  • 61. Data: 2009-11-02 18:24:21
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:hcn4c3$m0j$1@news.interia.pl...

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomoœci

    > Kat polaci to 40 stopni, kolektor wg. kompasu idealnie na poludnie. Przeplyw
    > 1,4 l/min. Moze Ty mieszkasz w Grecji?

    U mnie kąt podniesiena 50stopni i kierunek dokładnie na południe. Kolektor
    oświetlany jest w godzinach czasu zimowego 8:00-16:30
    Przepływ 6l/min czyli na 1m2 powierzchni czynnej1.11l/min glikol 49%.
    Dopasowujesz przepływ do tego czym zalewasz - chodzi o ciepło właściwe. Po co mi
    maksimum energii w lecie wolę mieć rozłożone tak aby w okresach przejściowych
    było też w miarę dobrze. Stąd też te 50 stopni podniesienia. Mieszkam na
    południu Polski 352mnpm

    Marek

  • 62. Data: 2009-11-02 18:31:24
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Kotlownie.
    No nie wiemile tych rur u ciebie w kotłowni. U mnie nie aż tak duzo.

    > Latem mi to nie potrzebne, a do ogrzewania jednak sluzy co innego, tam gdzie
    > chce i w ilosci jakiej chce.
    Mnie latem i tak to zwisa bo ciepło w rurach z wodą jest za friko a w zimie to
    że kotłownia trochę się podgrzeje...
    To jest naprawdę pomijalnie mało. Już więcej traci zbiornik niż te parę rurek. U
    mnie straty dobowe zbiornika to około 0,4C/godzinę.
    Oczywiście im chłodniejsza woda w zbiorniku tym straty mniejsze i na odwrót. Te
    0,4 wyznaczyłem dla temp początkowej 65stopni.

    Marek

  • 63. Data: 2009-11-02 18:32:43
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Eee. Widziałem kilka rotametrów i tak jak mój pływak ma dziurę, tak ajakby
    > tulejka ze skrzydełkami. Więc jak ma niby zadziałać jako zwrotny?

    Twoj jest ze skrzydelkami, moj nie.

    Pozdro.. TK

  • 64. Data: 2009-11-02 19:29:49
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No nie wiemile tych rur u ciebie w kotłowni. U mnie nie aż tak duzo.

    Ja wiem? Zasilanie cieplej wody, cyrkulacja, obwod mieszajacy. Jak na to
    patrze to jest czym ogrzewac na oko. :-)

    > Mnie latem i tak to zwisa bo ciepło w rurach z wodą jest za friko a w
    > zimie to że kotłownia trochę się podgrzeje...

    Wlasnie o to chodzi. Po co ma sie grzac, skoro i tak bywa goraco.

    Pozdro.. TK

  • 65. Data: 2009-11-02 23:17:51
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 2 Lis, 15:41, "marko1a" <m...@l...de> wrote:
    > A co powiesz o 75 stopniach z 14tu?

    jak to z 14stu? a skad masz taka ciepla woda?
    poza tym rewelacja ale to chyba juz maksymalne przyrosty a nie
    średnie...

    > Razem wszystko rocznie wyjdzie prawie 1300zł. Licząc dofinansowanei jakie dostałem
    całość
    > spłaci się w 4-5 lat a biorąc pod uwagę rosnące ceny energii elektrycznej, gazu
    > i bóg wie czego jeszcze może i nawet w 3 lata się spłaci.

    ale jednak kupiles piec + przylacza, pozwolenia, instalacja, komin a
    mogles od razu wieksze panele, w sytuacjach awaryjnych najwyzej prądem
    dogrzewać lub zwyklym taniutkim kotlem na biomase/drewno - moze z
    10dni mamy naprawde mroznych w roku tu w Polsce

    > No i ten komfort: lać można wodę pod prysznicem bez ograniczeń. W lecie nawet
    > trzeba :)

    jak trzeba to mozna przy takich 75stopniach przewymiarowane "szambo"
    ze stearyna ogrzewac, nie trzeba duzo wydawac na uszczelnianie takiego
    tworu, tyle co wykopanie i styropian ;-)
    dla ortodoksow 10mx10mx1m metr pod ziemią lepiej wodę :-)

    ps czasami będę "wyjeżdzał" z różnymi pomysłami bo te tradycyjne
    ogrzewanie kondensacyjnym z podlogowka juz się chyba trochę
    przejadło ;-)

    z.

  • 66. Data: 2009-11-03 01:59:03
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > U mnie 5,4m2 temperatura maksymalna na kolektorze było ponad 80 stopni.
    > Wczoraj maks było 72.
    > Widzisz się da.
    > Mogę ci fotke zapodać ze sterownika z datą na sterowniku mocą chwilową i
    > temperaturami.

    A na co mi ta fotka. Piszesz, ze jestes z poludnia. Moze to ma jakies
    znaczenie, bo w takich Gliwicach np. w calym zeszlym tygodniu na kolektorze
    nie bylo 72C. Mieszkasz moze na Babiej Gorze, ale to 1715 a nie trzysta cos
    tam m n.p.m.

    Pozdro.. TK

  • 67. Data: 2009-11-03 09:01:47
    Od: robertr <e...@o...pl>

    wiadomościnews:hcc6cm$1se$1@news.dialog.net.pl...

> [...]
    > oszczędności. Woda ciepła doprowadzona jest także do zmywarki i pralki. Rachunki
    > za prąd spadły o jakieś 10zł miesięcznie czyli 120zł/rok. Pompa w kolektorze ze
    > sterownikiem pobiera 32W a kocioł gazowym podczas grzania 80W.  Razem wszystko
    > rocznie wyjdzie prawie 1300zł.  Licząc dofinansowanei jakie dostałem całość
    > spłaci się w 4-5 lat a biorąc pod uwagę rosnące ceny energii elektrycznej, gazu
    > i bóg wie czego jeszcze  może i nawet w 3 lata się spłaci.
    > No i ten komfort: lać można wodę pod prysznicem bez ograniczeń. W lecie nawet

    Marko

    Trochę interesuję się kolektorami słonecznymi. Chciałem się upewnić:
    naprawdę wczoraj kolektory o powierzchni 5,4 m2 nagrzały Ci wodę 300
    litrów o 61 C. Dla mnie to aź niewiarygodne, ale nie mówię że
    niemożliwe. Chciałbym się upewnić bo dla mnie to bardzo ciekawe
    Taki wynik to 3,95 kWh/m2. Dla okresu zimowego kolektor 45 pochylenia
    znalazłem dane że promieniowanie maksymalne 4,8 kWh/m2.
    Do tego dochodzi sprawność optyczna - przy prostopadłym padaniu szkło
    0,9, tinox (absorber) 0,95, czyli razem 0,85. Kąt padania bardzo się
    zmienia przez cały dzień czyli ogólnie 0,8 razy 4,8 =3,84 kWh/m2 -
    bardzo optymistycznie
    Do tego dochodzą straty cieplne. Najlepsze kolektory mają gdzieś 4 W/
    m2K - czyli przy 80 C (10C otoczenie) to będzie 70K*1m2*5h*4W/m2K= 1.4
    Kwh strat cieplnie dziennie - bardzo optymistycznie założyłem straty
    tylko przez 5h - najefektywniejszy czas grzania, nie uwzględniam strat
    kompensujących ranne wychłodzenie -5C etc.
    Czyli matematycznie wychodzi mi możliwa energia około 3,84 - 1,4 =
    2,44 KWh/m2.
    Nie chcę się spierać ale Twój wynik mnie zdumiał i bardzo jestem
    ciekaw czy się gdzieś nie pomyliłeś.
    Nawet to że mieszkasz na południu (teraz słońce świeci pod kątem 26 a
    np w Słupsku 21 i większa wysokość (przejrzystość powietrza) wg mnie
    nie może mieć takiego wpływu na te wielkości.
    Ps Jakiej firmy masz kolektory?
    Pozdrawiam
    RobertR

  • 68. Data: 2009-11-03 09:34:28
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > A na co mi ta fotka. Piszesz, ze jestes z poludnia. Moze to ma jakies
    > znaczenie, bo w takich Gliwicach np. w calym zeszlym tygodniu na
    > kolektorze nie bylo 72C.

    Zapomnialem wstawic linka:
    http://temperatury.ipnet.pl:32777/tmp/as2b.php

    Za 7 dni bedzie nieaktualne.

    Pozdro.. TK

  • 69. Data: 2009-11-03 09:51:28
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

    >Nie chcę się spierać ale Twój wynik mnie zdumiał i bardzo jestem
    >ciekaw czy się gdzieś nie pomyliłeś.

    Ja tam tez nie chce sie spierac, ale wyniki jak dla mnie sa bardzo
    optymistyczne, rzekl bym malo realne jak obserwuje moj kolektor od kilku
    zaledwie dni (Polska centralna, wschodnia).
    Mowa o szybkosciach przeplywow w ktoryms poscie, ze niby optymalizacja to
    cos tam. Ale co przeplyw jak na kolektorze 40C? 75C z 14C owszem, ale kiedy?
    Dzis? W bezspornym oficjalnym linku w Gliwicach w ogole nie notuje sie
    takich temperatur.
    http://temperatury.ipnet.pl:32777/tmp/as2b.php
    A tu 75C z 14C?
    Pachnie mi to jakas propaganda producenta.

    Pozdro.. TK

  • 70. Data: 2009-11-03 09:52:28
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 2 Lis, 10:29, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > A jak wyszło w słoneczny dzień? Patrzyłeś?
    >
    > Nie bylo jeszcze slonecznego dnia. Dzis jest ladniutko od rana to zobacze i
    > wieczorem oglosze. Jak na razie termometr na balkonie tu gdzie mieszkam
    > ktoremu latem konczyla sie, dzis w pelnym sloncu pokazuje 20C. To moga byc
    > wszystkie mozliwosci solara w listopadzie, ale zobaczymy. Temp. w zasobniku
    > na wczoraj lekko przekraczala 17C.
    >
    > Pozdro.. TK

    I jak?