  • 1. Data: 2013-04-20 10:39:11
    Temat: Zgrzewane rury w ziemi - jaka izolacja temiczna
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Zamierzam zapakowac jakieś 50cm poniżej gruntu rurę zgrzewaną 3/4. Celem
    jest grzanie basenu latem wiec problem zamarzania nie ma znaczenia, wode
    wydmucham na zimę.

    Chce jednak, bo to jakieś 20 metrów od pieca, aby duzo ciepła nie
    tracić. W co mam wsadzić ta rurę aby załatwić izolację termiczną i
    jednocześnie nie łapało to wody? Myslałem, ze szara otulina do c.o.
    mogła by się nadac, ale wlasnie ktoś mi zwrócił uwagę że ona nasiąka
    wodą jak gąbka i wtedy nici z izolacji cieplnej.

    Czy otulina c.o. "z hipermarketu" nadaje się do zakopania w grunt? Co
    innego?

  • 2. Data: 2013-04-20 11:56:17
    Temat: Re: Zgrzewane rury w ziemi - jaka izolacja temiczna
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Myslałem, ze szara otulina do c.o. mogła by się nadac, ale wlasnie ktoś
    > mi zwrócił uwagę że ona nasiąka wodą jak gąbka

    Ona nie nasiaka, tylko po prostu trudno zapewnic szczelnosc.
    Ja bym na te rure nalozyl druga kanalizacyjna koncentrycznie i nasikal
    pianku poliuretanowej. Trzeba to by bylo robic odcinkami uprzednio 1
    koniec tej konstrukcji bardzo mocno zamykajac korkiem (z dziura na
    mniejsza rure rzecz jasna).

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2013-04-20 12:00:29
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 20 kwietnia 2013 10:39:11 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Chce jednak, bo to jakieś 20 metrów od pieca, aby duzo ciepła nie
    > tracić. W co mam wsadzić ta rurę aby załatwić izolację termiczną i
    > jednocześnie nie łapało to wody? Myslałem, ze szara otulina do c.o.

    Najlepsze co mozesz zrobic to kup XPS tak najlepiej 5cm grubosci, powycinaj z niego
    klocki szerokosci ~5cm i domowa przecinarka (tego typu:
    http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-ciac-styropian-s
    zybko-i-latwo) do styropianu wytnij w tych blokach miejsce na rure. Potem to juz
    wiadomo - wkladasz na dno wykopu styro, kladziesz rure i.. nie wiem - jakims
    sensownym i wodoodpornym klejem trzeba przykleic gorna czesc :) Nigdzie nie kupisz
    takiej porzadnej, grubej i taniej izolacji :) Na 20mb potrzebujesz tylko 4 plyty XPS
    5cm grube czyli 0,025m3 czyli nawet niech jakis porzadny XPS bedzie po 400 pln to
    masz koszt 10 pln jak dobrze licze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2013-04-20 12:16:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-04-20 12:00, Adam wrote:
    > nie wiem - jakims sensownym i wodoodpornym klejem trzeba przykleic gorna czesc

    Może tez nie ma co przesadzac, ja nie potrzebuje hermetycznego
    zamkniecia a jedynie aby wilgośc mi nie kradła ciepła.

    Jesli izolacja do c.o. nie łapie wilgoci, to jest dla mnie ok.

  • 5. Data: 2013-04-20 12:55:17
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    > Zamierzam zapakowac jakieś 50cm poniżej gruntu rurę zgrzewaną 3/4. Celem
    > jest grzanie basenu latem wiec problem zamarzania nie ma znaczenia, wode

    mam ogrzewany basen zatem pare informacji:
    -zła wiadomosc jest taka ze ciepło z nagrzanego basenu ucieka praktycznie z dnia na
    dzień więc grzać trzeba codziennie. W praktyce okaże sie , jak zobaczysz rachunki za
    gaz, ze nie bedziesz grzał :)
    -dobra wiadomosc jest taka ze solary dla niskich temperatur maja znakomitą sprawnosc
    wiec byle jaki własnoręcznie wystrugany solar byłby dobrym rozwiązaniem, byle
    zapewnic kilkanascie m2 powierzchni. W wersji absolutnego minimum: czarna blacha po
    której spływa woda (osłonieta folią ogrodniczą), dole rynna z której wode pompujesz
    do basenu.

    -co do izolacji rur: izolacja hydrauliczna ta z folią na wierzchu powinna być
    wystarczająco dobra. U mnie lezy wąż ogrodniczy na trawie, z 20m ma, spadki
    temperatury minimalne, ponizej 1 stopnia (taka rozdzialka miernika)

    b.

  • 6. Data: 2013-04-20 14:03:45
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 20 kwietnia 2013 12:55:17 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]

    > wystarczająco dobra. U mnie lezy wąż ogrodniczy na trawie, z 20m ma, spadki
    > temperatury minimalne, ponizej 1 stopnia (taka rozdzialka miernika)

    Na trawie to jeszcze go moze slonko dogrzewac - w ziemi bedzie jednak zupelnie
    inaczej :) Straty do ziemi moga byc naprawde duze!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2013-04-20 14:27:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-04-20 12:55, Budyń wrote:
    > -zła wiadomosc jest taka ze ciepło z nagrzanego basenu ucieka praktycznie z dnia na
    > dzień więc grzać trzeba codziennie. W praktyce okaże sie
    > , jak zobaczysz rachunki za gaz, ze nie bedziesz grzał :)

    Mam węgiel więc rachunek 2x mniejszy.

    Ponadto grzać mam zamiar raz na tydzień.

> [...]
    > W wersji absolutnego minimum: czarna blacha po której
    > spływa woda (osłonieta folią ogrodniczą), dole rynna

    Zamierzam użyc solara o małej powierzchni wspomaganego przez farmę
    luster (oczywiście z heliostatem). Ale to w drugiej kolejności bo to też
    instalacja na jesień/wiosnę. No i to spory projekt więc w pierwszej
    kolejności węgiel.

  • 8. Data: 2013-04-20 20:59:38
    Od: Piotr Boncza <piotr_boncza%gazeta.pl@gtempaccount.com>

    On 20 Kwi, 10:39, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > wodą jak gąbka i wtedy nici z izolacji cieplnej.
    >
    > Czy otulina c.o. "z hipermarketu" nadaje się do zakopania w grunt? Co

    Odradzam zgrzewane. Jak gdzieś zostanie trochę wody, zimą pęknie i
    masz pozamiatane.
    Najlepiej sprawdziłby się polibutylen, w drugiej kolejności czysty
    pex .
    Otulinę lepiej samemu zrobić z czegoś mało chłonącego. Porzeźbić w
    ekstrudowanym?
    Albo droższą kauczukową z powłoką foliową.

    pozdrawiam Piotr