  • 1. Data: 2012-08-11 08:14:09
    Temat: Złe podłączenie PEN i odgromnika w rozdzielni???
    Od: cte <c...@o...eu.com>

    Mam takie coś (fachowcy robili): w piwnicy bednarka wychodzi na ścianę
    pod rozdzielnią i w małej puszce łączy się z linką 10mm2 żółto zieloną,
    która leci w górę do skrzynki na parterze. Takie uziemienie na raty.
    W projekcie mam odgromnik B+C i w katalogu-poradniku Moellera
    wyczytałem, że takie linki powinny być dwie: jedna łączy punkt rozdziału
    PEN na N i PE z bednarką, druga łączy odgromnik z bednarką. Czy muszę
    teraz kuć ściany i strop żeby dawać drugą linkę? Wg poradnika jeden
    przewód by wystarczył tylko jak odległość <0,5m. U mnie to jest prawie
    5m. Czy ew. zadziałanie odgromnika może uszkodzić mi ten przewód i tym
    samym pozbawić połączenia punktu rozdziału z uziemieniem?

  • 2. Data: 2012-08-11 10:41:50
    Temat: Re: Złe podłączenie PEN i odgromnika w rozdzielni???
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "cte" <c...@o...eu.com> napisał w wiadomości

> [...]
    > tylko jak odległość <0,5m. U mnie to jest prawie 5m. Czy ew. zadziałanie
    > odgromnika może uszkodzić mi ten przewód i tym samym pozbawić połączenia

    Jeżeli pojawi się takie przepięcie, które uszkodzi przewód PE łączący
    skrzynkę rozdzielczą z główną szyną wyrównawczą (GSW) to zapewne wyrządzi
    także wiele innych szkód, niezależnie czy będziesz miał 1 czy 10 oddzielnych
    przewodów PE.
    Łączenie oddzielnymi odcinkami ochronników i szyny PE w rozdzielni z GSW ma
    nieco inny cel. Chodzi o to, że podczas przepływu dużego prądu udarowego,
    przychodzącego od strony sieci eklektrycznej, na tym odcinku przewodu PE
    następuje spadek napięcia. Mówiąc prościej w chwili zadziałania ochronników
    i przepływu przez nie prądu wywołanego przepięciem, na przewodzie PE
    podłaczonym do ochronnika pojawia się potencjał elektryczny, którego wartość
    może być niebezpieczna dla zdrowia i życia ludzkiego. Wartość tego
    potencjału zależy od energii udaru przepięcia oraz oporności tego odcinka
    przewodu. Im większa energia udaru tym pojawi się większe napięcie. Im
    dłuższy przewód PE tym jego oporność większa i tym większe pojawi się
    napięcie. To napięcie pojawia się na ułamek sekundy, kiedy energia
    przepięcia powoduje zadziałanie ochronnika - czyli przepływ prądu udarowego.

    Co zrobić teraz?

    Jeżeli energię elektryczną masz doprowadzoną do domu napowietrznie (przewody
    w powietrzu od słupa) i cała sieć energetyczna jest napowietrzna to bez
    wątpienia podłączenie szyny PE i ochronników należałoby zrobić oddzielnymi
    przewodami, ponieważ w takiej sieci napowietrznej występują silniejsze
    przepięcia. Dlatego też przy takiej sieci stosuje się ochronniki klasy B +
    C, które są w stanie "przyjąć" silniejsze udary. W tej systuacji dobrze by
    było poprowadzić 2 przewody PE.
    Jeżeli doprowadzenie energii masz kablem ziemnym i sieć energetyczna
    prowadzona jest w ziemi to w tym przypadku udary przepięć są znacznie
    zredukowane. Z reguły wtedy wystarczy ochronnik klasy C i nie ma potrzeby
    stosowania oddzielnych przewodów PE, ponieważ w chwili wystąpienia przepięć
    wartość pojawiającego się napięcia na przewodzie PE (oraz na obudowach
    urządzeń) nie przekracza wartości bezpiecznej tj. 50V w warunkach
    normalnych. W tym ostatnim przypadku ochronniki będą głównie zabezpieczały
    przed impulsem elektromagnetycznym (EMP), który powoduje wyindukowanie
    napięcia bezpośrednio w wewnętrznej instalacji domowej, a nie przed
    przepieciami pochodzacymi bezpośrednio z sieci energetycznej, bo są one
    mocno zredukowane.

  • 3. Data: 2012-08-12 09:35:41
    Od: cte <c...@o...eu.com>

    W dniu 2012-08-11 10:41, Plumpi pisze:
> [...]
    > wyindukowanie napięcia bezpośrednio w wewnętrznej instalacji domowej, a
    > nie przed przepieciami pochodzacymi bezpośrednio z sieci energetycznej,

    Sieć jest napowietrzna, po drugiej stronie ulicy, ale doprowadzenie mam
    kablem - jakieś 25 metrów do skrzynki, potem 15 metrów do skrzynki
    sąsiada po drugiej stronie ulicy a potem jeszcze kilka na najbliższy
    słup (tak mnie podłączyli, zamiast do innego, bliższego słupa, bo by
    musieli rwać wybetonowany podjazd sąsiada z boku). W takim razie
    zostawię tej jeden przewód. A ochronnik C lub B+C kupię jak się
    zorientuję w cenach. Ale chyba lepiej byłoby B+C skoro jeszcze ludzie D
    mają...