    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 22 Aug 2022 06:59:27 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Że jak woda kapie, to lepiej
    From: a a <m...@g...com>

    On Monday, 22 August 2022 at 14:48:20 UTC+2, heby wrote:
    > "Amerykańskie" jednostki wbudowywane w okna, mają to często w
    > standardzie - wiatrak chlapie na radiator zewnętrzny skroplinami. Pewnie
    > nie daje za wiele, ale skoro to łatwo zrobić, to zrobili.
    >
    > Był filmik m.n. o tym na Technology Connections, ale nie znalazłem od
    > ręki akurat tego fragmentu.

    bełkot
    para wodna się skrapla na części zimnej
    i jest to woda brudna, zanieczyszczona jonami metali, w której rozwijaja się bakterie
    Legionelizy, wywołujące
    smiertelne zapalenie płuc./

    Po to są te rynienki aby tę zakażoną wodę odprowadzic do utylizacji, poza budynek

    Legioneliza to smiwertelna choroba płuc wywołaną klimatyzacją, także w samochodzie.

    Tutaj czytać

    Choroba legionistów (inaczej legioneloza lub legionelloza) - to ciężka zakaźna
    choroba dróg oddechowych wywołana zakażeniem Gram-ujemną bakterią Legionella
    pneumophila. Po raz pierwszy bakteria ta została wyizolowana podczas epidemii
    zachorowań, która miała miejsce w 1976 r. w Filadelfii, w trakcie zjazdu weteranów
    wojennych w hotelu Bellevue Stratford Hotel.

    Gorączka Pontiac jest inną, łagodną postacią zakażenia, która przebiega jako
    grypopodobna choroba, bez zapalenia płuc i z tendencją do samoistnego ustępowania. Po
    raz pierwszy rozpoznano ją w 1968 r. w budynku departamentu zdrowia w Pontiac w
    stanie Michigan w USA.
    Spis treści

    1 Zachorowania w Filadelfii w 1976 r.[1]
    2 Epidemiologia
    3 Objawy chorobowe
    4 Diagnostyka
    5 Leczenie
    6 Rokowanie
    7 Przypisy

    Zachorowania w Filadelfii w 1976 r.[1]

    W lipcu 1976 r. w Bellevue-Stratford Hotel w Filadelfii odbywał się zjazd
    amerykańskiej organizacji kombatanckiej American Legion. Już dwa dni od jej
    rozpoczęcia jeden z uczestników zachorował na ciężkie zapalenie płuc. Liczba osób,
    które zachorowały, różni się w zależności od źródeł, ale przyjmuje się, że ogółem
    zachorowało 221 z czego 34 osoby zmarły (29 uczestników i 5 z obsługi hotelu).

    Dochodzenie przeprowadzone przez ośrodek CDC z Atlanty ostatecznie 18 stycznia 1977
    r. dowiodło, że to bakteria Legionella pneumophila jest odpowiedzialna za te
    zachorowania.

    Do rozwoju bakterii doszło w hotelowym systemie klimatyzacji.
    Epidemiologia

    Do zakażenia się bakteriami Legionella dochodzi poprzez wdychanie wodnego aerozolu.
    Bakteria staje się groźna dla życia i zdrowia wyłącznie, gdy dostanie się do układu
    oddechowego w postaci mieszaniny wodno-powietrznej. Źródłem zakażenia może być np.
    prysznic, klimatyzacja lub wieża chłodnicza. Wypicie wody, w której znajdują się
    bakterie nie stanowi zagrożenia[3].
    Objawy chorobowe

    okres inkubacji 2 - 10 dni
    gorączka, dreszcze
    uczucie osłabienia, złe samopoczucie, senność
    jadłowstręt
    bóle głowy i bóle mięśniowe
    objawy ze strony układu pokarmowego:
    biegunka w około 50% przypadków
    nudności i wymioty w 10 - 20%
    kaszel suchy, w późniejszym okresie wilgotny
    ból w klatce piersiowej o charakterze opłucnowym
    krwioplucie
    bradykardia u ponad 60% chorych oraz obniżenie ciśnienia tętniczego krwi
    hiponatremia, hipofosfatemia, podwyższenie poziomu transaminaz
    objawy neurologiczne:
    splątanie
    dezorientacja
    otępienie
    bezsenność
    halucynacje
    drgawki

    Diagnostyka

    test immunofluoroscencyjny plwociny i krwi
    hodowla bakterii z plwociny i krwi
    badanie radioimmunologiczne moczu
    reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR)
    badanie RTG klatki piersiowej - brak charakterystycznego obrazu radiologicznego,
    często powoduje plamiste, zlewające się zacienienia, w 50% przebiegające z
    pojawieniem się wysięku w opłucnej. Cechą charakterystyczną jest też późne, nawet
    kilka miesięcy po zachorowaniu, ustępowanie zmian radiologicznych
    bronchoskopia

    Leczenie

    Podstawą leczenia jest stosowanie antybiotyków. Antybiotyki z wyboru: azytromycyna,
    klarytromycyna, ciprofloksacyna.
    W trakcie leczenia należy wyrównać współistniejące zaburzenia wodno-elektrolitowe.
    Rokowanie
    Śmiertelność wynosi od 10% u osób prawidłowo leczonych, bez współistniejących
    zaburzeń odporności, do 80% u osób nieleczonych bądź ze współistniejącymi
    zaburzeniami odporności.