  • 1. Data: 2009-10-29 06:03:00
    Temat: budowa domu - rozmowa z architektem
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Piszac w skrocie, sam sobie zaprojektowalem
    dom i daje teraz go architektowi do obrobki.
    Dom na bazie kwadratu, dach dwuspadowy bez lukarn.
    Ma byc mozliwie tani w budowie. Brak piwnicy,
    poddasze mieszkalne +sciana kolankowa 1m.

    Mam do was kilka pytan:
    - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    w ogolnym rozrachunku tansza opcja)
    - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.
    - strop teriva - to juz zdecydowalem wiec nie podlega dyskusji

    I kluczowe rzeczy:
    chcialem pokryc dach blachodachowka - zwykla bez pozypki,
    ale stara sie mnie przekonac do dachowki. Pod blachodachowke
    zaleca deskowanie, poniewaz twierdzi ze z folii paroprzepuszczalnej
    po pewnym czasie
    moze zostac zbrojenie - czytalem troche o tym i cos w tym jest,
    poniewaz pod blacha wystepuja dosc ekstremalne temperatury w
    trakcie lata.
    Czy jest sens deskowania dachu przy dachowce betonowej?

    wentylacja bedzie grawitacyjna i przewidzialem kominy
    tak ze kanal znajduje sie na parterze w salonie w kotlowni
    i w kuchni, laziece. Na poddaszu w drugiej laziece
    i w 2 z 3 sypialni.

    Architekt zaleca w celu obciecia kosztow zrobienie kanalow
    wentylacyjnch przez komin na parterze i w lazience na poddaszu,
    natomiast wentylacje sypialni chce zalatwic czyms w rodzaju anemostatow
    wyprowadzonych na dach przez kominki - jest to prawidlowo
    i bedzie dzialac taka wentylacja? Z gory mowie ze wentylacja
    mechaniczna przynajmniej narazie nie wchodzi w gre, poniewaz prozaicznie
    mnie na nia nie stac.

    Nie chce wybudowac badziewia ktore bede remontowal za 10 lat
    ale tez mam dosc mocno okrojony budzet wiec tam gdzie bedzie mozna
    bede przycinal koszty - wiec porady zrob czowieku raz a dobrze
    mnie nie interesuja, poniewaz powtorze licze sie z kazdym groszem.

    Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    Prace ciezkie beda robili fachowcy ja natomiast elektryke,
    wykonczenia jak plytki podlogi malowanie armatura lazienkowa itd.,
    ewentualnie jak zabraknie kasy to g-k na poddaszu + oceiplenie poddasza.

    Co myslicie szczegolnie o dachu i o wentylacji?

    Bardzo dziekuje za ewentualne odpowiedzi!

    Pydr
    Darek

  • 2. Data: 2009-10-29 06:17:21
    Temat: Re: budowa domu - rozmowa z architektem
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)

    Zalezy od robocizny. Jak ja robilem to taniej wychodzilo z bloczkow (sciana
    fundamentowa).

    > - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    > na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.

    Niewiadomo jaka robisz sciane (ile warstw), wszystko ma wady i zalety.
    Ogolnie musisz sobie liczyc calosc sciany razem z ociepleniem do uzyskania
    wlasciwej termoizolacyjnosci.

    > - strop teriva - to juz zdecydowalem wiec nie podlega dyskusji

    To o co chcesz zapytac ? :)

    > Czy jest sens deskowania dachu przy dachowce betonowej?

    Jest sens - rozwiazanie stare i sprawdzone. Tyle ze drozsze niz folia. Ja
    zaryzkowalem bez deskowania. Ogolnie od paru lat bardzo duzo budynkow
    jednorodzinnych stawia sie bez deskowania dachu - tylko folia.

> [...]
    > bede przycinal koszty - wiec porady zrob czowieku raz a dobrze
    > mnie nie interesuja, poniewaz powtorze licze sie z kazdym groszem.

    Sciana 2W z najtanszego dostepnego pustaka, dach deskowanie+papa (i moze tak
    stac sporo czasu az dorobisz sie dachowki - chyba ze nie przewidujesz) albo
    folia+dachowka.

    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    Nie ma wymiarow budynku ale podejrzewam ze mały - to sie zmiescisz spokojnie
    przy zalozeniach jak ponizej:

> [...]
    > ewentualnie jak zabraknie kasy to g-k na poddaszu + oceiplenie poddasza.

    > Co myslicie szczegolnie o dachu i o wentylacji?

    Nie znam sie na wentylacji grawitacyjnej. Moze ktos inny odpisze.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 3. Data: 2009-10-29 07:10:19
    Od: Bartosz Augustyniak <ogest@toya_usunto.net.pl>

    Darek pisze:
> [...]
    > Dom na bazie kwadratu, dach dwuspadowy bez lukarn.
    > Ma byc mozliwie tani w budowie. Brak piwnicy,
    > poddasze mieszkalne +sciana kolankowa 1m.

    Podaj gdzieś ten projekt to pewno wielu da Ci jakieś uwagi mniej lub
    bardziej Ci podchodzące

    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)
    Szalowanie tanie nie jest (sporo roboty. Ścianę z bloczków stawiali
    kilka dni
    > - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    > na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.

    Ja ide w kreamzyt Optiroc 24. Nastraszyli mnie że gazobeton może gorzej
    reagować na wilgoć, zarówno pierwszy sezon gdy nie będzie przykryty jak
    i później
    > - strop teriva - to juz zdecydowalem wiec nie podlega dyskusji
    Ja mieszany. Na klat schodowej lany bo zależy mi żeby tam był cienki
    (kłopot ze schodami)

> [...]
    > moze zostac zbrojenie - czytalem troche o tym i cos w tym jest,
    > poniewaz pod blacha wystepuja dosc ekstremalne temperatury w
    Ja wróciłem mentalnie do blacho dachówki. U rodziców leży już 12 lat i

    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    Nie podałeś wymiarów.
    Ja ze stanem surowym zamkniętym w tej chwili celuję w okolice 160-180
    tys, za 2 tygodnie będzie więcej wiadomo. NA razie wiem że fundament (z
    robotą) z izolacją i chudziakiem zamknął mi się w 26 tys, a dach ma
    kosztować ok 40 tys (ok 280m2 blachodachówki, 2 lukarny, 4 cholerne okna
    dachowe (jeszcze przemyśle czy jakiegoś nie wywalę :) ). To co pomiędzy
    jest mniejsza lub większą niewiadomą.
    A gdzie instalacje, wylewki, tynki i potem wykończeniówka

> [...]
    > wykonczenia jak plytki podlogi malowanie armatura lazienkowa itd.,
    > ewentualnie jak zabraknie kasy to g-k na poddaszu + oceiplenie poddasza.
    Płytek chyba się nie odważę a do ocieplenia poddasza ostatnio sie
    zraziłem jak poczytałem tutaj :)
    A co z instalacją CO ? sam czy ktoś ? podłogówka czy grzejniki ?

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak,Łódź

  • 4. Data: 2009-10-29 07:28:44
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 29 Paź, 07:03, "Darek" <d...@o...pl> wrote:
    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)

    bloczki zdecydowanie.

    > - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    > na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.

    Kup najtańszy możliwie materiał budowlany i doklej tyle styro ile
    wymaga uzyskanie oczekiwanego przewodnictwa cieplnego.
    Np. Może być silka 18 cm (lub nawet 15cm), gazobeton "600" gr. 24 cm
    itp. - kup to co w tej chwili najtańsze. Ogólnie ściana 2W jest
    najtańsza.

    > I kluczowe rzeczy:
    > chcialem pokryc dach blachodachowka - zwykla bez pozypki,
    > ale stara sie mnie przekonac do dachowki.

    I słusznie ;-)

    >Pod blachodachowke
    > zaleca deskowanie, poniewaz twierdzi ze z folii paroprzepuszczalnej
    > po pewnym czasie
    > moze zostac zbrojenie

    Tylko IMHO przy błędach wykonawczych. Ja bym jednak namawiał Cię na
    deskowanie + papa i poczekać na lepsze czasy.

    > - czytalem troche o tym i cos w tym jest,
    > poniewaz pod blacha wystepuja dosc ekstremalne temperatury w
    > trakcie lata.

    folia powinna być przyciśnięta kontrłatami. Na kontrłaty nabija się
    łaty i dopiero na to nabija się blachodachówkę. Wtedy powstaje
    szczelina wentylacyjna która nie dopuszcza do przegrzania się folii
    (jeżeli w kalenicy i w okapie są wloty powietrza). Jeżeli zrobią "bez
    kontrłat" to ruchu powietrza nie ma, to i folia może się przegrzać.
    Ponadto niektóre muratory itp zalecają nie naciągać folii tylko
    pozostawiać ją luźno zwisającą. Coś w tym niby jest no bo robi się
    taka jakby rynna i ewentualna woda spływa środkiem. Ale w praktyce
    jest to bez sensu bo układając wełnę wypchną Ci na 100% tą folię do
    góry. Jeżeli nawet nie to gwizdający wiatr będzie podwiewał tą folię i
    wchodził pomiędzy "zakłady", no i przez to będzie ona cały czas
    "pracowała" przez co się przetrze. Lepiej IMHO naciągnąć aby była
    gładka i sztywna. Ewentualne skropliny które trafią na kontrłatę
    niewiele szkód wyrządzą bo szybko odparują, ale nawet przy super
    naciągnięciu zawsze grawitacja robi minimalny dołek.

    > Czy jest sens deskowania dachu przy dachowce betonowej?

    Zawsze jest sens, tylko że w tym wypadku nie trzeba (wtedy folia
    koniecznie). Dachówka betonowa a ceramiczna to prawie to samo.

> [...]
    > natomiast wentylacje sypialni chce zalatwic czyms w rodzaju anemostatow
    > wyprowadzonych na dach przez kominki - jest to prawidlowo

    Tak będzie. Na tyle przynajmniej na ile w ogóle wentylacja
    grawitacyjna "działa" na poddaszu. Ale nie jestem pewien czy wyjdzie
    to taniej.

    >Z gory mowie ze wentylacja
    > mechaniczna przynajmniej narazie nie wchodzi w gre, poniewaz prozaicznie
    > mnie na nia nie stac.

    No i robisz IMHO błąd. Zamiast x kominów i wywietrzników walnij
    przewody wentylacji mechanicznej i wstaw wentylator kanałowy jak Cię
    na razie nie stać na rekuperator (a da się takowy kupić za 1000 zł).
    Jak zrobisz to sam to koszt będzie porównywalny do tych x kominów.
    Przez wentylację ucieka 70% ciepła z domu. Jak dasz rekuperator to Ci
    się to szybko zwróci w rachunkach.

    Jeżeli Cię to nie przekonuje to zaprojektuj przynajmniej tą wentylację
    tak, aby łatwo było w przyszłości przerobić ją na mechaniczną (wstaw
    przepusty w stropach, kawałki rur wentylacyjnych dochodzące do GK na
    poddaszu). Zmniejszy to znacznie koszty w przyszłości jak się już
    namyślisz.

> [...]
    > bede przycinal koszty - wiec porady zrob czowieku raz a dobrze
    > mnie nie interesuja, poniewaz powtorze licze sie z kazdym groszem.

    Na izolacji cieplnej nie oszczędzaj, bo koszty "docieplania" potem są
    nieporównywalnie większe niż dodanie kilku cm styropianu za pierwszym
    razem. Jak nie zrobisz tego dobrze teraz to już pewnie nigdy nie
    zrobisz, a zwiększone rachunki za ogrzewanie będziesz płacił cały
    czas.

    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    Może to być realna kwota (jeżeli dom mały i działkę już masz)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 5. Data: 2009-10-29 08:01:27
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)

    bloczki

    > - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    > na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.

    Jeśli ściany chcesz ocieplic styropianem to daj gazobeton- najtańsza opcja

    > - strop teriva - to juz zdecydowalem wiec nie podlega dyskusji

    Tu bym jednak proponował zmienić na lany- wyjdzie taniej i chyba więcej
    zalet.

> [...]
    > trakcie lata.
    > Czy jest sens deskowania dachu przy dachowce betonowej?

    Ja nie deskowałem(mam dachówke betonową Brasa) ale teraz bym deskował. Koszt
    to co prawda kilka tysiecy ale konstrukcja sztywniejsza a z membranami to
    nie wiadomo jak bedą wygladać za lat 10

    > wentylacja bedzie grawitacyjna i przewidzialem kominy
    > tak ze kanal znajduje sie na parterze w salonie w kotlowni
    > i w kuchni, laziece. Na poddaszu w drugiej laziece
    > i w 2 z 3 sypialni.

    Wyjdą pewnei dwa kominy. Ja bym robił murowane tradycyjnea nie systemowe.

> [...]
    > i bedzie dzialac taka wentylacja? Z gory mowie ze wentylacja
    > mechaniczna przynajmniej narazie nie wchodzi w gre, poniewaz prozaicznie

    A po co kanały wentylacyjne w sypialni?.
    Nawiewniki w oknach powinny wystarczyć.

> [...]
    >
    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    Jeśli masz działke i będziesz rozsądnie gospodarował kasą to spokojnie Tobie
    wystarczy.
    Budynek i tak przeżyje Ciebie zapewne.
    W Polsce niestety panuje tyaka mentalność że budować trzeba budynki które
    wytrzymaja 200lat. A to bez sensu moim zdaniem. Budować trzeba dla siebie
    czyli na kilkadziesiąt lat.

> [...]
    > ewentualnie jak zabraknie kasy to g-k na poddaszu + oceiplenie poddasza.
    > Co myslicie szczegolnie o dachu i o wentylacji?

    Wentylacja połaci dachowej musi być zrobiona solidnie szczegolnie jak
    będziesz miał dach deskowany
    Instalacje spokojnie powinieneś zrobic sam jeśli masz czas i troche pojęcia.
    Samemu zrób tez ocieplenie ścian i podddasza. Nie zlecvaj tego fachofcom jak
    chcesz mieć zrobione dobrze.

    Krzysiek

  • 6. Data: 2009-10-29 08:14:58
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Darek pisze:
    [..]
    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)

    Pewnie bloczki, ale to już zależy od warunków lokalnych, bo jak masz
    grunt nieprzepuszczalny z tendencją do podmakania, to raczej zaleca się
    lanie fundamentu, jak masz sucho, to bloczki... Poza tym, nic nie
    napisałeś o ukształtowaniu działki. Jak masz płasko, to wybierasz metodę
    dopasowaną do warunków gruntowych, jak pochyło, to możesz pokombinować.
    U mnie majstry wylały dolną część, resztę podmurowały z bloczków i jest
    git :-), ale u mnie różnica poziomów między jednym rogiem budynku, a
    przeciwległym dochodzi do metra. Piwnic nie robiłem ze względu na
    podmakanie gruntu.
    [..]
    > - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    > na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.

    Mnie gazobeton nie przekonuje, chociaż mój kierbud coś tam o nim bąknął,
    że niby najlepszy materiał, bo najtańszy, ale jak nie wiem, czy uda mi
    się zadaszyć przed zimą, to lepiej ceramikę, bo gazobeton w razie
    ekspozycji na warunki atmosferyczne potrafi napić się dużo wody i potem
    latami toto musi wysychać. Ja w końcu zdecydowałem się na standardowe
    maxy, chociaż w projekcie miałem porotherm 25.
    [..]
> [...]
    > trakcie lata.
    > Czy jest sens deskowania dachu przy dachowce betonowej?

    O ile wiem, nie trzeba robić pełnego deskowania pod dachówkę, czy to
    ceramiczną, czy betonową, ale... Pamiętaj, że pod dachówkę musisz zrobić
    solidniejszą więźbę. Koszt nie jest jakiś zastraszająco wyższy, jednak
    trzeba wiedzieć pod co ta więźba ma być już na etapie projektowania,
    żeby nie wyszła sytuacja, kiedy zrobisz więźbę pod blachę, a potem
    'stara' :-) zobaczy, że jesteście poniżej zaplanowanego budżetu i okaże
    się, że przekona Cię do dachówki... Więźba mogłaby zostać nadwerężona :-)

    [..]
    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    No właśnie nie podałeś kluczowych informacji:
    lokalizacja - duże miasto - np wawa, czy inna aglomeracja, a może wieś
    gdzieś na kresach... to może zadecydować o różnicy w koszcie budowy
    nawet do kilkudziesięciu procent;
    warunki gruntowe i terenowe - jak sprawa jest prosta - działka płaska,
    wody gruntowe nisko, teren piaszczysty, suchy, to będzie zdecydowanie
    taniej na etapie fundamentów, jak w przeciwieństwie - mokro, spadek na
    działce, wysoko wody gruntowe... będzie drożej;
    i najważniejszy parametr - powierzchnia domu - tu są normy i praktyka
    :-), wg norm bankowych - takie dla mojej budowy przyjujme bz wbk -
    budynek w stanie do zamieszkania da się wykonać w kwocie nie niższej niż
    2200/m2 powierzchni użytkowej. Czy da się taniej...? To zależy od wielu
    czynników m. in. takich jak stopień skomplikowania budynku, warunki
    lokalne, użyte materiały, koszty robocizny - mogą się bardzo znacznie
    różnić w zależności od regionu - i... standard wykończenia :-))).

    Ja kończę właśnie parter i może na sobotę uda się zalać strop. Na razie
    z robocizną mieszczę sie w 70 kzł. Na szczyty, ściany poddasza i
    pokrycie liczę jeszcze z 60 kzł. Dom o powierzchni użytkowej wg projektu
    138,5 m2, wg speców bankowych... 153 m2 :-). Dach trochę udziwniony, ale
    nie bardzo skomplikowany, dachówka ceramiczna. Na wykończenie drugie
    tyle i jeszcze trochę i... w trzech stówach może uda się zmieścić :-).

    Zresztą... i tak zawsze doliczaj przy szacunkach jakieś 10 do 15 proc na
    'poślizg', bo wyjdą rzeczy o których nie myślałeś wcześniej, a jak
    budżet zaplanowałeś za sztywno, to może Ci zabraknąć kasy.

    pozdr
    robercik-us

  • 7. Data: 2009-10-29 09:28:01
    Od: Igor Pilutkiewicz <i...@r...pl>

    > [..]> I kluczowe rzeczy:

    W tym przypadku twoja kobieta ma nie tylko intuicję, ale i rację.
    Jeśli dach jest prosty, bez załamań i przebić (kominy, kominki, okna
    itd), to najlepszym rozwiązaniem jest dach z dachówki ceramicznej
    (lepiej się starzeje od betonowej, a różnicę widać już po 10 latach)
    lub z blachy na rąbek (tytan-cynk lub miedź). Obydwa rozwiązania
    wymagają pełnego deskowania, kosztują za m2 podobnie, oprócz miedzi
    (uwzględniając wszystkie warstwy, nie tylko "skorupę"), gdzie
    konstrukcja pod blachy jest lżejsza (m2 dachówki = ok 45kg, m2 blachy
    = ok. 5 kg). Przykład warstw i technologii możesz zobaczyć na
    http://pl.rheinzink.de/114.aspx

    W każdym z nich kosze i rynny powinny być wykonane z materiałów
    stopowych, gdyż są najbardziej eksploatowanymi elementami dachu (woda
    zbierając z połaci kurz i brud w tych miejscach działa jak papier
    ścierny, z czasem usuwając najbardziej zaawansowane powłoki). Jeśli
    grozi wam "zadyszka finansowa", to odeskujcie dach i przykryjcie papą,
    by następnie mieć porządny dach i akcesoria z trwałych materiałów
    (odpukać w niemalowane :)...

    Przykładowy koszt dachu, czy rynien można poznać korzystając z linku
    http://www.e-rz.pl/forms/order/

  • 8. Data: 2009-10-29 12:37:12
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Niewiadomo jaka robisz sciane (ile warstw), wszystko ma wady i zalety.
    > Ogolnie musisz sobie liczyc calosc sciany razem z ociepleniem do uzyskania
    > wlasciwej termoizolacyjnosci.

    2W - jakis bloczek + 15cm styro

    > Jest sens - rozwiazanie stare i sprawdzone. Tyle ze drozsze niz folia. Ja
    > zaryzkowalem bez deskowania. Ogolnie od paru lat bardzo duzo budynkow
    > jednorodzinnych stawia sie bez deskowania dachu - tylko folia.

    folie dawales z gornej polki czy cos tanszego?

    > Sciana 2W z najtanszego dostepnego pustaka, dach deskowanie+papa (i moze
    > tak stac sporo czasu az dorobisz sie dachowki - chyba ze nie przewidujesz)
    > albo folia+dachowka.

    robienie dachu na raty nie wchodzi w gre. O ile poddasze moze stac nie
    wykonczone
    jakis czas o tyle dach chce miec skonczony wiec decyzje musze teraz podjac.
    Mysle nad rozwiazaniem, aby wiezba byla zaprojektowana pod dachowke,
    natomiast w zaleznosci od kasy zdecyduje na etapie pokrycia.

    > Nie ma wymiarow budynku ale podejrzewam ze mały - to sie zmiescisz
    > spokojnie przy zalozeniach jak ponizej:

    po obrysie zewnetrznym razem z ociepleniem, sam dom 9,2x9,6
    po wewnetrznej 8,4x8x8.
    Dach 2 spadowy bez lukarn, tylko 3 okna polaciowe.
    2 kominy.

    Pzdr
    Darek

  • 9. Data: 2009-10-29 12:41:53
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Podaj gdzieś ten projekt to pewno wielu da Ci jakieś uwagi mniej lub
    > bardziej Ci podchodzące

    dzis albo jutro wrzuce gdzies.

    > Ja wróciłem mentalnie do blacho dachówki. U rodziców leży już 12 lat i

    mozesz powiedziec jak to bedzie wykonane?
    Jaka blacha, deskujesz czy nie, jaka zamierzasz dac folie jezeli nie
    deskujesz?

    > Nie podałeś wymiarów.

    9,2x9,6 po zewnetrznej.

    > A co z instalacją CO ? sam czy ktoś ? podłogówka czy grzejniki ?

    podlogowke chce w lazienkach i ewentualnie kuchnia. CO, wod-kan nie robie
    sam poniewaz ani nie bede juz mial na to czasu, ani sie na tym nie znam.

    Pzdr
    Darek

  • 10. Data: 2009-10-29 12:57:17
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)

    >bloczki zdecydowanie.

    dlaczego?

> [...]

    >Tylko IMHO przy błędach wykonawczych. Ja bym jednak namawiał Cię na
    >deskowanie + papa i poczekać na lepsze czasy.

    widzisz czy lepsze wlasnie nie chce czekac, poniewaz dach jest
    jedna z najistotniejszych rzeczy. Wole miec w kuchni łazience
    i saloniku najtansza wykladzine, jednak dach chce miec skonczony,
    zeby o nim zapomniec - ale tez mozliwie tani.

> [...]

    >przewody wentylacji mechanicznej i wstaw wentylator kanałowy jak Cię
    >na razie nie stać na rekuperator (a da się takowy kupić za 1000 zł).

    2 kominy i tak musza byc, kotlownia, kominek i wentylacja kotlowni.
    zwiekszy mi sie tylko ilosc kanalow.
    Co do mechanicznej, mozna by dac elastyczne rury zamiast spiro i jakis
    tani reku wtedy pewnie masz racje wyjdzie porownywalnie, ale mam
    obawe jak takowe reku bedize dzialac i jak dlugo wytrzyma.
    A rury spiro juz wcale tanie nie sa.

> [...]

    >razem. Jak nie zrobisz tego dobrze teraz to już pewnie nigdy nie
    >zrobisz, a zwiększone rachunki za ogrzewanie będziesz płacił cały

    chce dac 15cm styro+chyba 10 na fundament nie wiem jeszcze ile
    na poddasze..

    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    >Może to być realna kwota (jeżeli dom mały i działkę już masz)

    dzialke mam a dom 9,2x9,6 i doklejony garaz 1-stanowiskowy.

    Pozdrawiam,
    Darek