  • 1. Data: 2010-11-07 12:23:25
    Temat: co dalej po wykonaniu szkieletu?
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    Właśnie kończę szkielet budynku gospodarczego 4 x 6 m, wysokość 2,2 m.
    Szkielet wykonany jest z belek 10 x 10 cm oraz z 10 x 5 cm i został
    posadowiony na słupkach fundamentowych.
    Gdyby nie to, że chciałbym w ramach prac sadowniczych czasami
    przenocować, to obiłbym konstrukcję calową tarcicą i po temacie.
    Ale, w wyniku nabywania doświadczeń - startowałem od zera, zero
    doświadczeń budowlanych - przyszedł mi ostatnio do głowy pomysł, który
    wydaje mi się ciekawy i warty rozpatrzenia: zamiast obijać dwustronnie
    deską i kłaść watę w środek, to może obić z zewnątrz belką 20 x 5 cm lub
    20 x 7 cm i na tym zakończyć.
    To w końcu nie salon tylko budynek gospodarczy, więc widok konstrukcji
    od środka nie jest problemem, czuję też, że mam dosyć już tej zabawy i
    chciałbym jak najszybciej skończyć.
    Na pewno problemem będzie jakość belki, musi być odpowiednio wysuszona,
    więc cena nie będzie niska.
    Co o tym myślicie?

  • 2. Data: 2010-11-07 14:14:51
    Temat: Re: co dalej po wykonaniu szkieletu?
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "J-L-F" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 20 x 7 cm i na tym zakończyć.
    > To w końcu nie salon tylko budynek gospodarczy, więc widok konstrukcji

    budynek gospodarczy na wypadek wojny atomowej? Po co ci takie belki? Daj na
    zewnątrz zwykłe deski na piórowpust i tyle. Nawet bez ocieplenia.

    b.

  • 3. Data: 2010-11-07 15:41:59
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.11.2010 13:23, J-L-F pisze:

> [...]
    > wydaje mi się ciekawy i warty rozpatrzenia: zamiast obijać dwustronnie
    > deską i kłaść watę w środek, to może obić z zewnątrz belką 20 x 5 cm lub

    Ile???

    3cm deski podłogowe starczą z duuuuuuuuuuuużym zapasem.

  • 4. Data: 2010-11-07 17:03:09
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    On 7 Lis, 16:41, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Ile???
    >
    > 3cm deski podłogowe starczą z duuuuuuuuuuuużym zapasem.

    ale kolega chce to, z tego co rozumiem lekko ocieplić, żeby grzać
    zimą...
    gdzieś w necie znajdziesz dane przenikalności cieplnej różnych
    materiałów, możesz sobie porównać odpowiednią grubość drewna i wełny,
    nawet jakiś darmowy program do tego widziałem... jedno wiem na pewno
    cena drewna o tej samej izolacyjności będzie duuużo większa niż wełny.
    No i drewno się rozsycha więc ewentualne szczeliny będą idealnym
    mostkiem cieplnym i będzie z nich wiało, że hej, proponuję zatem 10-
    tkę wełnę w konstrukcję, ładną szalówkę na zewnątrz i co tam lubisz w
    środku, jeśli chcesz oszczędzić, to można kupić wełnę z odzysku, dla
    domu bym nie ryzykował, ale budynek gospodarczy to co innego...

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2010-11-07 17:08:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.11.2010 18:03, s_13 pisze:

    > ale kolega chce to, z tego co rozumiem lekko ocieplić, żeby grzać
    > zimą...

    Niewielka różnica przy duuuuuuuuuuuuuużo wyższej cenie.

    > No i drewno się rozsycha więc ewentualne szczeliny będą idealnym
    > mostkiem cieplnym i będzie z nich wiało, że hej, proponuję zatem 10-
    > tkę wełnę w konstrukcję, ładną szalówkę na zewnątrz i co tam lubisz w

    Dorzuciłbym coś paroprzepuszczalnego a chroniącego prze wiatrem itepe
    pomiędzy. A od środka folia i jakaś cienka deska boazeryjna.

    Ewentualnie na bezczelnego styropian uszczelniany i montowany na piankę.

  • 6. Data: 2010-11-07 19:21:18
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 2010-11-07 18:03, s_13 pisze:

    > ale kolega chce to, z tego co rozumiem lekko ocieplić, żeby grzać
    > zimą...

    Dokładnie tak. Może nie zima, bo można nie wrócić, jak zawieje śniegiem,
    ale wczesna wiosna i późna jesień, jak najbardziej.

> [...]
    > nawet jakiś darmowy program do tego widziałem... jedno wiem na pewno
    > cena drewna o tej samej izolacyjności będzie duuużo większa niż wełny.

    I to przesądza sprawę. Myślałem o balu, jako elemencie do szybkiego
    montażu przede wszystkim.

    > No i drewno się rozsycha więc ewentualne szczeliny będą idealnym
    > mostkiem cieplnym i będzie z nich wiało, że hej, proponuję zatem 10-
    > tkę wełnę w konstrukcję, ładną szalówkę na zewnątrz

    Co masz na myśli?
    Chętnie bym czymś chlapnął tę wełnę od zewnątrz.
    Od wewnątrz tylko deski - klimat.

    > i co tam lubisz w
    > środku, jeśli chcesz oszczędzić, to można kupić wełnę z odzysku, dla
    > domu bym nie ryzykował, ale budynek gospodarczy to co innego...

    To są tak małe koszty, że nie warto.

  • 7. Data: 2010-11-07 19:27:12
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 2010-11-07 18:08, Andrzej Lawa pisze:

> [...]
    > pomiędzy. A od środka folia i jakaś cienka deska boazeryjna.
    >
    > Ewentualnie na bezczelnego styropian uszczelniany i montowany na piankę.

    Od środka podbitka.
    Styropian odpada, ze względu na współczynnik palności - w porównaniu do
    wełny.

  • 8. Data: 2010-11-07 19:33:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.11.2010 20:27, J-L-F pisze:

    > Od środka podbitka.
    > Styropian odpada, ze względu na współczynnik palności - w porównaniu do
    > wełny.

    I tak masz palne drewno ;)

    Ale cóż - jak wełenka, to nie kombinuj z grubymi pseduo-balami, tylko
    weź coś po 2-3 cm na zewnątrz i od wewnątrz, a w środek wełna mineralna
    oddzielona od zewnętrza czymś paroprzepuszczalnym a od środka czymś
    paroszczelnym.

  • 9. Data: 2010-11-08 00:08:09
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > I tak masz palne drewno ;)

    z tą palnością to lekka przesada, przynajmniej w przypadku grubego
    bala, mam taka chatkę więc w temat się wgłębiłem, uparłem się w
    ubezpieczalni, jak chcieli zwiększyć składkę za palną konstrukcję, nie
    udało się ich przekonać, więc znalazłem inną ubezpieczalnię...:-)
    ale temat drążyłem, rozmawiałem w straży pożarnej, przeglądałem różne
    archiwa, zdjęcia i okazało się, że nie jest tak źle, ŻADEN dom z bala
    (mówię o balu takim jak ja mam, czyli 20x14mm, ocieplonym wełną) nie
    miał zjaranych ścian uniemożliwiających odbudowę, po pożarze nie było
    dachu, więźby, nie było boazerii w środku, często sypały się kominy, a
    ściany stały jak wcześniej...:-), za to domy z gazobetonu, często
    wymagały rozbiórki, z powodu zniszczenia temperaturą struktury
    pustaków... ale są warunki, drewno musi stanowić jednolitą gładką
    powierzchnię, strugane i ze zfazowanymi rogami, dobrze jeśli jest
    nasączone preparatami utrudniającymi palenie się, oczywiście w
    przypadku szkieletu tak pięknie nie jest, drewno jest cienkie i jeśli
    od środka jest tez drewno na ścianach, to raczej dupa blada... ale jak
    wełna i kartongips to może, może... notabene, kiedyś widziałem taki
    środek, który zabezpieczał drewno całkowicie przed ogniem, był to
    rekwizyt teatralny w postaci drewnianego krzyża, który był w czasie
    przedstawienia wrzucany do żywego ognia, no i był wrzucany, "palił"
    się z pół godziny, aż do końca przedstawienia, trzeba go było potem
    tylko obmyć z sadzy i był jak nowy:-), ale nie wiem co to był za
    środek, pewnie drogi, skoro w budownictwie się go powszechnie nie
    stosuje...

    pozdrawiam
    s_13

  • 10. Data: 2010-11-08 00:38:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 08.11.2010 01:08, s_13 pisze:

> [...]
    > tylko obmyć z sadzy i był jak nowy:-), ale nie wiem co to był za
    > środek, pewnie drogi, skoro w budownictwie się go powszechnie nie

    Może szkło wodne?