  • 91. Data: 2012-04-16 19:58:41
    Temat: Re: Solar-przekroczone 3000kWh
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    news:jmgm28$t1$1@news2.ipartners.pl...

> [...]
    > Wyobraź sobie taką sytuację: Sterownik mierzy temperaturę powrotu do
    > kolektora tuż za zaworem trójdrogowym i tak dozuje otwarcie tegoż zaworu
    > aby temp powrotu zawierała się w jakimś ustalonym optymalnym przedziale,
    > na początek 50-60stC. W ten sposób, do chwili kiedy powrót nie osiągnie
    > 50-60stC grzany jest tylko zbiornik a potem na współkę zbiornik z
    > podłogówką. Temperaturę mierzoną na powrocie sterowniki korygowałby
    > pomiarem temperatury na zewnątrz. To po to aby w zimne dni pilnowany
    > przedział obniżał temperatur się co spowoduje że podłogówka będzie

    W Twoim przypadku moze ma to sens, ale u mnie mocy potrzeba jeszcze znacznie
    wiecej. Obieg baniaka przelacza sterownik po uzyskaniu w nim zadanej
    temperatury. Pozniej reszta idzie w podloge, a ze tej mam ponad 150m^2 to
    przy tej ilosci kolektora jego pelna moc wykorzystywana jest w calosci.
    Smialo moge pojsc jeszcze w strone dodatkowych dwoch paneli i dopiero
    zastanawiac sie co zrobic z moca w srodku lata. To pewnie wiaze sie z
    wymiana wymiennika plytowego.

    > U mnie w siłowniku tegoż zaworu oprócz normalnych krańcówek mam jeszcze
    > dwe wolne które mogę ustawić w dowolnej pozycji. Jedna z nich jest
    > ustawiona tak że niewielkie już otwarcie w kierunku na podłogówkę powoduje
    > że załącza się dodatkowa pompa 20W obiegu między wymiennikiem płytowym
    > solara a podłogówką.

    To zogranizowalem dodatkowym przekaznikiem zalaczajacym pompe podlogowki po
    podaniu napiecia na zawor 3d w kierunku podlogowki.

    > To bym zostawił jak jest, tylko sterownik muszę zrobić. Już jeden taki
    > sterownik zrobiłem dla znajomego do kotła na ekogroszek i cały czas działa
    > bez zarzutu.

    Masz mozliwosci i wiedze to sie baw. Ja musialbym dokupic dodatkowy
    sterownik pogodowy i obawiam sie, ze to zacznie wygladac na przerost formy.
    Mam pare rozwiazan ktore sam wydumalem. Po roku, dwoch czasem zastanawiam
    sie o co w tym chodzi. :-)
    Teraz ide w strone maksymalnej prostoty.

    Pozdro.. TK

  • 92. Data: 2012-04-17 20:09:52
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    > Wyobraź sobie taką sytuację: Sterownik mierzy temperaturę powrotu do
    > kolektora tuż za zaworem trójdrogowym i tak dozuje otwarcie tegoż zaworu

    Jest jeszcze jedna rzecz ktora przyszla mi do glowy. Roznica temp. z podlogi
    i baniaka.
    Nie wiem czy to ma sens, bo obieg podlogowki relatywnie znacznie bedzie
    obnizac temp. glikolu w wymienniku.
    Suma sumarum, grzanie baniaka w ten sposob moze byc niepewne.

    Pozdro.. TK

  • 93. Data: 2012-04-17 21:39:03
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > obnizac temp. glikolu w wymienniku.
    > Suma sumarum, grzanie baniaka w ten sposob moze byc niepewne.

    Nie bardzo rozumiem co masz na myśłi. Baniak ma się nagrzać do temperatury
    jakiejś tam. Powyżej jest beee i nie chcemy za dużo bo to oznaczać będzie że
    solar się nagrzewa niekorzystnie obniżając swoją sprawność. Więc pilnujemy
    temperaturę powrotu domieszając obieg podłogówki tak aby solar pracował na
    niskich temperaturach a zbiornik iel energii ma dostać to dostanie a nadmiar
    pójdzie w podłogę. Chodzi o to że nie w sposób zerojedynkowy jak teraz
    będzie to realizowane lecz w sposób płynny ciągły.

    Marek

  • 94. Data: 2012-04-17 21:45:16
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Aaa jeszcze jedno. Współdzieląc powrót z podłogówki i baniaka mamy taką
    sytuację że większa częśc ciepła zostanie pozostawiona w baniaku i
    podłogówce.
    Gdy obieg jest tylko przez baniak albo tylko przez podłogówkę to siłą rzeczy
    tyle cieczy ile wypłynie z solara musi przejść przez wężownicę lub
    wymiennik. Zapewne nieraz zauważyłeś że temperatura powrotu glikolu wcale ni
    oznacza temperatury panującej w tej częsci baniaka. Tak się dzieje gdyż
    powierzchnia wymiany wężownicy jest jakby nie patrzeć za mała. Musiałbyś
    zmniejszcyć przepływ aby więcej ciepła pozostawało w baniaku ale tym samym
    pogarszasz sprawę z drugiej strony gdyż kolektor się będzie bardziej
    nagrzewał co skutkuje zmniejszeniem jego sprawności. Więc jak widzisz
    wpółdzielony obieg czyli część na podłogówkę a częśc na baniak spowoduje że
    mniej energii cieplnej powracać będzie spowrotem do kolektora.
    Wiesz już o co chodzi? Grzejesz jedno i drugie naraz z większą sprawnością
    niż na przemian raz jedno raz drugie.

    Marek

  • 95. Data: 2012-04-17 22:36:13
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Wiesz już o co chodzi? Grzejesz jedno i drugie naraz z większą sprawnością
    > niż na przemian raz jedno raz drugie.

    Moja watpliwosc polega na tym, ze jakby zakladasz niezmiennosc temp.
    kolektora w tym ukladzie, a ta zalezy od temp. powrotu. glikolu. Wiec rozne
    temp. powrotu z obu odbiornikow, a wlasciwie nizsza temp. za wymiennikiem
    spowoduje obnizenie temp. kolektora a ta jak mi sie wydaje nie bedzie
    uzyteczna dla baniaka.

    Pozdro.. TK

  • 96. Data: 2012-04-17 22:56:33
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > rozne temp. powrotu z obu odbiornikow, a wlasciwie nizsza temp. za
    > wymiennikiem spowoduje obnizenie temp. kolektora a ta jak mi sie wydaje

    Nie. Dlatego że zawór trójdrogowy będzie tak ustawiany aby utrzymywać
    zadeklarowaną temp powrotu w odpowiednim zakresie co przekłada się wprost na
    temperaturę zasilania więc ładowania baniaka.

    Marek

  • 97. Data: 2012-04-17 23:20:47
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie. Dlatego że zawór trójdrogowy będzie tak ustawiany aby utrzymywać
    > zadeklarowaną temp powrotu w odpowiednim zakresie co przekłada się wprost
    > na temperaturę zasilania więc ładowania baniaka.

    Nie wiem jak chcesz to uzyskac w praktyce.
    To jakis pomysl na lato, kiedy mocy mamy dosyc, lub kiedy zima nie zalezy
    nam na cieplej wodzie. Nie raz przeciez jest tak, ze roznica miedzy temp.
    kolektora a woda w baniaku nie przekracza 10C. Wpuszczenie do tego glikolu z
    podlogowki sprawi, ze woda w baniaku bedzie bardzo wolno sie nagrzewala.
    Moze w Twoim ukladzie ma to sens, ale przy mojej podlogowce trzeba maksimum
    mocy pozostalej po grzaniu baniaka. Nie wiem jakie jest u Ciebie
    przewyzszenie temp. miedzy kolektorem a woda w baniaku. U mnie w porze
    najwyzszej mocy, rzadko przekracza 20C, a przewaznie blizej jest do 15C. Nie
    bardzo wiem co moge z tego uszczknac na podlogowke, ktora obniza temp.
    kolektora o jakies 20C.
    Powiem tak. Moze i ma to sens, ale pozytku z tego raczej malo u mnie przy
    najmniej. Moze gdybym mial podlogowke tylko w lazience..?

    Pozdro.. TK

  • 98. Data: 2012-04-20 15:19:46
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Nie wiem jak chcesz to uzyskac w praktyce.
    > To jakis pomysl na lato, kiedy mocy mamy dosyc, lub kiedy zima nie zalezy
    > nam na cieplej wodzie.

    Ależ przeciwnie. Zawór trójdrogowy podczas pierwszych godzin grzania więc w
    zasadzie wtedy kiedy w dolnej części zbiornika przeważnie jest już lodowata
    woda, to ten zawór będzie wtedy w pełnym otwarciu na obieg do zbiornika a
    podłogówka będzie odcięta.
    Dopier gdy w zbiorniku wzrośnie odpowiednio temperatura do takiej jak sobie
    ustawimy, zawór stopniowo zacznie się otwierać bo wykaże to pomiar wzrost
    temperatury za zaworem trójdrogowym. W tym stanie wydajność układu będzie
    najwyższa bo masz największy z możliwych odbiór ciepła, zarówno przez
    zbiornik jak i podłogówkę. Gdyby jednak temperatura powrotu nadal rosła co
    oznaczałoby że zbiornik nagrzewamy już powyżej temperatury jaką byśmy
    chcieli, to po przekroczeniua górnej części histerezy temperatury powrotu za
    zaworem, zawór zostanie ustawiony na pełne otwarcie na podłogówkę a
    zbiornik odcięty. W tym stanie mamy już nagrzany zbiornik w 100% a nadwyżka
    idzie w podłogę. Zauważ że w sytuacji pośredniej więc wtedy gdy zawór
    ustawiony jest częściowo na zbiornik i na podłogówkę mamy największą z
    możliwych sprawności której nigdy nie osiągniesz grzejąc tylko zbiornik albo
    tylko podłogówkę. Natomiast w pozostałych dwóch stanach układ będzie
    zachowywał się jak przy dwustanopwym sterowaniu zaworem.
    Gdyby jednak okazało się że ktoś spuści wodę w zbiorniku a akurat zawór
    będzie ustawiony już w odcięciu od zbiornika należy raz na 30-60minut
    sprawdzić temperaturę w dolnej części zbiornika albo przełączać zawór w
    skrajne położenie w pozycji na zbiornik aby sprawdzić czy przypadkiem układ
    nie musi ponownie zacząć ładować zbiornik gdyż było by to akurat bardziej
    ekonomiczne. W zasadzie to taka funkcja ze sprawdzaniem działa u mnie
    obecnie, czyli raz na 30 minut zawór jest przełączany w pozycje na zbiornik
    i sterownik niejako udaje że zaczyna cykl grzania od nowa. Jedyne czego
    obecnie nie ma to właśnie brak tego stanu przejściowego dzięki któremu można
    uzyskać wyższą sprawność działania układu.

    Marek

  • 99. Data: 2012-04-20 19:56:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > albo tylko podłogówkę. Natomiast w pozostałych dwóch stanach układ będzie
    > zachowywał się jak przy dwustanopwym sterowaniu zaworem.

    Generalnie pomysl jest fajny, jednak ja nie przypadkiem pisalem o malej mocy
    zima i sensem takiego rozwiazania.
    Moj sterownik dziala w ten sposob, ze kiedy nie ma juz warunkow do grzania
    baniaka, a sa do grzania podlogowki, to ten przelacza obieg na podloge. Raz
    na godzine sprawdza czy sa warunki do grzania baniaka. Sterownik nie
    "trzyma" zaworu w kierunku baniaka do czasu osiagniecia zadanej temp.
    zasobnika. Jezeli zasobnik nie jest nagrzany do zadanej temp.i nie ma
    warunkow do grzania zasobnika, to sterownik przelacza obieg na podloge.
    Takich cykli w ciagu dnia moze byc kilka w zaleznosci od warunkow niebnych,
    ze tak sie wyraze. Patrzac z perspektywy sterownika realizujacego grzanie w
    ten sposob, nie uwazam zeby zachodzila koniecznosc mieszania glikolu z dwoch
    roznych obiegow. Dlatego wylaczylem funkcje plynnej regulacji obrotow pompy
    solarnej, bo powodowala "pompowanie" baniaka bardzo dlugo na minimalnych
    obrotach pompy. Co za tym idzie, przelaczenie na obieg podlogi nastepowalo
    relatywnie pozno.
    Co do mocy, na poczatku dnia baniak jak zauwazyles jest najlepszym
    odbiornikiem ciepla, zwlaszcza zima. Ja najwieksza moc zdaje sie rejestruje
    przed poludniem, kiedy baniak jest stosunkowo zimny. Powrot wody z podlogi
    ma temp. 22-23C, wiec zaden to lod. :-) Z tego wynika, ze zawor przelaczy
    sie kiedy baniak osiagnie wyzsza temp. Co sie dzieje zima to mniej wiecej
    wiemy. Perspektywa grzania podlogi przez godzine, dwie pod koniec dnia z
    kiepska moca nie wydaje sie byc ekonomicznie najlepszym rozwiazaniem
    (inwestycyjnie rzecz jasna) przy takiej powierzchni kolektora. Oczywiscie ma
    to szanse dzialac, ale moim zdaniem nie warto, bo do przelaczenia zaworu
    musi minac 6kWh by grzac podloge z taka sama moca jak baniak.
    Dalej, nie bardzo wiem jak rozumiec zdanie:
    "Dopier gdy w zbiorniku wzrośnie odpowiednio temperatura do takiej jak sobie
    ustawimy, zawór stopniowo zacznie się otwierać bo wykaże to pomiar wzrost
    temperatury za zaworem trójdrogowym."
    a wlasciwie odniesienie do temperatury jaka sobie ustawimy. Nie wiem jaka to
    temperatura, jaka widzisz korelacje temperatur do otwarcia zaworu. Otwarcie
    zaworu spowoduje obnizenie temp. kolektora i wolniejsze nagrzewanie baniaka,
    przypominam, ze u mnie przewyzszenie to 15C. Wszystko fajnie, tylko jak to
    zgrac przy roznym naswietleniu a co za tym idzie mozliwej do uzyskania temp.
    w baniaku?
    No to tyle, mam nadzieje, ze czegos nie pomieszalem w tym przydlugawym
    tekscie.

    Pozdro.. TK