  • 1. Data: 2009-06-12 21:50:08
    Temat: Zasilania waryjne - przełączenie
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Czy są jakieś gotowe układy, które mogłoby załączyć układ awaryjnego
    zasilania oświetlenia w domu w razie zaniku zasilania sieciowego?
    Chodzi mi o zainstalowanie w domu dodatkowego oświetlenia LED w korytarzach
    i na schodach, które w razie zaniku zasilania 230V włączą się
    automatycznie - idealnie byłoby jakby mogły być włączane np. wyłącznikiem
    zmiechrzowym, z wyłączeniem określonych zakresów godzinowych + przełączenie
    się na zasilanie awaryjne w przypadku braku prądu. Standardowy UPS raczej tu
    odpada.

    --
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-06-13 05:38:26
    Temat: Re: Zasilania waryjne - przełączenie
    Od: yarecky <2...@g...pl>

    Mariusz pisze:
> [...]
    > się na zasilanie awaryjne w przypadku braku prądu. Standardowy UPS raczej tu

    Moim zdaniem, standardowy ups będzie idealnym rozwiązaniem.
    Wybierasz dowolny typu offline. Włączasz go przed bezpiecznikiem
    zasilającym obwód z LEDami. W przypadku zaniku napięcia, UPS przełączy
    się w ciągu ms na akumulator.

    Y.

  • 3. Data: 2009-06-13 05:48:59
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Możesz zastosować standardowe oprawy awaryjne (jest obowiązek stosowania takich np.
    na klatach schodowych w budynkach wysokich itp.), mają wewnątrz pakiety baterii chyba
    NiCd kiedyś, teraz może inne.
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2009-06-13 06:14:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mariusz wrote:
> [...]
    > godzinowych + przełączenie się na zasilanie awaryjne w przypadku
    > braku prądu. Standardowy UPS raczej tu odpada.

    dlaczego UPS odpada?

    Solidny urzywany APC smart 1.5 do 3kVA jest idealnym pomysłem, przy okazji
    można przez niego puścić zasilanie jakiś newralgicznych urządzeń, bo potrafi
    on nie tylko podtrzmać napięcie w wypadku zaniku ale też zasila gdy napięcie
    rośnei lub spada poniżej normatywnego poziomu, nie licząc zabezpieczenia
    przed przepieciami.

    jeśłi ośw. ledowe awaryjen ma się właczyć w jakiś specjalnych warunkach to
    musisz dorobić jakis prosty ukłąd z przekaźniekim który włączy obwód
    awaryjny gdy zaniknie zasialnie sieciowe.

    wszytsko to łątwiej jest zrobic w domu inteligentnym ale w zwykłym też da
    sie zrobić.

    PS: ja mam dokłądnie tak zrobione.

    duży UPS zasila sprzęt w salonie i światłą awaryjne, inteligencja domu robi
    przełaczanie systemu. dom inteligentny mam oparty na systemie Xcomfort.
    który można zamontować nawet w domu z istniejąca instalacja kalsyczną bo
    oparty jest na komunikacji radiowej a nie przewodowej.

  • 5. Data: 2009-06-13 10:24:44
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@n...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > zmiechrzowym, z wyłączeniem określonych zakresów godzinowych +
    > przełączenie się na zasilanie awaryjne w przypadku braku prądu.

    Zasilanie z UPS przez styk NC przekaźnika zaniku faz i przekaźnika
    zmierzchowego. Oba produkty dostępne np w firmie F&F (CZF-310+AZH-E) (pewnie
    na allegro się tego sporo znajdzie), tylko najlepiej żeby Czujnik Zaniku
    Fazy lub Czujnik Koljności Faz miał sytk przełaczny lub oddzielny styk NC
    (często maja tylko stykl NO i w tedy czeka cie odwracanei logiki na kolejnym
    przekaźniku)

    Pozdrawiam
    Bartek Augustyniak

  • 6. Data: 2009-06-13 14:02:50
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "yarecky" <2...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Wybierasz dowolny typu offline. Włączasz go przed bezpiecznikiem
    > zasilającym obwód z LEDami. W przypadku zaniku napięcia, UPS przełączy się

    Przelaczy sie, ale oprawy musialy by byc wlaczone caly czas, rowniez w
    czasie kiedy napiecie nie zaniknie. Miedzy UPS i led konieczne jest
    wstawienie przekaznika przelaczajacego obwody, do nabycia w hurtowniach
    elektrycznych. Przed przekaznik warto dlolozyc wlacznik zmierzchowy ktory
    nie pozwoli na rozladowanie akumulatora ups w dzien. Dobrze kombinujac
    znajdzie sie miejsce na podlaczenie programatora czasowego. Takie cos
    zrobilem w jeden wieczor i dziala bez zarzutu. Do czalosci podlaczone sa
    standardowo dzialajace oprawy led np. przy schodach.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2009-06-13 16:52:25
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

> [...]
    > zrobilem w jeden wieczor i dziala bez zarzutu. Do czalosci podlaczone sa
    > standardowo dzialajace oprawy led np. przy schodach.

    A byłbyś w stauie podzielić sie jakims schematem takiej instalacji, może być
    na priv mk (malpa) namyslow (kropka) net

    --
    Mariusz

  • 8. Data: 2009-06-13 19:56:48
    Od: <a...@g...pl>

> [...]
    > zmiechrzowym, z wyłączeniem określonych zakresów godzinowych +
    > przełączenie się na zasilanie awaryjne w przypadku braku prądu.

    1/ skomplikowane - system sterowania oswietleniem na bazie przekaznikow -
    swiatla awaryjne zapalasz i gasisz jak podstawowe - zaleta jest ze przy
    zaniku nie wlacza ci sie choinka w domu /np spisz sobie smacznie a tu ci sie
    wlacza swiatlo bo pradu zabraklo/

    2/ podobnie - robisz male proste zasilacze i ledy z akumulatorem - jak brak
    220 v to ci tranzystor odblokowuje ledy i masz swiatlo

    3/ jak ktos juz wspomnial masz lampy awaryjne ze swietlowkami od 5 do 58 w
    lub kupujesz sam elektronike z akumulatorem i swietlowki - wada - choinka w
    domu jak nie ma pradu

    ogolnie spelnia to swoja role lecz wg mnie powinienes miec wylacznik aby
    unikac sytuacji ze po zaniku zapali ci sie swiatlo /np srodek nocy lub
    wieczor/ a ciebie akurat nie ma - wracasz w nocy a tu juz nawet awaryjnego
    nie ma - te moduly maja okolo 2-4 godzin podtrzymania.

  • 9. Data: 2009-06-13 22:15:57
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > A byłbyś w stauie podzielić sie jakims schematem takiej instalacji, może
    > być na priv mk (malpa) namyslow (kropka) net

    Nie robilem schematu, nie mam go nawet w glowie bo zrobilem i zapomnialem.
    Gdybys obejzal sobie schemat przekaznika to wszystko powinno rozswiecic Ci
    sie w glowie. To naprawde prosta rzecz.
    W skrocie wyglada to tak: przekaznik ma mozliwosc przelaczania kilku obwodow
    i dziala w powiedzmy obie strony. dajesz napiecie na zaciskach sterujacych i
    zwora laczy obwody z jednej strony przekaznika, odlaczasz napiecie zwora
    rozlacza te obwoda i zalacza drugie. Znaczy to, ze podczas wylaczonego
    napiecia przekaznik zalacza kilka obwodow. Do nich wlasnie podlaczasz
    zasilanie z ups, a sterowanie przekaznika podlaczasz do napiecia instalacji
    domowej. Do czasu kiedy na zaciskach sterujacych przekaznika bedzie
    napiecie, obwody podlaczone do ups beda rozlaczone. Brak napiecia na
    zaciskach sterujacych spowoduje przelaczenie na obwody podlaczone do ups i
    zapala sie podlaczone do nich oprawy oswietlenia awaryjnego. Zaraz za ups
    podlaczylem wlacznik zmierzchowy zapobiegajacy zapaleniu sie oswietlenia w
    dzien. Za przekaznikiem podlaczylem zasilacze led, jako ze led zasilane jest
    nizszym napieciem. To tyle co potrzebujesz dla samego oswietlenia
    awaryjnego. Calosc u mnie jest nieco bardziej skomplikowana, bo mam, bede
    mial zainstalowane oswietlenie led w roznych miejscach domu np. przy
    schodach ktore wlaczane bedzie niezaleznie kazdego dnia wlacznikiem
    zmierzchowym i beda stanowic za razem czesc oswietlenia awaryjnego. Niektore
    obwody led wylaczane beda programatorem czasowym, powiedzmy o godz. 24, a
    czesc pozostanie wlaczona do momentu wylaczenia zmierzchowka, czyli jak sie
    rozwidni. Do tego dochodzi wlacznik umieszczony w holu, ktorym bede mogl
    wylaczyc dwa obwody. Jakos to sobie pogrupuje. Generalnie oswietlenia
    awaryjnego nie bedzie mozna wylaczyc, poza bezposrednim wylaczeniem ups.
    Taka namiastka funkcji antykradziezowej przez wylaczenie zasilania.
    To tyle na szybkiego, gdybys mial problemy to postaram Ci sie to jakos
    rozrysowac, ale bede musial zajrzec do skrzynki jak to zrobilem i cos tam
    sobie przypomniec. Jezeli nie masz wiekszego problemu z rozumieniem prostych
    schematow np. umieszczonych na przekaznikach to napewno sobie poradzisz sam,
    a reszta koncepcji sama Ci wyjdzie. Ciekawym pomyslem jest jak pisze kolega
    aalf@gazeta wlaczania oswietlenia awaryjnego jak kazdego innego, jednak
    inwestycyjnie moze wyjsc drogawo a w dzisiejszych czasach chyba nie do konca
    jest taka potrzeba. Przed szybkim rozladowywaniem sie akumulatora mozna
    zabezpieczyc sie przez podlaczenie akumulatora wiekszej pojemnosci. Mozna
    spokojnie pociagnac na wiekszym akumulatorze cala noc bez koniecznosci
    budowanie skomplikowanych i drogich instalacji, a choinka komu przeszkadza?
    Zawsze mozna dac gdzies jeden wlacznik swiecznikowy rozlaczajacy niektore
    obwody.

    Pozdro.. TK