  • 161. Data: 2016-09-14 13:52:58
    Temat: Re: Rekuperator - bełkot marketingowy
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-09-14 o 13:12, Budyń pisze:

> [...]
    eksperci?
    > Odpowiedź: Nie brali udziału w żadnych.
    > 2. Jakie sprawozdania mają polscy eksperci z badań technicznych szczątków Tu-154M?
    > Odpowiedź: Nie mają żadnych i nie wiedzą, czy były robione [sic!].
    > 3. Jakie nieoficjalne informacje dotyczące badań technicznych szczątków Tu-154M
    mają polscy eksperci?
    > Odpowiedź: Nie mają żadnych.
    > 4. Jakie oficjalne i nieoficjalne informacje mają polscy eksperci na temat planów
    badań technicznych szczątków?
    > Otrzymali od Rosjan ustną informację, że od 23 sierpnia będą robione badania
    techniczne radiowysokościomierzy i radiokompasów. (Czyli de facto nie uzyskano żadnej
    informacji, bo powyższa wiadomość jest bez żadnej wartości i - jak stwierdził w
    podsumowaniu dokumentu sam Żurkowski - nie jest dla komisji Millera niczym nowym).
    (...)"

    No to musi byc wybuch. :-)

    Pozdro.. TK

  • 162. Data: 2016-09-14 15:14:06
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-09-14 o 07:55, Budyń pisze:

    > bo to trzeba policzyc po pomieszczeniach, u mnie wyszło prawie 1x na godzine.

    Ale jedna wymiana na godzinę dotyczy tylko i wyłącznie pokojów
    mieszkalnych i to na dodatek w odniesieniu do przebywających w nim osób.
    Nie ma ludzi, nie ma wymiany.

    Nie mam dostępu do samej normy, ale różne jej cytaty podają coś takiego:
    3.1. Strumień objętości powietrza wentylacyjnego powinien wynosić co
    najmniej:
    - dla pokojów mieszkalnych i sypialnych - 20 m3/h dla każdego
    mieszkańca, przy czym łączny strumień
    powietrza dla pokoju nie powinien być niższy od 1 wymiany na godzinę.
    Dodatkowo w okresie nocnym dopuszcza się obniżenie przepływu o 60%.

    Biorąc powyższe pod uwagę, oraz to, że są okresy gdy w domu jest mniej
    osób lub nie ma ich wcale można spokojnie przyjąć, że śreniodzienna
    wymiana 20-30% kubatury powietrza na godzinę też spełnia normę.

    > Jakos jak przychodzi do normy o wodzie - respektujemy ją, gdy przychodzi czytac
    normy o izolacyjnosci scian to ją znacznie przekraczamy i robimy lepiej niż każe. A
    wentylacyjną mamy w d...

    Zdaje się, że norma zapotrzebowania na wodę mówi, że trzeba zapewnić
    minimum 160l/osobę/dobę. Ja zużywam mniej niż połowę tego, czy to
    znaczy, że mam zwiększyć zużycie wody żeby wkomponować w normę?

    > Tak? No to moje obliczenia dotyczące kosztu wentylacji są prawidłowe - a takescie
    sie oburzali.

    Ja się nie czepiam Twoich wyliczeń, kwestionuję tylko sens wymiany całej
    kubatury budynku co godzinę. Ani to nie wynika z norm, ani ze zdrowego
    rozsądku.

  • 163. Data: 2016-09-14 15:33:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tyle idzie na tydzien, miesiac czy rok? Czym grzane? Pradem dwutaryfowym w drozszej
    taryfie czy odpadami z tartaku? Jak cos robisz rob porzadnie.

  • 164. Data: 2016-09-14 16:25:02
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 14 września 2016 15:33:41 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Tyle idzie na tydzien, miesiac czy rok? Czym grzane? Pradem dwutaryfowym w drozszej
    taryfie czy odpadami z tartaku? Jak cos robisz rob porzadnie.

    po co? i tak nie zmienisz zdania :) Ja ci tylko wskazuje rzedy wielkosci :)

    b.

  • 165. Data: 2016-09-14 17:01:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zadalem sobie trud i przed chwila znalazlem w necie cieplo wlasciwe powietrza i mase
    metra szesciennego powietrza. Policz jeszcze raz bo mnie wyszedl inny wynik dla dla
    360m3 i krotnosci 0,9.

  • 166. Data: 2016-09-14 17:42:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > W takie dni to i reku z went mech niewiele pomoże.

    No jak? Do tej pory cokolwiek lżej mi się w życiu robi, gdy w takiej
    sytuacji włączam wentylator w pokoju - taki stojący. Jeżeli czuję efekty
    tej "drobnicy", to konkretny wentylator powinien całkiem sprawnie
    wymuszać w te najgorsze dni zaprojektowaną "siłę wietrzenia".

    Po za tym, tak jak w samochodzie nie tylko wierzy co i wysusza taka
    wentylacja.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 167. Data: 2016-09-14 20:25:08
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 14 września 2016 17:01:22 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Zadalem sobie trud i przed chwila znalazlem w necie cieplo wlasciwe powietrza i
    mase metra szesciennego powietrza. Policz jeszcze raz bo mnie wyszedl inny wynik dla
    dla 360m3 i krotnosci 0,9.

    T srednie okresu grzewczego: +6
    T w budynku: +20
    powietrze ciepło właściwe 1,02 kJ/kgK = 0,2833356 Wh/kgK
    powietrze ciężar właściwy 1,2 kg/m3

    moc niezbedna dla nagrzania takie strumienia powietrza to m x cw x dT x czas(1h)
    dla 1m3 = 4,76W
    dla 360m3 = 1713W
    ilosc czasu = 244 dni okresu grzewczego x 24h
    zatem łącznie 10034,92188 kWh
    co kosztuje (dla gazu 2,4zł/m3, 1m3=10,97kWh, sprawnosc pieca kond. 100%) 2194zł

    po zastosowaniu rekuperacji o sprawnosci 75% koszt gazu spada do 548zł
    natomiast dochodzą całoroczne koszty pracy wentylatorów 30Wx8760h=262kwh x
    0,6zł/kwh=157zł
    Łącznie 705zł.
    Roczny zysk z posiadania reku 1489zł.

    Ale jesli nie chcemy tak mocno wentylowac i przyjmiemy wentylacje na poziomie 50m3/h
    to wyjdzie 304zł dla grawitacji, a 76zł+prad 157=233zł. Wtedy zysk jest absolutnie
    symboliczny.

    b.

  • 168. Data: 2016-09-14 20:29:31
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 14 września 2016 20:25:09 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    mase metra szesciennego powietrza. Policz jeszcze raz bo mnie wyszedl inny wynik dla
    dla 360m3 i krotnosci 0,9.

    teraz widze -policzyłem dla krotnosci 1

    b.

  • 169. Data: 2016-09-14 21:58:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Prawie zgodny facet jestem. Zeby przewalic 350 m3 na godzine nie zmiescisz sie w
    trzydziestu watach w silnikach. Minimum dwa razy tyle. Jak liczysz dla trzydziestu
    watow to nie licz dla 350m3 tylko dla 120-150 m3. Rekuperator wymaga obslugi. Filtry
    trzeba wymieniac nie wdawalem sie w szczegoly i znalazlem filtry od czterdziestu
    zlotych do prawie trzystu za komplet. Z opisow wynikalo ze zadne nie sa wieczne i
    tanie co kilka miesiecy drogie co rok. Stowa na filtry dojdzie. Opierales sie na
    jakis danych ktore zostaly wczesniej ustalone i obowiazuja. Bardzo dobre wentylatory
    maja wedlug katlogow producentow zywotnosc 50000 godzin. To piec lat. Trzeba
    wymieniac cale bo producenci nie przewiduja wymiany lozysk. A to one sie zuzywaja i
    powoduja ze rekuperator nie miesci sie ze specyfikacja z glosnoscia. Pozostaje
    jeszcze grzalka do awaryjnego rozmrazania a w mrozy pracujaca stale. Po teoretycznym
    rozpatrzeniu zostaje praktyczne wykorzystanie i zwiazane z nim koszty. Jestescie na
    etapie uzgadniania rzeczywistej wymiany powietrza. Przepisy okreslaja je na minimum
    20m3 na godzine na czlowieka pod warunkiem ze zostanie wymienione raz na godzine cale
    powietrze. Jestescie na etapie ze 35m3 jest w sam raz ale tylko tam gdzie sie
    przebywa i ze 150m3 na godzine jest w sam raz. Przyznasz ze po uwzglednieniu poprawek
    nawet jak by przyjac zywotnosc skrzynki i wymiennika na 35 lat to juz takich
    oszczednosci o jakich napisales mowy nie ma. Wedlug jakiejs prognozy dlugoterminowej
    zima w tym roku ma byc wyjatkowo lagodna. Nastepne tez beda lagodne bo ocieplenie
    klimatu jest widoczne. Jak podskoczy temperatura srenioroczna do +10 to rekuperator
    zwyczajnie nie bedzie mial sensu.

  • 170. Data: 2016-09-14 22:20:43
    Od: quent <q...@g...com>

    Filtry kosztują tyle co tkanina filyracyjna na Allegro czyli praktycznie nic. Łożyska
    w moim brinku można wymienić bez problemu.
    Tylko z Watami się zgadzam. 35W jest przy 150m3ph