  • 111. Data: 2017-11-21 00:31:31
    Temat: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Bo MPZP po coś jest, a nie żeby był a inwestor co innego. Plany są
    > znane, można sprawdzić i zakupić działkę tam gdzie plan / lub jego
    > brak będzie nam odpowiadał. Można też pod górkę...

    MPZP nie bierze się z powietrza. Planują konkr... Kurcze, chyba już
    to raz pisałem. Planują konkretni ludzie, którzy robią to po prostu
    dla pieniędzy, przychodząc na osiem godzin do roboty. A potem od
    tych planów zależy to, jak się żyje na danym terenie. Tyle że jak
    plan jest wyłożony przed uchwaleniem, to pies z kulawą nogą nie
    przyjdzie choćby popatrzeć. A potem żal, że nie można robić rzeczy
    z sensem, bo plan nie przewiduje.

    --
    Jarek

  • 112. Data: 2017-11-21 00:40:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrek napisał:

    > Studnie do 30m głębokości i poborze do 5m3/dobę buduje się na zgłoszenie.
    >
    > Czasami trzeba było się kopać z koniem w sądach administracyjnych (bo w
    > starostwach twierdzili, że na zgłoszenie to tylko obudowa studni, a
    > reszta na PnB). Ale uporządkował to wyrok NSA.

    A takie poniżej 1m3/dobę? Bo z tego co pamiętam, to metr na dobę jest
    granicą, od której każde przelewanie wymaga pozwolenia wodnoprawnego.
    Poniżej można bez. Tak więc zgłoszenie na studnię z korbą jako obiekt
    małej architektury -- to bardzo być może. Ale czemu pozyskiwanie wody,
    która jeśli już, to by mogła podpadać pod prawo geologiczne, ale nie
    budowlane? Ale to teoria, bo w praktyce, jako rzekłem, nawet z pomysłem
    by gzideś zgłaszać robienie diurki w ziemi się nie spotkałem. A już
    żeby tak z koniem po sądach...

    --
    Jarek

  • 113. Data: 2017-11-21 00:58:51
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Nie "głębokości zanurzonej pompy", a odległości od lustra wody.
    > No chyba że ja się nie znam na fizyce.

    Pompa musi unieść tyle wody ile ma nad sobą, a nie ile od lustra brakuje
    do powierzchni gruntu. Jak masz lustro na metrze, a pompę zanurzysz na
    sto, to sto metrów ma do pchnięcia.

    > Nie słysałem by ktoś na to narzekał.

    Bo może studnia jest płytsza/głębsza, a pompa inna niż piszesz i problem
    nie występuje. Ja piszę o wodzie dostarczanej do układu budynku
    mieszkalnego, a nie noszonej wiadrami. Hydroforu 1 atmosferą nie
    nabijesz. Jak odkręcasz kurek w kranie to ze 2,5-3atm płynie, tam gdzie
    woda jest z sieci. Do hydroforu trzeba dostarczyć więcej, bo musi być
    zapas z którego schodzi do tych 2atm.

    > Robiłem badania. Co roku nie wiedzę potrzeby. Lokalny wodociąg
    > czerpie wodę ze studni na sąsiedniej ulicy, o tej samej głębokości.
    > Co by było, gdyby im coś nietenteges wyszło w badaniach?

    Myślisz że miasto albo wojsko na poligonie, to chodzi po całym
    województwie i szuka zdatnej wody? Miejsce poboru wyznacza się z grubsza
    na mapie ze względu na lokalizację (bliskość jeziora, rzeki, cieków
    gruntowych), a wodę się "uzdatnia" przy wypompowywaniu.

    Bardzo rzadko wychodzi "teges" w badaniach, dlatego możesz uważać się za
    wielkiego szczęściarza :-) Przekroczenie żelaza czy manganu jest na
    porządku dziennym. Rzadziej, ale też bliżej połowy przypadków jest
    obecność bakterii z grup coli, clostridium perfringens (mogąca wywołać
    zgorzel gazową), czy paciorkowce kałowe - te bakterie biorą się za kału
    czyli np. z nawozów. A pól rolniczych w Polsce wzdłuż i wszerz pełno.

    Powiedzenie że po przegotowaniu można pić wszystko, nie jest do końca
    prawdą. Bo np. forma przetrwalnikowa bakterii z grupy clostridium,
    potrafi w niektórych przypadkach przeżyć i to :-) Ale spożycie takiej
    wody, to akurat mały problem bo dziennie ile to będzie 2-3L? Kilka set
    zużywa się przeciętnie nieprzegotowanej - mycie się, mycie zębów, rąk.

    O normach wody można poczytać sobie w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z
    dnia 13.11.2015. Czy jeżeli coś nie spełnia tej normy, nie nadaje się do
    picia? Norma jest taka, aby zapewniała bezpieczeństwo małym/dużym,
    młodym/dorosłym, niemowlakom/osobom starszym, chorym/zdrowym. W innym
    przypadku jest to mniejsza lub większa loteria. Jak z alarmem smogowym w
    zimę, ciągle przekraczamy. I o ile dolegliwości od razu nie odczuwamy,
    to w dłużej perspektywie statystycznie pogarsza to nasze zdrowie.

    A wodę uzdatnia się np. poprzez jej chlorowanie. Ale to ma wiele wad i
    wymaga ciągłego nadzoru. Teraz coraz częściej na szczęście, wykorzystuje
    się już lampy UV do tego celu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 114. Data: 2017-11-21 01:03:21
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Tyle że jak
    > plan jest wyłożony przed uchwaleniem, to pies z kulawą nogą nie
    > przyjdzie choćby popatrzeć. A potem żal, że nie można robić rzeczy
    > z sensem, bo plan nie przewiduje.

    Ano, czyli mechanizmy są ale to że albo nie działają albo z nich nie
    korzystamy to już inna sprawa.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 115. Data: 2017-11-21 01:08:27
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Czy okap kuchenny wprowadzic do wentylacji mechanicznej ze wszyskimi syfami, czy
    wylot wyrzucić po prostu za ścianę?

    Nie łącz okapu z WM :-) Jak nie masz zwykłego wentylacyjnego do tego, to
    użyj okapu z samymi filtrami.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 116. Data: 2017-11-21 07:30:20
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 listopada 2017 00:31:33 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

> [...]
    > plan jest wyłożony przed uchwaleniem, to pies z kulawą nogą nie
    > przyjdzie choćby popatrzeć. A potem żal, że nie można robić rzeczy

    jak sie nie wnosi uwag to i pretensji miec nie mozna. U nas zmieniliśmy szerokosc
    ulicy, i chyba linię zabudowy

    b.

  • 117. Data: 2017-11-21 07:38:40
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 listopada 2017 00:58:56 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Pompa musi unieść tyle wody ile ma nad sobą, a nie ile od lustra brakuje
    > do powierzchni gruntu. Jak masz lustro na metrze, a pompę zanurzysz na
    > sto, to sto metrów ma do pchnięcia.

    wracaj pan do gimnazjum, bo fizyka coś nie halo. Znaczy sie mylisz sie pan.
    Pompa musi podnieść słup wody od poziomu lustra do wysokosci odbioru. Głębokość
    zanurzenia nie ma znaczenia bo to co pompa podnosi kompensowana jest ciśnieniem wody
    w studni.

    W twoim przykładzie - wymagania dotyczące pompy są jak dla pompy 1m a nie 101m
    nawet jesli jest głęboko zanurzona.

    b.

  • 118. Data: 2017-11-21 07:55:50
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 21-Nov-17 00:40, Jarosław Sokołowski wrote:
    > A takie poniżej 1m3/dobę? Bo z tego co pamiętam, to metr na dobę jest
    > granicą, od której każde przelewanie wymaga pozwolenia wodnoprawnego.

    5m3/dobę jest taką granicą. Może kiedyś było inaczej, ale chyba nie.

> [...]
    > małej architektury -- to bardzo być może. Ale czemu pozyskiwanie wody,
    > która jeśli już, to by mogła podpadać pod prawo geologiczne, ale nie

    Ale przecież (pod prawo budowlane) podlega nie proces pozyskiwania wody
    (pobór) tylko wywiercenie dziury w ziemi i obudowanie tej dziury czy to
    rurą, czy to cembrowiną.

    > Ale to teoria, bo w praktyce, jako rzekłem, nawet z pomysłem > by gzideś zgłaszać
    robienie diurki w ziemi się nie spotkałem. A już
    > żeby tak z koniem po sądach...

    Nowieszpan, taki lajf ...

    Piotrek

  • 119. Data: 2017-11-21 08:56:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Pompa musi unieść tyle wody ile ma nad sobą, a nie ile od lustra
    > brakuje do powierzchni gruntu. Jak masz lustro na metrze, a pompę
    > zanurzysz na sto, to sto metrów ma do pchnięcia.

    Dzwoniłem w tej sprawie do Pascala. Chyba nie zrozumiał dowcipu,
    coś nawet zaczął mówić o ministrach oświaty, których widział jak
    dostawali przydział do pracy przy kotłach. Miał akurat przerwę
    w próbach chóru anielskiego, więc wszyscy byli razem. Słuchawkę
    wyrwał mu Bernouli. Opowiedziałem mu to samo, a on tylko się
    roześmiał.

> [...]
    > tam gdzie woda jest z sieci. Do hydroforu trzeba dostarczyć więcej,
    > bo musi być zapas z którego schodzi do tych 2atm.

    Tym niemniej nie słyszałem...

> [...]
    > rzeki, cieków gruntowych), a wodę się "uzdatnia" przy wypompowywaniu.
    >
    > Bardzo rzadko wychodzi "teges" w badaniach, dlatego możesz uważać

    No jasne, zawsze za takiego się uważałem. A przecież piszę o swoim
    przypadku znanym z praktyki. Wiem też jak może wyglądać praktyka
    w innych miejscach. Jakość wody w wiejskich studniach kopanych
    stawała się z czasem tragiczna. Dzwoniłem w tej sprawie kiedyś
    do Sławoja Składkowskiego (ten z powodu jednego swojego czynu
    wymigał się od pracy przy kotłach), długo mi tłumaczył powody.
    Potem tym biednym ludziom założyli wodociągi. Wreszcie mieli wodę
    w kranie. No to stare niepotrzebne im studnie pozamieniali na
    szamba. I tak oto mamy zatrute pokłady wodonośne. W obliczu takiego
    nieszczęścia faktycznie przez najbliższe sto lat tylko wodociąg.

    > A wodę uzdatnia się np. poprzez jej chlorowanie.

    No i tego właśnie w kranie chciałbym nie mieć. Tu zauważę, że nie
    tylko uzdatnia, czasem trzeba działać profilaktycznie. Długie
    rurska, nie zawsze w dobrym stanie, zdrowotności nie służą.

    --
    Jarek

  • 120. Data: 2017-11-21 09:10:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Ano, czyli mechanizmy są ale to że albo nie działają albo z nich nie
    > korzystamy to już inna sprawa.

    Mam wrażenie, że niektórzy chcieliby korzystać nadmiernie. O wodociągach
    zaczęto pisać w planach gdy były jeszcze rzadkością (wodociągi, ale plany
    poniekąd też). Taki zapis mówił inwestorowi "tu nie będzie problemu z wodą".
    I tylko tyle. Ale żeby robić z tego obowiązek? Jest gazociąg w ulicy, plan
    to opisuje. Ale czy to znaczy, że trzeba grzać gazem? To może być najwyżej
    bat na takich, co chcą kopciuchem -- nie tłumacz się koleś, wcale nie
    musisz smrodzić. A jak kto chce, grzej pompą ciepła. Co też oznacza na
    ogół studnię. Jest droga publiczna przy działce, ale nie ma obowiązku tylko
    z niej korzystać by dostać się na posesję, można na przykład helikopterem
    (sąsiad ulicę dalej miał, ale sprzedał). Itd, itp.

    --
    Jarek