  • 51. Data: 2014-08-30 13:13:34
    Temat: Re: Szklarnia i pompa ciepła
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 30 Aug 2014 03:46:30 -0700 (PDT), Adam

    > To teraz oblicz pojemnosc cieplna scian, stropow i wylewek :)
    > W standardowym murowanym domku wyjdzie pewnie gdzies z 100-150kWh / kazdy
    > stopien. Czyli te 14kWh obnizyloby temperature gdzies MOZE o 0,1stC :-)

    Tylko przy twoim zmanipulowanym założeniu, że trzeba w ogóle obniżać
    temperaturę ścian. Wiem, wiem. Patrzysz na wszystko z punktu swojego
    wymarzonego splita co chodzi tylko jak ci już zacznie czacha dymić.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 52. Data: 2014-08-30 14:17:02
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 30 sierpnia 2014 13:13:34 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Tylko przy twoim zmanipulowanym założeniu, że trzeba w ogóle obniżać
    > temperaturę ścian.

    ROTFL :))))
    To nie jest moje zalozenie tylko prawo fizyki :DD
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 53. Data: 2014-08-30 14:47:06
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-08-28 09:49, Budyń pisze:

    > chłodnica nie ma strat ciepla - to jej normalne funkcjonowanie :)
    > Zatem - jeśli ogrzewając szklarnie do temp. +20st. przy temperaturze
    > zew. +10st musimy wlozyc w to 10kW to okresla nam to te twoje "straty"
    > czyli zdolnosc chłodzącą wymiennika ciepła którym jest tu konstrukcja
    > szklarni. A ta zdolnosc chlodzaca jest mniej wiecej taka sama w druga
    > strone - czyli jesli ze srodka bedziemy odbierac cieplo i utrzymywac
    > tam +10 gdy na zewnatrz bedzie +20 (i bez slonca, to inna bajka) to
    > uzyskamy wlasnie ok. 10kW bo tyle da rade wymienic powierzchnia
    > szklarni przy takim dT.

    Tylko zapominasz, że tam jest podwójny wymiennik i te 10kW strat
    napędzało ogrzewanie o temperaturze ok. 60st.

    Grzejnik 60st. -> Powietrze wewnętrzne 20st. -> Powietrze zewnętrzne 10st.

    Zakładając, że na zewnątrz jest 20st., schładzając pomieszczenie do
    10st. w rurach czynnik musiałby mieć temperaturę niższą jak -30st., gdyż
    wymiana w drugą stronę jest nieco trudniejsza, bo i konwekcja słabiej
    działa.
    Tak jest latem, a zimą, kiedy mamy na dworze 0st. albo mniej?
    Po prostu jest ch...wka, bo nie ma czynnika, który by nie zamarzł przy
    -50 czy nawet -70st., bo taką temperaturę musiałby mieć czynnik w
    wymienniku, a do tego PC zamiast grzać to zacznie chłodzić, bo normalnie
    PC podnoszą temperaturę o 20-40st. max. a tu musimy uzyskać różnice
    rzędu 80-100st.
    Większa różnica temperatur jak 40st. przestaje mieć sens ekonomiczny, bo
    sprawność zbliża się do 1 a przy różnicach temperatur 80-90stopni
    (-50st. wymiennik w szklarni oraz +30st. dla podłogówki w domu lub +
    40st. dla grzejników w domu) to sprawność tej PC będzie niższa od 1
    W tym przypadku taniej będzie grzać bezpośrednio prądem.

    Pomijam tu jeszcze fakt, że taki wymiennik szklarniowy nie ma prawa
    działać z prostego powodu, że po prostu będzie się oszraniał i obrastał
    lodem, który dość skutecznie izoluje termicznie.

  • 54. Data: 2014-08-30 16:20:18
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 30 Aug 2014 05:17:02 -0700 (PDT), Adam

    > ROTFL :))))
    > To nie jest moje zalozenie tylko prawo fizyki :DD

    Znowu zapomniałem, że jesteś centrum wszechświata i jak ty masz wpompowane
    25 stopni w ścianach bo nie masz skutecznej wentylacji w nocy a ponadto
    notorycznie wietrzysz sobie dom aby piesek miał dostęp do wygodnej kanapy,
    to Ergie i inni też muszą mieć taką temperaturę jak ty. Eh...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 55. Data: 2014-08-30 19:07:06
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 30 sierpnia 2014 16:20:18 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

> [...]
    > notorycznie wietrzysz sobie dom aby piesek miał dostęp do wygodnej kanapy,

    Wyjasnijmy sobie - moj pies nie lubi lezec na kanapie - ale tak, do domu ma
    swobodny dostep - on, ja i moja zona - moj ladny 40m2 taras z drewna jest
    przedluzeniem pokoju i nie wyobrazam sobie siedziec w zamknieciu przez
    cale lato :)

    Po drugie - policz zyski od slonca i przez przenikanie przez wszystkie
    przegrody - wyjdzie ze te 14kWh czy jest czy go nie ma - nie ma najmniejszego
    nawet znaczenia dla temperatury jaka bedzie panowala w domu.

    Po trzecie - ile w koncu bedzie kosztowal ten bufor + wymiennik +
    przewymiarowana (3 krotnie) wentylacja + elektroniczne zawory do przelaczania
    obiegow pompy ciepla (DZ <? bufor) ? :) Na moje oko przynajmniej 7-8k pln.
    I to wszystko zeby dostarczyc max 2,5kW chlodu, ktory w najwieksze upaly nie
    pozwoli na zapewnienie komfortu.

    Ale kto bogatemu zabroni :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 56. Data: 2014-08-30 19:29:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    >Pogadaj na forum muratora z tymi co zamontowali GWC z robionymi na
    zamowienie 3-4kW wymiennikami - oni maja odemnie duzo cieplejsze domy i
    wszyscy jak jeden twierdza ze GWC *nic* nie daje jezeli chodzi o chlodzenie
    domu i montuja splity :D

    linke dawaj bo mnie zaciekawiles

    b.

  • 57. Data: 2014-08-30 19:36:48
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Tylko zapominasz, że tam jest podwójny wymiennik i te 10kW strat napędzało
    > ogrzewanie o temperaturze ok. 60st.
    > Grzejnik 60st. -> Powietrze wewnętrzne 20st. -> Powietrze zewnętrzne 10st.

    a czy ja wspomnialem gdzies o temperaturze czynnika w rurach? Nic o tym nie
    pisalem.
    Mówiłem ze moznaby ewentualnie wykorzystac szklarnie jako kombinacje solaru
    i DZ gruntowego.

    > Zakładając, że na zewnątrz jest 20st., schładzając pomieszczenie do 10st.
    > w rurach czynnik musiałby mieć temperaturę niższą jak -30st., gdyż wymiana
    > w drugą stronę jest nieco trudniejsza, bo i konwekcja słabiej działa.

    Tak, pewnie masz racje, tyle ze to OT.

    b.

  • 58. Data: 2014-08-30 21:01:31
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-08-30 19:36, Budyń pisze:

    > a czy ja wspomnialem gdzies o temperaturze czynnika w rurach? Nic o
    > tym nie pisalem.

    I tu jest właśnie Twój błąd, bo żeby istniała wymiana i przepływ ciepła
    to musi być różnica temperatur, a bez czynnika w obiegu nie ma mowy o
    wymianie ciepła i transporcie do PC.

    > Mówiłem ze moznaby ewentualnie wykorzystac szklarnie jako kombinacje
    > solaru i DZ gruntowego.

    Tyle, że to jest OT.
    Poza tym nic odkrywczego nie napisałeś, ponieważ kolektory + gruntowa PC
    to nic nowego. Często się stosuje układy rewersyjnych PC, które w
    okresie letnim pobierają ciepło chłodząc dom lub nadmiar ciepła z
    kolektorów i oddając do gruntu.

    > Tak, pewnie masz racje, tyle ze to OT.

    Wręcz przeciwnie. Nie jet OT lecz dokładna odpowiedź na pytanie autora
    wątku.

  • 59. Data: 2014-08-30 21:41:23
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 30 sierpnia 2014 19:29:50 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > linke dawaj bo mnie zaciekawiles

    UU teraz to Ci nie podam - przestalem czytac ze dwa lata temu - niemniej
    Piczman (ktory robi/l GWC zarobkowo tak nawet pisal :-) Piwopijca i paru
    innych. Kazdy twierdzi ze costam pewnie chlodzi ale nie jest to nawet
    namiastka klimy :-) A kolega Myjk to nam tu zaraz zacznie negowac dzialanie
    grzejnikow sciennych / podlogowych skoro wedlug niego nagrzane mury nie
    beda ogrzewac powietrza jakie nam nawieje rekuperator :-)

    Zmieni zdanie jak odpali ten swoj system i chlodno bedzie 10cm od
    anemostatu i nigdzie dalej :) A zona go zatlucze za szum z anemostatu
    nad glowa w sypialni przy 500m3/h :-) I nie - nie mam spartaczonej instalacji
    - mam tlumik, grube rury (sonoduct od fi180 do fi120 (nie mam mniejszych
    anemostatow) i projekt instalacji zrobiony na "tip top" (trojniki min. 2m
    od anemostatow etc), a reku porzadny i firmowy z najlepszymi mozliwymi
    i cichymi wentylatorami (EBM). I IMHO nie da sie zrobic (tym bardziej ze
    prawdopodobnie bedzie to jakas samorobka) wentylacji w domu dla 500m3/h tak,
    zeby nie bylo slychac szumu (a w nocy slychac absolutnie kazdy szmer).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 60. Data: 2014-08-31 12:15:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 30 Aug 2014 10:07:06 -0700 (PDT), Adam

> [...]
    > swobodny dostep - on, ja i moja zona - moj ladny 40m2 taras z drewna jest
    > przedluzeniem pokoju i nie wyobrazam sobie siedziec w zamknieciu przez

    Oczywista sprawa, bo żeby siedzieć na tarasie to trzeba mieć koniecznie
    otwarte okna i drzwi do domu, żeby przypadkiem nie tracić kontaktu z
    salonem! Jednakowoż chcąc siedzieć w domu trzeba mieć koniecznie otwarte
    okna i drzwi na taras, bo przecież można stracić kontakt z tarasem! No i
    ten nieśmiertelny piesek, któremu musisz robić dobrze kosztem domowników.
    Wiesz, rób tam sobie głupotki jakie lubisz, ale nie przekładaj tego na
    innych żeby udowodnić swoje racje.

    > Po drugie - policz zyski od slonca i przez przenikanie przez wszystkie
    > przegrody - wyjdzie ze te 14kWh czy jest czy go nie ma - nie ma najmniejszego
    > nawet znaczenia dla temperatury jaka bedzie panowala w domu.

    Jak znowu patrzysz pod kątem swoich ścian NARĄBANYCH ciepłem aż trzeszczy,
    to nic dziwnego że nie będzie to miało u CIEBIE znaczenia.

> [...]
    > I to wszystko zeby dostarczyc max 2,5kW chlodu, ktory w najwieksze upaly nie

    Nawet jeśli system kosztowałby 8, to i tak bym go zamontował. Ponieważ
    gdybym miał uzyskać podobny komfort cieplny na klimatyzatorach P-P, czyli
    multisplit + klimakonwektory w KAŻDYM pomieszczeniu (a nie jak sugerujesz
    tylko dwa gdzieś w kącie) co wymuszałoby pracę także w drogiej taryfie, a
    wentylatory wisiałyby centralnie nad głową (a te nawet chodzące na
    najwolniejszym biegu to HAŁAS w dzień, o nocy nie wspominając) oraz dokupić
    jeszcze pompę ciepła do basenu (bo w naszych warunkach basen ogrodowy bez
    podgrzewania to jakby lekkie mijanie się z celem "inwestycji"), to z
    pewnością poszedłbym z torbami.

    Tak, Adasiu, ludzie sobie montują basenowe pompy ciepła i splity. Z prostej
    przyczyny -- myślą o takich rzeczach dopiero PO FAKCIE.

    --
    Pozdor
    Myjk