  • 1. Data: 2014-02-01 18:39:25
    Temat: Świat się przewraca!
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Na wsi chleba nie ma!

    W tv wieści z lubelskiego na temat wsi odciętych od świata przez śnieg.
    Ludzie do kamery narzekają: "Nie ma chleba, mąki, mleka..."
    Ja rozumiem w mieście taką sytuację w razie klęski, ale na wsi??? Mąki,
    mleka, chleba, mięsa nie ma??? Co to są za wsie? Co to za ludzie? Do czego
    to wszystko prowadzi, skoro już na wsi, gdy śnieg trochę zasypie, to zaraz
    chleba brakuje???
    I co gorsza wszyscy z założonymi rękami zgodnie czekają, aż im się drogi
    odśnieży, narzekając równocześnie, ze "karetka przecież nie dojedzie, ktoś
    umrzeć może"...

    Mieszkałam kiedyś na takiej wsi. Kilka razy tak zasypało jedyną drogę do
    miasta, że nawet drogowskazów nie byo widać. Ludzie nie czekając długo
    wzięli łopaty, traktory, porobili prowizoryczne pługi śnieżne i drogę
    wspólnie ręcznie i dwukonnie odkopali...

    Świat się przewraca!
    --
    XL
    "Świat Amerykanina jest tak wielki jak jego gazeta. " A. Einstein

  • 2. Data: 2014-02-01 19:06:34
    Temat: Re: Świat się przewraca!
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 1 Feb 2014 18:39:25 +0100, Ikselka napisał(a):

> [...]
    > odśnieży, narzekając równocześnie, ze "karetka przecież nie dojedzie, ktoś

    Przyszły obraz POlski w obliczu zależności od grymasów Niemiec i Rosji.
    Dosłownie.

  • 3. Data: 2014-02-01 20:54:04
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2014-02-01 18:39, Ikselka pisze:
    > Na wsi chleba nie ma!

    A przez ponad 45 władza oduczała pieczenia chleba to do dziś skutki widać.

> [...]
    > wzięli łopaty, traktory, porobili prowizoryczne pługi śnieżne i drogę
    > wspólnie ręcznie i dwukonnie odkopali...

    Rok ok 1956
    Śniegi takie, że wchodziliśmy na dach stodoły i zjeżdżaliśmy na nartach
    bo było połączenie bardzo dużych opadów śniegu i silnego wiatru i sypało
    w zakolach kilkumetrowe zaspy.
    Jeszcze na początku maja były miejsca gdzie śnieg leżał
    Nic co miało silnik nie był wstanie przejechać w zimę przez prawie miesiąc
    Odśnieżanie konne nic nie dawało bo po śnieżycy i zawiejach śnieg się
    tak ubił że tylko ręcznie łopatami dawało radę go usuwać i przez dwa
    tygodnie walczono aby co nieco przekopać.
    Gdzie to było?
    Na Mazowszu, 60 km od centrum Warszawy
    --
    Kilka lat temu - Gładyszew
    To tam na dole mapy
    Dojechać to jeszcze na łańcuchach dojechaliśmy ale w święta droga była
    absolutnie nie przejezdna
    Jak przed Nowym Rokiem przekopali to i owszem dało się jechać ale w
    jedna stronę - wracaliśmy po rezygnacji na wstecznym biegu
    --
    Jak trochę odpuściło pojechaliśmy do Bardejowa
    Języki czarownicy w poprzek drogi i ledwo dało się jechać ale...

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 4. Data: 2014-02-01 22:46:34
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 01 Feb 2014 20:54:04 +0100, SJS napisał(a):

    > W zaspie zrobiliśmy sobie Igloo, wycięliśmy łopatami i ... szablami

    Mniej więcej tak wygladało odśnieżanie opisanej przeze mnie drogi. I
    odśnieżyli. Kupa luda przyszła. A nie czekała, aż ktoś zemrze.

  • 5. Data: 2014-02-01 23:49:07
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-02-01 20:54, SJS pisze:

    > A przez ponad 45 władza oduczała pieczenia chleba to do dziś skutki widać.
    (...)

    Pod groźba karabinów kazała chodzić do sklepu kupować, zamiast piec?
    ;-)

    A ja pamiętam, jak w końcówce lat 50-tych i początkach 60-tych XX wieku,
    jeździliśmy rowerem na wieś po chleb (taki wielki okrągły), osełkę
    masła, biały ser i maślankę, w której pływały jeszcze kawałki masła.
    Czyli u nas nikt nie oduczał pieczenia chleba.
    Z czasem ludziom nie chciało się fatygować i wszystko robić samemu.
    Nastąpiła specjalizacja.

    Krycha.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 6. Data: 2014-02-02 00:00:09
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 01 Feb 2014 23:49:07 +0100, Krycha napisał(a):

> [...]
    > Czyli u nas nikt nie oduczał pieczenia chleba.
    > Z czasem ludziom nie chciało się fatygować i wszystko robić samemu.

    No ale żeby na wsi nikt nie miał swojej mąki, ziemniaka czy kuraka????

  • 7. Data: 2014-02-02 00:02:21
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 01 Feb 2014 23:49:07 +0100, Krycha napisał(a):

    > Pod groźba karabinów kazała chodzić do sklepu kupować, zamiast piec?
    > ;-)

    W sumie to poniekąd i tak - swego czasu kto miał swoją mąkę czy ziarno i
    nie odstawił, ten kułak był :-/

  • 8. Data: 2014-02-02 00:05:52
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 2 Feb 2014 00:02:21 +0100, Ikselka napisał(a):

    > W sumie to poniekąd i tak - swego czasu kto miał swoją mąkę czy ziarno i
    > nie odstawił, ten kułak był :-/

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozku%C5%82aczanie
    "Nie było żadnych ustalonych kryteriów uznania rodziny chłopskiej za
    kułacką[potrzebne źródło]. Jako pretekst wystarczył nieco lepszy dom
    (ściany podmurowane a nie drewniane, na dachu gont zamiast strzechy), nieco
    większa obora, piec do wypiekania chleba w domu, posiadane konia itp.
    Częstą przyczyną uznania za kułaka podlegającego natychmiastowemu
    rozkułaczaniu było znalezienie podczas inspekcji w gospodarstwie nawet
    niewielkiej ilości ziarna w okresach, gdy ziarno podlegało obowiązkowej
    konfiskacie"

    I to własnie także na terytorium Polski się ziało - cięarówki wypełnione
    młodymi "aktywistami" zajeżdżały do wsi i... rozkułaczały. Na czym to
    polegało, opisane jest dalej w Wiki.

  • 9. Data: 2014-02-02 00:49:26
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2014-02-01 23:49, Krycha pisze:

> [...]
    > Czyli u nas nikt nie oduczał pieczenia chleba.
    > Z czasem ludziom nie chciało się fatygować i wszystko robić samemu.
    W okolicach Garwolina było przed wojna około 160 młynów
    Połowa z nich to wiatraki i połowa to wodne - jeden na gaz z koksu
    /Żelechów/
    W czasie wojny jeden młyn Niemcy spalili /w Wanatach/, dwa woda
    zniszczyła ale podczas okupacji pobudowano od nowa trzy młyny czyli po
    wejściu "wyzwolicieli" liczba młynów była nadal 160.
    Domiarami, zakazami, nie przedłużaniem dzierżawy stawów /?/ w krótkim
    czasie doprowadzono do zniszczenia większości młynów - dziś działa kilka.
    Rolnik musiał odstawić zboże, mąką mogła być tylko z państwowego młyna
    po państwowej cenie, drożdże do pieczenia czasami bywały w sklepie,
    zwykle "sezonowo"
    Można było na zakwasie ale coś się z mąką to ze sklepu działo i chleb
    nie wychodził
    O młynach
    http://rebkow.siudalski.pl/mlyny-w-okolicy.html

    --
    sjs

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 10. Data: 2014-02-02 02:17:05
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 02 Feb 2014 00:49:26 +0100, SJS napisał(a):

    > W czasie wojny jeden młyn Niemcy spalili /w Wanatach/, dwa woda
    > zniszczyła ale podczas okupacji pobudowano od nowa trzy młyny czyli po
    > wejściu "wyzwolicieli" liczba młynów była nadal 160.

    Tylko że w tych młynach "za Niemca" mełło się tylko według pozwolenia, za
    domowe mielenie kula w łeb...

    > Domiarami, zakazami, nie przedłużaniem dzierżawy stawów /?/ w krótkim
    > czasie doprowadzono do zniszczenia większości młynów - dziś działa kilka.

    Koło mnie sa pozostalości nad rzeką, chodzę tam i z żalem patrzę na te
    resztki murów od spiętrzenia przy kole młyńskim którego już nie ma, chylące
    się do wody, puste, obdarte...

> [...]
    > zwykle "sezonowo"
    > Można było na zakwasie ale coś się z mąką to ze sklepu działo i chleb

    Ano cóż się działo - fałszowali, zupełnie jak dziś.