,

    Mam na działce spójne i nośne grunty - twardoplastyczne gliny i iły.
    Obliczona nośność gruntu >0,33MPa.
    Konstruktor zaprojektował mi ławy 35x35cm zbrojone 4fi16 ze strzemionami
    fi8 co 20cm. Nie, żebym mu nie wierzył, ale wszędzie czytam o zbrojeniu
    ław fi12 ze strzemionami fi6.. Zdziwiony więc jestem, że na gruntach o
    ponadprzeciętnej nośności mam mocniejsze zbrojenie niż "średnia krajowa"

    Co o tym sądzicie? Mogę przedstawić obliczenia, jeśli ktoś zna się na
    rzeczy od strony konstrukcyjnej.

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2009-06-30 07:29:35
    Temat: Re: zbrojenie ławy 4fi16 - norma czy przesada?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "shaman" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ponadprzeciętnej nośności mam mocniejsze zbrojenie niż "średnia krajowa"
    >
    > Co o tym sądzicie? Mogę przedstawić obliczenia, jeśli ktoś zna się na

    No coz, ja mam 12x4 i strzemiona fi 6, ale konstruktor to konstruktor i nik
    Ci nic madrego na grupie nie powie, trudno to podwazac. Na oko przesada,
    porozmawiaj z konstruktorem i tyle.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-06-30 07:42:36
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    "shaman" <s...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > ław fi12 ze strzemionami fi6.. Zdziwiony więc jestem, że na gruntach o
    > ponadprzeciętnej nośności mam mocniejsze zbrojenie niż "średnia krajowa"

    Spytaj konstruktora, dlaczego takie ławy dał, być może się okaze własnie, że
    założył jakiś bardzo kiepski grunt (choć wtedy nie rozumiem, dlaczego taka
    mała szerokość i wysokość ławy). U mnie są ławy 40x60cm zbrojone 4xfi12 i
    strzemiona fi6 a i tak kierbud na widok tych ław stwierdził, że kto takie
    ławy dla domku jednorodzinnego w dobrym gruncie posadowionego robi, że to są
    ławy do kilkupiętrowego budynku. U Ciebie te ławy są dość wąskie, ale
    zbrojenie w nich jest wręcz nieprawdopodobne.
    Z drugiej strony... może to właśnie o to chodzi? Bardziej smukłe ławy, a za
    to mocniej zazbrojone, ekonomicznie miałoby to sens, bo na betonie
    zaoszczędzisz więcej, niż dodatkowo wydasz na stal.

    J.

  • 4. Data: 2009-06-30 07:43:44
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "shaman" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > No coz, ja mam 12x4 i strzemiona fi 6,

    A co na to Kiki?;))

    Krzysiek

  • 5. Data: 2009-06-30 07:50:45
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A co na to Kiki?;))

    A nie wiem, nie czytalem ostatniej wersji pdfa o fundamentach. :-)

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-06-30 08:02:05
    Od: shaman <s...@o...pl>

    Jarek P. pisze:

> [...]
    > własnie, że założył jakiś bardzo kiepski grunt (choć wtedy nie rozumiem,
    > dlaczego taka mała szerokość i wysokość ławy).

    Dostał dokumentację geotechniczną i sam obliczył taką nośność gruntu jak
    podałem. Z jego obliczeń szerokość ław wynosi pomiędzy 18 a 26cm! 35cm
    przyjął żeby móc na tym postawić ścianę.

    Zbrojenie mnie totalnie dziwi - zastanawiam się czy przypadkiem za moje
    pieniądze nie kupuje sobie podwójnie spokojnego snu.

    a to jest akurat cenna informacja :)

    PZDR
    Shaman

  • 7. Data: 2009-06-30 08:12:59
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik kris napisał:
    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > A co na to Kiki?;))

    Jak to co, przecież Shaman nie zrobił fotek przyszłych fundamentów, i
    kamerką termowizyjną ich nie zbadał. Ale znając go, to powie, że za
    wąskie te ławy i powinno być przynajmniej 8x35, pospawane, ze
    strzemionami z kryptonitu. :)

    pzdr.
    rafał

  • 8. Data: 2009-06-30 08:59:32
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 30 Cze, 10:02, shaman <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Zbrojenie mnie totalnie dziwi - zastanawiam się czy przypadkiem za moje
    > pieniądze nie kupuje sobie podwójnie spokojnego snu.

    Bo to co Ci zaprojektował to prawdopodobnie ława żelbetowa, a nie
    betonowa. Do betonowej dodaje się zbrojenie asekuracyjnie (na wypadek
    pęknięcia ławy) które biegnie sobie środkiem ławy. Takiego zbrojenia
    się nie liczy tylko przyjmuje się w/g normy jako 4 x fi12. Ty masz
    prawdopodobnie ławę żelbetową, czyli ze zbrojeniem konstrukcyjnym.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 9. Data: 2009-06-30 09:15:36
    Od: shaman <s...@o...pl>

    Krzemo pisze:

> [...]
    > się nie liczy tylko przyjmuje się w/g normy jako 4 x fi12. Ty masz
    > prawdopodobnie ławę żelbetową, czyli ze zbrojeniem konstrukcyjnym.

    W jakich przypadkach stosuje się taką ławę? Czy to może jest
    konsekwencja małego przekroju samej ławy i takie zbrojenie zapewnia jej
    potrzebną wytrzymałość?

    W wieńcach tez mam 4xfi16 ze strzemionami fi6 co 20cm.

    PZDR
    Shaman

  • 10. Data: 2009-06-30 09:20:30
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    > a to jest akurat cenna informacja :)

    Aż z ciekawości policzyłem cenę metra bieżącego ławy w moim i Twoim
    wykonaniu, przyjmując ceny, które sam płaciłem i pomijając strzemiona, które
    na wynik wpłyną w nikłym stopniu.

    U mnie 4mb pręta fi12 => 3.6kg stali po 2zł/kg =>7,20zł, do tego beton
    1x0.4x0.6=0.24m3 po 230zł/m3 =>55,20zł, razem: 62,40PLN

    U Ciebie: 4mb pręta fi16 => 6.4kg stali po 2zł/kg =>12.80zł, do tego beton
    1x0.35x0.35=0.12m3 po 230zł/m3 =>28.17zł, razem: 40.98PLN

    Reasumując, na każdym metrze tak wykonanej ławy oszczędzasz około 20zł, przy
    małym domku będzie to dobre 1000zł, przy dużym może dobić i do 2k, więc
    jeśli ufasz konstruktorowi i jego obliczeniom, to miałoby to sens. Mi tam
    się podoba, bo ja z kolei miałem konstruktora działającego w drugą stronę
    (wszystkie konstrukcje zaprojektowane jak dla bunkra szykowanego na III
    wojnę światową) i w dodatku często w sposób nieracjonalny. Na podstawie
    bieżących doświadczeń już sobie kiedyś policzyłem, że gdyby wcześniej mieć
    więcej orientacji, pogonić babsko w cholerę i znaleźć rozsądnego
    konstruktora, łaaadnych parę tysięcy złotych by mi w kieszeni zostało dzięki
    mądrzej zaprojektowanemu stropowi, mniejszym ławom i jeszcze paru takim
    pierdółkom.

    J.