  • 1. Data: 2010-09-24 09:24:49
    Temat: Tfffuje:)
    Od: "ted." <o...@w...pl>

> [...]
    > a jest od niego wyższy ?
    > (opisy z poszczególnych szkółek wzajemnie sobie przeczyły
    > co do wysokości).
    >
    > Przy okazji pytanie cenowe.
    > Cena szkółkowa obu ww. to 9~11 PLN,
    > przy czym otrzymujemy roślinę wysoką na ~80 cm,
    > i niezbyt szeroką: ~25 cm.
    > Dla porównania - w markecie (podobno nie powinno się tam kupować),
    > za niższą cenę (~7 PLN) otrzymujemy podobnej wysokości Brabanta,
    > ale za to ~5x szerszego, ładnie rozkrzewionego.
    > Chyba, że takie rozkrzewienie jest wadą ??
    >
    > Mamy "małego dylemata", bo potrzebujemy ~280 roślinek :-)

    Doświadczenia na tej grupie pokazują niezbicie, że:
    1. Tffffuje do niczego nie pasuja, to nie jest nasza rodzima roślina.
    Przywleczone do Polski chyba około połowy 19 wieku. Są pretensjonalne i dla
    ludzi idących na łatwiznę. Mogą do przyszłych nasadzeń w ogrodzie
    (zwłaszcza po kolejnych modyfikacjach) całkowicie nie pasować.
    2. Gdy już będzie wysoka, to w przypadku bardzo obfitych opadów śniegu
    bardzo brzydko się "rozkraczy" i wyglądać będzie fatalnie chyba, że masz
    ochotę na coroczne jesienią owijanie sznurkiem tego badziewia aż po czubek i
    wiosenne odwijanie x 280 sztuk.
    Brrr - wrogowi nie życzę takiej pracy.
    3. 280 x 7 = to spory wydatek. Do tego koszt zakwaszenia ziemi i staranne
    podlewanie przez 2-3 lata. Jeśli dopadną je miseczniki, miodownice
    żywotnikowe lub choroby grzybowe, to nim się zorientujesz przepadną rośliny
    i wydana na nie kasa. Koszty oprysków prewencyjnych, zapobiegawczych bądź
    leczniczych też będą nie bagatelne.
    4. Wolałbym posadzić roślinę rodzimą np:
    http://iglaco.com/pl,product,2002728,taxus,baccata,s
    adzonka,3,letnia.html
    W uprawie łatwiejsze. Zdecydowanie piękniejsze. Sadzisz raz i masz spokój na
    150-200 lat. Tańsze w utrzymaniu. Łatwiejsze w formowaniu. Wymaga mniej
    robocizny i zabiegów. Jedyny mankament to zdecydowanie wolniejszy wzrost,
    ale czego się nie robi dla piękna i dobrej o sobie opini u następnych
    pokoleń. Wszak podstawową cechą ogrodnika musi być cierpliwość.

    Pozdrawiam alternatywnie
    skryba

  • 2. Data: 2010-09-24 17:52:08
    Temat: Re: Tfffuje:)
    Od: czeremcha <c...@t...pl>

    > Jedyny mankament to zdecydowanie wolniejszy wzrost,

    Nie taki znów jedyny. Cis jest bardzo trującą rośliną - z wyjątkiem
    osnówki pokrywającej - znów trujące - nasiona. Czerwona, soczysta i
    słodka osnówka może wydawać się atrakcyjnym celem spożywczym dla
    dzieci, ale zjedzenie nasiona tkwiącego w środku może okazać się
    tragiczne w skutkach.

    Ale - mimo wszystko - cisy bardzo mi się podobają...

    Ania

  • 3. Data: 2010-09-24 19:42:04
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 24 Sep 2010 10:52:08 -0700 (PDT), czeremcha napisał(a):

> [...]
    > słodka osnówka może wydawać się atrakcyjnym celem spożywczym dla
    > dzieci, ale zjedzenie nasiona tkwiącego w środku może okazać się

    Drewno też jest trujące - opisana w "Starej Baśni" scena otrucia wujów na
    dworze przez żonę Popiela jest prawdopodobna - puchary zrobione z drewna
    cisowego po nalaniu do nich miodu czy wina stawały się źródłem podstępnej,
    bo rozpusczonej w alkoholu trucizny.
    Natomiast z drewna cisowego budowano kiedyś domy i było to powszechne -
    taki dom był odporny na owady i grzyby. Dlatego cisy, należące kiedyś do
    naszej rodzimej przyrody, zostały w Polsce wytępione już dawno.

  • 4. Data: 2010-09-24 19:46:45
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 24 Sep 2010 21:42:04 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
    > taki dom był odporny na owady i grzyby. Dlatego cisy, należące kiedyś do
    > naszej rodzimej przyrody, zostały w Polsce wytępione już dawno.

    ...i póki te domy budowano, jakoś nikt nie chciał ich jeść, lizać ani
    konsumować, ludziom mieszkało się w nich zdrowo i długo :-)

  • 5. Data: 2010-09-27 18:28:49
    Od: witek J <j...@p...p.lodz.pl>

    Ikselka presented the following explanation :
> [...]

    > taki dom był odporny na owady i grzyby. Dlatego cisy, należące kiedyś do
    > naszej rodzimej przyrody, zostały w Polsce wytępione już dawno.

    Jestes pewna tej informacji? Przecież cis, jak drewno "militarne" do
    wyrobu łuków zostało obięte ochroną jeszcze przez Władysława Jagiełłę,
    podaj w 1423r, jako pierwsze prawnie chronione drzewo w Polsce.

    A tutaj dom???
    pozdrowienia Witek

  • 6. Data: 2010-09-27 19:08:13
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 27 Sep 2010 20:28:49 +0200, witek J napisał(a):

> [...]
    > wyrobu łuków zostało obięte ochroną jeszcze przez Władysława Jagiełłę,
    > podaj w 1423r, jako pierwsze prawnie chronione drzewo w Polsce.

    I slusznie, choć nieskutecznie - bo pewnie sam zauwazył, że ludzie właśnie
    najchętniej z cisu domy budowali. Przecież nie bez powodu tego zakazał, jak
    sądzisz? To mądry facet był. I co ciekawe, choć w wyobraźni Polaków Litwini
    to dzicy - uwielbiał się kąpać w łaźni, był czyściochem, jadał skromnie i
    był wysoce inteligentny oraz szlachetny. A po ślubie z Jadwigą czekał z
    konsumpcją małżeństwa szereg lat, aby ta dojrzała fizycznie i pokochała go,
    co się takoż okazało :-)
    Ale wszystko powyższe tylko tytułem dygresji.
    Cudowne własności cisa opisane są tutaj:

    http://www.laspolski.net.pl/article.php?story=cis

    "Walory cisa

    Drzewo to ma bardzo cenne drewno o wysokich walorach budowlanych i
    stolarskich, daje się pięknie modelować, rzeźbić, jest giętkie i bardzo
    odporne na szkodniki owadzie i grzybowe oraz na działanie wilgoci. Cis
    odznacza się również niezwykłą trwałością drewna, elastycznością i
    wytrzymałością na złamanie. Drewno cisowe jest twarde, ale sprężyste i
    trudno łupliwe. Posiada przepiękny układ słojów. Ich mozaikowa struktura -
    kremowej barwy biel i wiśniowo-beżowa twardziel - nadaje drewnu
    niepowtarzalny wygląd. Drewno cisa było w średniowieczu masowo użytkowane
    do wyrobu łuków i kusz, wytwarzano z niego sarkofagi, łyżki, jarzma dla
    wołów, a także dzieła sztuki rzeźbiarskiej, luksusowe meble, fortyfikacje
    wodne, maszty okrętowe, a nawet podkłady kolejowe. Drewno cisowe z Pomorza
    w latach trzydziestych XIX w. używane było do wzmacniania nabrzeży portów w
    Świnoujściu i Roztoku. Cis był w związku z tym intensywnie eksploatowany.
    Jego powolny wzrost i trudności w rozmnażaniu spowodowały, że w całej
    Europie stał się gatunkiem rzadkim i wymierającym. Od zagłady uratowała go
    moda na sztukę ogrodniczą przy pałacach królewskich we Francji, wprowadzona
    przez słynnego królewskiego ogrodnika Andre Le Notre, twórcę wspaniałych
    ogrodów w Wersalu. Stąd moda na ogrody cisowe rozpowszechniła się na całą
    Europę m.in. do Wilanowa, czy Kórnika. Jednak w samych lasach cis został
    doszczętnie wytępiony w całej Europie, za wyjątkiem lokalnych stanowisk na
    Słowacji w Dolinie Hermanackiej, na Węgrzech w Górach Bakońskich i w
    polskich lasach, głównie na Pomorzu. Cis jest gatunkiem bardzo odpornym na
    emisje przemysłowe, na wysokie stężenie SO2 w powietrzu i na kwaśne
    deszcze. W latach 50. i 60. cisy - jako jedyny gatunek iglasty - wytrzymały
    emisje z licznych hut, koksowni i fabryk w zagłębiach przemysłowych
    Liverpoolu i Manchasteru. W USA wykryto i wdrożono do stosowania skuteczny
    środek antynowotworowy - taksol z Taxus brevifolia. Spowodowało to masowe
    zainteresowanie hodowlą cisa w tym kraju. Taksol wykryto również w igłach i
    korze cisa pospolitego."

    > A tutaj dom???
    > pozdrowienia Witek

    No dom. A co, przed Jagiełłą to w Polsce w jaskiniach mieszkano?

  • 7. Data: 2010-09-27 19:52:44
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 27 Sep 2010 21:08:13 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
    > korze cisa pospolitego."

    > No dom. A co, przed Jagiełłą to w Polsce w jaskiniach mieszkano?

    Tamże pod ww linkiem:
    "Długosz wspomina o stosowaniu drewna cisowego do obudowy chodników
    górniczych w okolicach Żywca. Z drewna cisowego budowano też kościoły. Na
    Huculszczyźnie jako powinność pańszczyźnianą dostarczano cisa w rozumieniu1
    cis na 1 gospodarstwo (Czartoryski A.)."

    Ponadto;
    http://www.wierzchlas.info/pdf/walas.pdf
    "Znaczenie drewna cisowego
    Drewno cisowe jest ciężkie, twarde (ta sama skala twardości co drewno
    dębowe), trwałe (odporne na działanie czynników atmosferycznych i wody),
    elastyczne, barwne i łupliwe. Poza tym jest ono drobnosłoiste - przeciętny
    przyrost szerokości słoja szacuje się na 2 mm; w naturalnych jednak
    warunkach, w cienistym lesie, cis przyrasta dużo wolniej na grubość i jako
    średnią roczną szerokość słoja należy przyjąć w Wierzchlesie szerokość
    poniżej l mm (0,7 mm). Wszystkie właściwości drewna cisowego, niezwykle
    cenne, spowodowały, że znalazło ono i znajduje obecnie niezwykle szerokie
    zastosowanie. Używano go masowo do wyrobu łuków i kusz, sporządzano z
    niego ozdobne (TYLKO OZDOBNE!!! - przyp. XL) naczynia, puchary, kasety,
    beczki, trzonki do noży, grzebienie,
    różne narzędzia; używano również do prac snycerskich. Niekiedy pnie cisowe
    miały zastosowanie do budowy portów (Świnoujście), do budowy domów
    (dworki cisowe), cieńsze pnie jako ogrodzenie lub jako pale do winnic."

  • 8. Data: 2010-09-27 20:23:38
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 27 Sep 2010 21:52:44 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
    > miały zastosowanie do budowy portów (Świnoujście), do budowy domów
    > (dworki cisowe), cieńsze pnie jako ogrodzenie lub jako pale do winnic."

    Ponadto wystarczy zainteresowac się historią tzw nazw miejscowych, żeby
    dowiedziećć się, skąd np wzięła się tak powszechnie występująca nazwa
    "Cisowy Dwór":
    http://www.google.pl/search?q=%22cisowy+dw%C3%B3r%22
    &ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&
    client=firefox-a

  • 9. Data: 2010-09-28 06:41:58
    Od: witek J <j...@p...p.lodz.pl>

    Ikselka pretended :

    > No dom. A co, przed Jagiełłą to w Polsce w jaskiniach mieszkano?

    Dzięki za informacje, ale o budowie domów z drewna cisowego nic tam nie
    ma. A co do jaskiń przed Jagiełłą, to rozumiem, że albo dom cisowy albo
    jaskinia. Z innych rodzajów drewna nie wypadało.

    Pozdrowienia
    Witek

  • 10. Data: 2010-09-28 09:13:18
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 28 Sep 2010 08:41:58 +0200, witek J napisał(a):

    > Ikselka pretended :

    > Dzięki za informacje, ale o budowie domów z drewna cisowego nic tam nie
    > ma.

    Jest, nawet o budowie kosciołów, dworków, portów itp. Wystarczy doczytać.
    Ciekawe rzeczy piszą.

    > A co do jaskiń przed Jagiełłą, to rozumiem, że albo dom cisowy albo
    > jaskinia. Z innych rodzajów drewna nie wypadało.

    No wiesz, cis zawsze był w cenie. A sosen i dębów ci u nas był dostatek dla
    drobniejszych.