  • 81. Data: 2012-04-15 20:05:12
    Temat: Re: Solar-przekroczone 3000kWh
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    news:jmeh3i$23kf$1@news2.ipartners.pl...

    > W zimie pomaga wszechobecny śnieg. Do solara dociera nie tylko
    > promieniowanie bezpośrednie ale też dośc spora część odbija się od
    > leżącego wokół sniegu.
    > Ja już to kilka razy u siebie zaobserwowałem że jak spadł śnieg z dnia na
    > dzień to nagle wzrosła moc o mniej więcej 300 do 500W.
    > Oprócz tego trzeba jeszcze wziąć pod uwagę stopień zanieczyszczenia
    > powietrza oraz wilgotność w poszczególnych dniach.

    Jest jeszcze jeden powod, mianowicie temperatura wody z wodociagu zima jest
    blisko dwa razy nizsza niz latem.

    Pozdro.. TK

  • 82. Data: 2012-04-15 20:15:10
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Ja przy temperaturach o tej porze roku "walę" w zbiornik już do 65stC.

    Nie ma praktycznie zadnego problemu, ale te 48C w zupelnosci mi wystarcza do
    wszystkich kapieli wieczornych, a kociol te kilka godzin krocej musi grzac,
    do tego podloga kiedy kociol zacznie grzac ma wyzsza temp. U mnie CO chodzi
    na temp. wody w instalacji.

    > No i masz, podałeś wyjasnienie ale sceptycy podchwycili 48stC i tego się
    > będą trzymać :)
    > Ja to wiem bo mam kolektory, oni nie wiedzą bo ich nie mają :)
    > Starają się coś ci udowadniać, komentować, wyliczaćm nie mając styczności
    > z kolektorami a co dopiero mając jakąkolwiek wiedzę

    Poki pytaja to nie jest zle i wtedy odpowiadam. :-)

    Pozdro.. TK

  • 83. Data: 2012-04-15 22:13:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

    >Ciekawe jest np. to ze czasem uzysk dzienny w miesiacach zimowych jest
    >wyzszy niz uzysk dzienny w lato.
    >Czyli w tym roku tylko listopad, grudzien, styczen byly slabe.

    Tego roku lato bylo malo laskawe. Pewne bylo praktycznie to, ze niemal
    ciagle padalo. Zwroc uwage, ze mimo tak kiepskiej pogody uzyski dzienne w
    kiepskich dniach nie wiele odbiegaly od 10kWh poza kilkoma doslownie dniami
    (proporcjonalnie na wykresach). 10kWh to wzrost temp. w 300 litrowym baniaku
    o 28C. Latem woda z wodociagu ma temp. blisko 16C. Z tego wynika, ze temp. w
    baniaku na koniec dnia rzadko kiedy byla nizsza jak 40-44C, a to woda jak
    najbardziej uzytkowa do kapieli bez podgrzewania dodatkowym zrodlem,
    zwlaszcza latem. W praktyce, co tez widac na wykresie, tylko przez kilka
    letnich dni wode trzeba bylo dodatkowo podgrzewac. Z moich faktur gazowych
    zuzylem na to 2m^3 gazu, tj. ok. 4-5zl. Dla wnikliwych to jakies 17kWh, dla
    pradu u mnie niecale 11zl za dwa, trzy miesiace. W praktyce pewnie mniej, bo
    sprawnosc grzalki jest wyzsza niz kotla gazowego.
    Co do okresu listopad-styczen, no niestety zawsze jest to najgorszy okres.
    Do celow CO jak ktos chcialby grzac sloncem, te trzy miesiace proponuje
    wogole pominac. W zeszlym roku bylo jeszcze gorzej, ale tez lato bylo
    lepsze, co raczej nie zmieni bilansu rocznego.

    Pozdro.. TK

  • 84. Data: 2012-04-15 22:36:43
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 15 Kwi, 22:13, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > pradu u mnie niecale 11zl za dwa, trzy miesiace. W praktyce pewnie mniej, bo
    > sprawnosc grzalki jest wyzsza niz kotla gazowego.

    To co napisales to dla mnie raczej oczywiste. Sam sobie zmontowalem
    zestawik. Ale zanim go zmontowalem rok mi smyrnął miedzy palcami (nie
    bylo czasu). I z perspektywy czasu tez ocenilem ze niewielka strata bo
    lato slabe bylo.
    Twoje boje mnie utwierdzaja w ocenie ze solary jakie by nie byly to
    wychodza na styk. Nie ma z nich wielkiej straty ani dramatycznego
    zysku.

> [...]
    > wogole pominac. W zeszlym roku bylo jeszcze gorzej, ale tez lato bylo
    > lepsze, co raczej nie zmieni bilansu rocznego.

    Tak tez mi wychodzi.

    Jedyna alternatywa jaka widze aby sie odciac od elektrowni czy kopalni
    (jesli chodzi o CO) to albo jakies zielsko przerabiane na brykiety
    rosnace na wlasnym polu albo grzanie ogromnego zasobnika cale lato i
    korzystanie z ciepla zima.
    Przy czym zasobnik to dosyc spory by wyszedl.
    A w praktyce to chyba najlepiej sie wyniesc gdzies gdzie jest po
    prostu cieplej :)

  • 85. Data: 2012-04-15 22:39:42
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 15 Kwi, 15:17, Adam <a...@g...com> wrote:

    > Tak mi z czapy przyszedl pomysl "skomplikowanego systemu luster" ;) Ulozonych tak
    aby skupic na solarze wiecej promieni swietlnych. Czyli zamiast powiekszac same
    kolektory - skupic na nich wiecej promieni. Pewnie juz ktos na to wpadl i pewnie
    wykonal - a ze nie spotkalem jeszcze takiego rozwiazania - zgaduje ze jest
    nieoplacalne / trudne do realizacji ? :)

    U mnie niedaleko jest jeden taki solarek.
    Nie dosc ze ma tylko chyba z 5 rur i powierzchnie 1,5x2m to jeszcze ma
    lustra paraboliczne i mechanizm nadazny. W praktyce uzyski ma jak
    jakies 6m2 plaskiego statycznego solara.
    Tyle ze czasem glupieje i w pogode gdy sie pojawiaja chmury lubi sobie
    poogladac okolice w poszukiwaniu slonca...

  • 86. Data: 2012-04-15 23:04:46
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    x.googlegroups.com...

    >Twoje boje mnie utwierdzaja w ocenie ze solary jakie by nie byly to
    >wychodza na styk. Nie ma z nich wielkiej straty ani dramatycznego
    >zysku.

    No niestety, kazdy musi sobie oszacowac co mu sie oplaca. Dla statystycznego
    singla oplaca sie ze tak powiem malo, ale tez nie potrzebuje drogiego
    zestawu. Spokojnie za polowe kwoty mozna cos sklecic na male potrzeby. Rzecz
    w tym, ze wazna jest perspektywa, lub jak kto woli interwal. Instalacja jest
    calkowicie odporna na zmiany cen nosnikow, a te maja swoja tendencje
    niestety. Poza tym kiedys sie zwroci i to jest klucz, bo pozniej pracuje za
    darmo. Ja po prostu na to mialem i kupilem, gdybym nie mial to bym nie
    kupil, ale umownie mniej wiecej co rok latem zuzyje dodatkowo tylko te 17kWh
    i tylko za tyle zaplace dzis i wtedy, kiedy byc moze na mniej bedzie mnie
    stac, bo jak bym nie liczyl to nie wychodzi zebym dolozyl.

> [...]
    >korzystanie z ciepla zima.
    >Przy czym zasobnik to dosyc spory by wyszedl.

    Ja mam jeszcze miejsce na drugim dachu na dwa panele. Gaz w tym roku w gore.
    Brakuje kawalek orurowania i wlasciwie nic wiecej. Jak sie trafi okazyjnie
    do kupienia te dwa panele to kto wie czy sie nie skusze. W takich miesiacach
    jak luty, marzec, kwiecien mozna przelaczyc sie na ogrzewanie znacznie
    wczesniej niz teraz. Jednak rodzi to problemy latem, co zrobic z duza
    iloscia energii? Mam co prawda jakies pomysly, ale dwa panele w cenach
    fabrycznych wraz z zestawem instalacyjnym to ok. 2500zl, a to nie wiele
    wiecej niz moj caly rachunek za sezon grzewczy.

    Pozdro.. TK

  • 87. Data: 2012-04-16 08:57:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Przed kupnem solarów trzeba się upewnić, czy w okolicy nie stoi czasem
    jakaś elektrownia.
    Jak zwiedzałem chłodnię kominową w germańskiej atomówce, Niemiaszek
    opowiadał że okoliczne ludziska pomstują na elektrownię bo chmury
    generuje i im uzysk na solarach spada. Na szczęście za parę lat
    elektrownia idzie pod młotek i lud odetchnie z ulgą ;)

    L.

  • 88. Data: 2012-04-16 10:33:20
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Jest jeszcze jeden powod, mianowicie temperatura wody z wodociagu zima
    > jest blisko dwa razy nizsza niz latem.

    Racja. Kiedyś zresztą pisałem o tym właśnie. U mnie w lecie woda z
    wodociągów ma 12-13stC a tej zimy zmierzyłem to aż wziąłem powtórzyłem
    pomiar innym miernikiem z niedowierzania bo 4-5stC było.

    Marek

  • 89. Data: 2012-04-16 10:42:45
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > do wszystkich kapieli wieczornych, a kociol te kilka godzin krocej musi
    > grzac, do tego podloga kiedy kociol zacznie grzac ma wyzsza temp. U mnie

    Ostatnio wpadł mi pomysł do głowy taki aby ten zawór trójdrogowy co
    przełącza obieg bojler/podłogówka, podłączyć do sterownika temperaturowego.
    Wyobraź sobie taką sytuację: Sterownik mierzy temperaturę powrotu do
    kolektora tuż za zaworem trójdrogowym i tak dozuje otwarcie tegoż zaworu aby
    temp powrotu zawierała się w jakimś ustalonym optymalnym przedziale, na
    początek 50-60stC. W ten sposób, do chwili kiedy powrót nie osiągnie
    50-60stC grzany jest tylko zbiornik a potem na współkę zbiornik z
    podłogówką. Temperaturę mierzoną na powrocie sterowniki korygowałby
    pomiarem temperatury na zewnątrz. To po to aby w zimne dni pilnowany
    przedział obniżał temperatur się co spowoduje że podłogówka będzie bardziej
    nagrzewana.
    U mnie w siłowniku tegoż zaworu oprócz normalnych krańcówek mam jeszcze dwe
    wolne które mogę ustawić w dowolnej pozycji. Jedna z nich jest ustawiona tak
    że niewielkie już otwarcie w kierunku na podłogówkę powoduje że załącza się
    dodatkowa pompa 20W obiegu między wymiennikiem płytowym solara a podłogówką.
    To bym zostawił jak jest, tylko sterownik muszę zrobić. Już jeden taki
    sterownik zrobiłem dla znajomego do kotła na ekogroszek i cały czas działa
    bez zarzutu.

    Marek

  • 90. Data: 2012-04-16 10:45:58
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >Tyle ze czasem glupieje i w pogode gdy sie pojawiaja chmury lubi sobie
    >poogladac okolice w poszukiwaniu slonca...

    To nie głupota. On się ustawia do najjaśniejszego miejsca na niebie. I tak
    powinno być.

    Marek