  • 161. Data: 2009-01-30 17:10:37
    Temat: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    wiadomości

    > Najwyraźniej o prawie Ohma żeś nie słyszał.
    > Prą popłynie w większej części tam, gdzie będzie mniejszy opór, co nie
    > znaczy, że popłynie w całości.
    > To, że sobie napiszesz o publikacjach i mądrych ludziach, to nie znaczy,
    > że
    > będzie to prawda.
    > Nie próbuj tylko swoich racji doświadczalnie wykazać, bo nie będzie komu
    > przyznać mi racji, chyba że z zaświatów.

    Ale rozumiesz znaczenie slowa "skutecznie" ??

    Pozdro.. TK

  • 162. Data: 2009-01-30 19:20:29
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Rzeczywiscie - ZONK ;-) Choc nie do konca. Te przekazniki impulsowe sa
    > sterowane jakims niskim napieciem i wystarcza im kable 0,3mm -> wiec
    > nawet tutaj wystarczylaby skretka. Wiec w sumie zamiast 2 (lub 3) x
    > 1,5mm2 lepiej dac ten UTP - bedzie odrazu przyszlosciowo a i
    > przekaznikami bedzie mozna sterowac :)

    Jezeli chcesz używać przekaźników bistabilnych lub czasowych na 230V to
    musisz zrobic instalację sterującą przewodem, który posiada izolację dla
    napięć 230V.
    Skrętka UTP nie może być wykorzystywana dla napięć 230V.
    Ale z drugiej strony jak chcesz montować oddzielne przekaźniki to lepiej
    jest użyć sterownik programowalny PLC lub też sterownika nazywanego
    przkaźnikiem programowalnym, za któy zapłacisz tyle co za 3-4-5
    przekaźników. Wejścia możesz sterować napięciem 24 lub 12 V
    Wewnątrz takiego jednego sterownika możesz stworzyć duża strukturę utworzoną
    z szeregu wirtualnych: przekaźników, funkcji logicznych, czasówek, zegarów
    itp.
    Najtańsze i najmniejsze tego typu sterowniczki posiadają 6 lub 8 wejść
    sterujących oraz 4 wyjścia np. przekaźnikowe.
    Większe mogą posiadać 12 lub 14 wejść oraz 8 wyjść.
    I tak coraz większe lub rozbudowywane o kolejne rozszerzenia.

    > Ale wytlumacz mi jak cepowi jedno. Skretka UTP ma tutaj byc podlaczona
    > do wylacznikow, a ew. sterownik oswietlenia zamontowany w skrzynce,
    > tak ?? Czyli wylaczniki beda tylko wyzwalac (przez przewod utp)
    > sterownik, a ten w skrzynce wlaczac/wylaczac faze do danego przewodu
    > oswietleniowego ? Bo tylko w takim wypadku widze sens, choc tak
    > naprawde nie rozni sie on niczym od mojej pierwotnej wersji
    > (zmodyfikowanej ze zamiast przewodu dwuzylowego idzie jednak skretka
    > UTP :-)

    W puszkach skrętka do wyłączników, a w szafie do wejść sterownika PLC.
    Przewody oświetleniowe, które biegną poprzez puszki w skrzybnce podłącza się
    do wyjść sterownika PLC

    > Myslalem o osobnej skrzyneczce na to moje yntelygentne oswietlenie :)

    > Lubie rozbudowane instalacje ;-)

    Tylko, ze im większa instalacja i bardziej rozbudowana tym kosztowniejsza.
    Sterowniczki PLC umożliwiają obniżenie kosztów, bo zastępują wiele
    przekaźników i czasówek.

> [...]
    > swiatlo w calym domu - np. w przedsionku i w sypialni) mam po ok 32
    > pln / szt. Wystarczy do tego przewod UTP do wylacznika i osobny kabel
    > do oswietlenia. Dodatkowo bardzo prosto sterowac tym z komputera -
    > sterujac zwyklymi przekaznikami. Wiem, ze to rozwiazanie w porownaniu
    > do skomplikowanej automatyki jest jak stara centrala analogowa, w
    > porownaniu do cyfrowej, ale jest to wszystko tak proste i
    > lopatologiczne, ze ryzyko awarii jest znikome. A nawet jak wystapi -
    > to prosciej i taniej wymienic przekaznik, niz caly sterownik :)

    Tyle, ze już nie zrobisz inteligentnej symulacji obecności domowników.
    Inteligentna to taka, która naśladuje zachowania domowników np. świeci się
    światło na parterze w salonie, a całe piętro jest wygaszone.
    W naturalny sposób zachowaniem domowników będzie zapalenie światła na
    korytarzu, zgaszenie światła w salonie, następnie zapalenie światła na
    schodach i zgaszenie na korytarzu na parterze, zapalenie na korytarzu na
    piętrze, wygaszenie swiatła na schodach, zapalenie światła w pokoju na
    piętrze i wygaszenie na korytarzu. Zapalanie i gaszenie światła w kilku
    pomieszczeniach jednocześnie jest wręcz niemożliwe i dlatego nienaturalne.

    programowalne".
    Jeżeli chodzi o firmy, które je produkują oraz nazwy sterowników to: Siemens
    (Logo, Simatic), Hitachi, Mitsubishi, Omron, Moeller (Easy), Telemecanique,
    Schneider (o ile dobrze pamiętam to firmy Telemecanique oraz Schneider
    połaczyły się i obecnie produkują pod nazwą Zelio Logic), Fanuc, Teco, Saia,
    Allen-Bradley, polska firma Relpol (Need) oraz wiele innych. Niestety
    wszystkich nie pamiętam.
    Ciekawym rozwiązaniem jest też inny polski produkt, sprzedawany na Allegro
    pod nazwą Hall 2000 , Hall2007
    http://allegro.pl/item538281042_hall2007_kit_2_scada
    _softplc_plc.html

    > Aczkolwiek - nie jestem niereformowalny, tylko poki co nie spotkalem
    > sie z tego typu sterownikami, a jezeli sie spotykalem to ceny mialy
    > zaporowe (rzedu kilka k pln).

    Ceny zaczynają się od ok. 200zł. za moduł 6 wejść + 4 wyjścia przekaźnikowe.
    W cenie rzędu 1500zł można już mieć kawałek dobrego sterownika PLC, albo
    trafić coś naprawdę rozbudowanego z demontażu, ale w dobrym stanie np.
    Siemens (Simatic).

    Trzeba jednak dobrać odpowiedni sterownik do potrzeb i tego co planuje się
    uzyskać.

  • 163. Data: 2009-01-30 20:10:02
    Od: a...@g...com

    On 30 Sty, 20:20, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:
    [...]
    > Jezeli chcesz używać przekaźników bistabilnych lub czasowych na 230V to
    > musisz zrobic instalację sterującą przewodem, który posiada izolację dla
    > napięć 230V.

    Rzeczywiscie. Gdzies mi sie obilo, ze sterowanie jest niskonapieciowe
    ale przeszukalem kilka instrukcji tych, co ogladalem i rzeczywiscie
    sterowanie jest via 230V, choc prad sterujacy to ledwo 1mA :) Ale tak
    czy siak - trzeba normalny kabel na 230V.

> [...]
    > Większe mogą posiadać 12 lub 14 wejść oraz 8 wyjść.
    > I tak coraz większe lub rozbudowywane o kolejne rozszerzenia.

    To troche malo ;( Nie liczylem jeszcze ile bede mial punktow
    oswietleniowych ale pewnie ze 20 sie uzbiera :)

    > W puszkach skrętka do wyłączników, a w szafie do wejść sterownika PLC.
    > Przewody oświetleniowe, które biegną poprzez puszki w skrzybnce podłącza się
    > do wyjść sterownika PLC

    No. To juz jasne!

    [...]
    > Tylko, ze im większa instalacja i bardziej rozbudowana tym kosztowniejsza.

    Zdaje sobie sprawe :) Ale na dodatkowa skrzyneczke i stado
    przekaznikow, lub jakis sterownik PLC jeszcze mi chyba wystarczy ;-))

    > Sterowniczki PLC umożliwiają obniżenie kosztów, bo zastępują wiele
    > przekaźników i czasówek.

    A powiedz mi czy mozna je w latwy sposob podlaczyc pod PC i
    wysterowywac wyjscia ? Czy one maja jakies przykladowe sterowniki /
    oprogramowanie, najlepiej open-sourcowe, tak zeby pod jakims unixem
    dzialalo ? :) Choc z drugiej strony sterowac moge w identyczny sposob
    jak w moim pomysle (przekaznikow bistabilnych impulsowych) -> tzn.
    jakis sterowniczek polaczony do PC z kilkunastoma wyjsciami
    przekaznikowymi, ktore bylyby wpiete wprost do wejsc sterownika PLC
    (tudziez u mnie - do wejscia sterowania przekaznikiem).

    [...]
    > Tyle, ze już nie zrobisz inteligentnej symulacji obecności domowników.

    Zrobie! Zrobie wszystko, co chce, bo podepne to pod PC i bede mial
    mozliwosc wysterowania z programu dowolnego wyjscia w dowolnym czasie,
    a takze sterowanie przez Internet / przegladarke, czy nawet np.
    aplikacje flashowa na dotykowym monitorku :-)) Tak naprawde nie ma
    ograniczen, skoro kazdym wejsciem bede mogl sterowac przez PC. Ale
    jezeli te sterowniki PLC maja mozliwosc podpiecia pod PC i
    bezposredniego sterowania (wydawania komend), bez zadnego posredniego
    ukladu - to rzeczywiscie jest to fajny sprzet :-)

> [...]
    > pomieszczeniach jednocześnie jest wręcz niemożliwe i dlatego nienaturalne.

    Wszystko to mozna napisac w dowolnym jezyku programowania w pare
    minut ;-) U mnie i tak bedzie smigal serwerek 24/h. Ale samo
    oswietlenie oczywiscie musi dzialac samodzielnie, az tak bym domu od
    komputera nie uzaleznil :-)

    > programowalne".

    OK! Mam troche lektury. Nigdy sie ukladami PLC jakos nie
    interesowalem. Mam okazje ;) Poszukam, poogladam i w razie czego bede
    Ci glowe dalej zawracal :-)
    [...]

> [...]
    > Siemens (Simatic).
    >
    > Trzeba jednak dobrać odpowiedni sterownik do potrzeb i tego co planuje się

    No pewnie. Podsumujmy - najlepiej byloby pociagnac:

    1. osobny kabel pradowy (3x1,5mm2) od szafki do kazdego punktu
    oswietleniowego ktorym bedziemy chcieli sterowac (a najlepiej do
    wszystkich) - kabel najlepiej zeby szedl przez puszke wylacznika

    2. kabel UTP od szafki do kazdej puszki wylacznika

    3. kabel pradowy (2 x 0,75mm2 lub 3 x 0,75mm2 gdzie mamy wylaczniki)
    jezeli chcielibysmy stosowac zwykle przekazniki bistabilne impulsowe -
    wystarczy chyba tutaj np. linka OMY 2 x 0,75 w cenie ok 0,7 pln / m).

    Jak wstepnie zrobie projekt i policze ile jest w sumie metrow od
    wylacznikow do skrzynki i oswietleniowych - bede decydowal ktora opcje
    wybrac i czy to ma sens :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 164. Data: 2009-01-30 22:34:36
    Od: a...@g...com

> [...]
    > Allen-Bradley, polska firma Relpol (Need) oraz wiele innych. Niestety

    Troche pogooglowalem i znalazlem takie cus:

    http://www.ctiplcio.com/

    Biblioteka pod m.in. linuxa (do wykorzystania w C) do bezposredniego
    dostepu via serial lub ethernet do modulow PLC - obsluguje takie
    sterowniki:

    * AEG Modicon Quantum PLC via Ethernet
    * Allen-Bradley PLC-5 via Ethernet
    * Allen-Bradley SLC 500 series PLCs via Ethernet
    * Allen-Bradley ControlLogix 5000 via Ethernet using CIP over
    EtherNet/IP
    * Allen-Bradley MicroLogix and FlexLogix series via Ethernet using
    CIP
    * Siemens Step5 via AS511 serial protocol
    * Siemens Step5 via INAT Echolink over Ethernet
    * Siemens Step7 300- and 400-series CPUs via Ethernet
    * Wago 750-842 PLC via Ethernet with optional unsolicited UDP
    support

    Jak myslisz - ktore u nas sa najlatwiej dostepne i najtansze ?
    Zaczyna mi sie to podobac, choc znaaaacznie wiecej z tym roboty (w
    sensie oprogramowania tego) - choc podstawowa zaleta to takze
    informacja zwrotna, ktory w danym momencie obwod jest wlaczony, a
    ktory nie - w przypadku przekaznikow nie ma takiej informacji.. :) No
    to pozostaje kwestia ceny ktoregos z w/w ukladow, ktory by mial te
    przynajmniej ...20 wyjsc... :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 165. Data: 2009-01-31 08:13:34
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > Biblioteka pod m.in. linuxa (do wykorzystania w C) do bezposredniego
    > dostepu via serial lub ethernet do modulow PLC - obsluguje takie

    Tyle, ze to jest sama biblioteka obsługująca protokoły komunikacyjne.
    Do pełnego wykorzystania trzeba by jeszcze napisać samamemu program lub
    użyć gotowe oprogramowanie typu Scada.

    > Jak myslisz - ktore u nas sa najlatwiej dostepne i najtansze ?

    Dostępne są wszystkie, a te akurat nie należą do tanich. To są już bardziej
    dorosłe sterowniki, których się używa w procesach przemysłowych.
    Ja raczej sugerował bym Ci coś oprostszego i tańszego, choć w zupełności
    wystarczającego np.:
    Moeller Easy
    Siemens Logo
    Jak bawią Cię "wodotryski" w stylu możliwość sterowania poprzez telefon lub
    sieć internetową to zobacz sobie np.
    Moeller PS4 lub XC100
    Crouzet Millenium
    Wszystkie one mają możliwość programowania z komputera oraz możliwość
    podglądu stanu pracy na komputerze.
    Wiele z nich posiada możliwość rozbudowy o kolejne moduły wejś/wyjść lub
    specjalizowane np. moduł ethernetowy lub telefoniczny.

> [...]
    > ktory nie - w przypadku przekaznikow nie ma takiej informacji.. :) No
    > to pozostaje kwestia ceny ktoregos z w/w ukladow, ktory by mial te

    Większość ludzi wyobraża sobie automatykę w domu w postaci komputera, na
    którym widzą, gdzie w danym momencie włączone jest oświetlenie i mają
    możliwość załaczania/wyłaczania z poziomu komputera.
    Tak, oczywiście jest to niesamowity "bajer", którym można się pochwalić
    przed sąsiadami, rodziną, znajomymi.
    Tak naprawdę jest to niewygodne w normalnym użytkowaniu. Przecież nie
    będziesz specjalnie właczał jkomputera, uruchamiał oprogramowania tylko po
    to, zeby wyłączyć oświetlenie na schodach, po kótrych przed chwilą
    schodziłeś :)
    Ponadto nie można stawać się niewolnikiem automatyki.
    Automatyka ma usprawniać, ułatwiać i wyręczać, ale ma przy tym pracować
    przezroczyście tzn. być jak najmniej zauważalna dla domownika.
    Przykładowo schodziłem po schodach i nie wyłączyłem oświetlenia. Automatyka
    ma je tak wyłączyć, abyśmy nawet nie myśleli o tym, że sami tego nie
    zrobiliśmy.
    Idę spać i nie chce mi się biegać po całym domu aby pogasić wszystkie
    światła. Automatyka ma mi umożliwić wykonanie tego zadania z jednego miejsca
    np. wyłącznikiem przy łóżku w sypialni. Przy czym po wykonaniu tej funkcji
    zgaśnięcie światła w pomieszczeniu gdzie jestem jest jednoznaczną informacją
    dla mnie, ze światło zgasło w całym domu.
    Wychodzę z domu, zabrajam alarm i jednoczesnie włacza się symulacja
    obecności domowników. Nie muszę mysleż, aby włączać tę funkcję.

  • 166. Data: 2009-01-31 08:43:57
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > To troche malo ;( Nie liczylem jeszcze ile bede mial punktow
    > oswietleniowych ale pewnie ze 20 sie uzbiera :)

    Istnieje możliwość rozbudowy niektórych modeli sterowników np. do modułu
    podstawowego 12 wejść + 8 wyjść dokładasz kolejny moduł, który ma tyle samo
    wejść i wyjść.
    Niektóre modele umożliwoają rozbudowę do kilkudziesięciu czy nawet kilkuset
    wejś/wyjś.

    > Sterowniczki PLC umożliwiają obniżenie kosztów, bo zastępują wiele
    > przekaźników i czasówek.

    > A powiedz mi czy mozna je w latwy sposob podlaczyc pod PC i
    > wysterowywac wyjscia ?

    Można, tylko po co ?
    Dla semego bajeru ?
    Bo użytkowanie tego w takiej formie jest okropnie niewygodne.

    > Czy one maja jakies przykladowe sterowniki /
    > oprogramowanie, najlepiej open-sourcowe, tak zeby pod jakims unixem
    > dzialalo ? :)

    To zalezy o jakie oprogramowanie Ci chodzi.
    Jeżeli chodzi o programy do tworzenia programów dla tych sterowników oraz do
    podglądu stanu pracy to mają wszystkie sterowniki, choć nie wszystkie
    programy są darmowe.
    Ponadto do komunikacji z komputerem potrzebny jest specjalny kabel, który
    zazwyczaj kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset zł.
    Jeżeli zaś chodzi o programy, które umożliwiają nadzór nad systemem oraz
    wizualizację to już są programy płatne typu Scada (np. LabView, Fix,
    AutoLink i wiele innych) i nie ze wszystkimi sterownikami mogą
    współpracować. Są też darmowe np. Szarp.
    Każdy z programów typu Scada posiada biblioteki obsługujące wybrane modele
    sterowników.

> [...]
    > przekaznikowymi, ktore bylyby wpiete wprost do wejsc sterownika PLC
    > (tudziez u mnie - do wejscia sterowania przekaznikiem).

    Dokałdnie.
    Wewnątrz takiego sterowniczka istnieją wirtualne struktury w formie bloków,
    które realaizują różne funkcje np. przekaźnik załącz/wyłącz, czasówka, zegar
    itd.

> [...]

    > minut ;-) U mnie i tak bedzie smigal serwerek 24/h. Ale samo
    > oswietlenie oczywiscie musi dzialac samodzielnie, az tak bym domu od

    Właśnie o to chodzi, zeby sterownik mógł pracować integralnie czyli całość
    oprogramowania musi być wykonywana wewnątrz tego sterownika. Z zewnątrz może
    być tylko wizualizowany i/lub nadzorowany , czyli tylko i wyłacznie
    wprowadzanie danych.

    > 1. osobny kabel pradowy (3x1,5mm2) od szafki do kazdego punktu
    > oswietleniowego ktorym bedziemy chcieli sterowac (a najlepiej do
    > wszystkich) - kabel najlepiej zeby szedl przez puszke wylacznika

    oraz odpowiednio 4 lub 5 żyłowe do obwodów żyrandolowych.

    > 3. kabel pradowy (2 x 0,75mm2 lub 3 x 0,75mm2 gdzie mamy wylaczniki)
    > jezeli chcielibysmy stosowac zwykle przekazniki bistabilne impulsowe -
    > wystarczy chyba tutaj np. linka OMY 2 x 0,75 w cenie ok 0,7 pln / m).

    W tej cenie kupisz nienajgorszy UTP 8 x 0,5mm2 w bębnach po 315m.

  • 167. Data: 2009-01-31 09:10:58
    Od: a...@g...com

    On 31 Sty, 09:43, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:
    [...]
> [...]
    > wejść i wyjść.
    > Niektóre modele umożliwoają rozbudowę do kilkudziesięciu czy nawet kilkuset

    Wszystko to jest bardzo fajne ale IMHO:

    1. Jest jednak drogie - za ~20 wyjsc musialbym wybulic przynajmniej 2k
    pln
    2. Trzeba oprogramowac
    3. Trudno i niewygodnie podlaczyc i obslugiwac to z komputera - oprocz
    tych bibliotek ktore znalazlem jak widze wiekszosc softow jest
    dedykowana pod Windowsa - to mnie nie bawi, szukam czegos pod linuxa

    [...]
    > Można, tylko po co ?
    > Dla semego bajeru ?
    > Bo użytkowanie tego w takiej formie jest okropnie niewygodne.

    Wszystko zalezy od interfejsu - robienie makr w excellu to
    rzeczywiscie jakas porazka :) Ale juz ladna wizualizacja domu we
    flashu i obsluga palcem na ekranie dotykowym + z dostepem przez
    internet brzmi rodem z filmu fantasy, a jest do zrobienia w cenie
    ponizej sterownika PLC dla ~20 wyjsc i moze tez obslugiwac wiele
    innych czujnikow :)

    Przekazniki bistabilne to koszt ~30 pln / szt. 20 szt = 600 pln. Do
    tego np. tego typu prosty przekaznikowy sterownik do PC:

    http://www.betatronic.pl/K_198_128_kanalowy_system_s
    terujacy_z_PC-3938.html

    *3 = 300 pln

    I mozemy realizowac wlaczanie/wylaczanie pojedynczych punktow,
    wylaczanie z np dwoch wylacznikow calego oswietlenia i dowolna i w
    bardzo prosty sposob do oprogramowania - symulacje obecnosci
    domownikow. Koszt w sumie: 900 pln. PLC jakie widze np. na allegro
    kosztuja ~400 pln i maja ledwo 4 wyjscia :( Za takie ~20 wyjsciowe
    musialbym wybulic w granicy 2k, a to juz sporo.

    [...]
    > To zalezy o jakie oprogramowanie Ci chodzi.

    Takie z dostepem "bezposrednim", ktore np. uruchamiam jednym
    poleceniem wydajac jakas komende typu "przekaznik1 off".

    [...]
> [...]
    > które realaizują różne funkcje np. przekaźnik załącz/wyłącz, czasówka, zegar

    Wszystko to do mnie przemawia, oprocz kurde ceny ;-)

    A jezeli cena bylaby jeszcze do przelkniecia np:

    http://www.allegro.pl/item536268930_sterownik_plc_mo
    eller_ps4_341_ps4_201_zestaw_9_szt.html

    To to nie ma wyjsc przekaznikowych, wiec do sterowania oswietleniem
    sie nie nadaje :(

    [...]
    > W tej cenie kupisz nienajgorszy UTP 8 x 0,5mm2 w bębnach po 315m.

    Nono, ale jak rozmawialismy - on sie do sterowania 230V przekaznikami
    nie nadaje :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 168. Data: 2009-01-31 10:32:42
    Od: a...@g...com

    Witam,

    Musze Ci powiedziec Jacek, ze mnie moooocno zainteresowales PLC - im
    dluzej googluje tym bardziej mi sie pomysl podoba :) Moze uda sie
    kupic cos tanio z serii S5 lub S7-300 i dorobic komunikacje z PC. To
    by byla najlepsza opcja. Poki co wiem, ze na pewno do kazdego
    wylacznika poleci skretka i dodatkowo cos a'la 3 x 0,75mm2 na 230V, w
    razie czego :-) Jakbys mial cos takiego na oku lub do zbycia -
    pamietaj o mnie ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 169. Data: 2009-01-31 11:47:47
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > wylacznika poleci skretka i dodatkowo cos a'la 3 x 0,75mm2 na 230V, w
    > razie czego :-) Jakbys mial cos takiego na oku lub do zbycia -

    Ale po co tak kombinujesz z tym 3x0,75 ?
    I tak musisz leciec od skrzynki przewodem 3x1,5mm2 lub 4 lub 5 x 1,5mm2.
    Jezeli bedziesz prowadzil instralacje podloga to i tak "przechodzisz po
    drodze" przez tepuszki.
    Jak bedziesz prowadzil sufitem to zejscie do puszki i powrót na sufit to
    taptem 3m wiecej przewodu na kazdy obwód.
    Kombinowanie z dodatkowym przewodem jest troche bez sensu. Oczywiscie mozesz
    zastosowac sterowniki z wejsciami na 230V, ale po co skoro sterowniki z
    wejsciami 24V lub 12V kupisz taniej.
    Co do sterowników to Ci nie obiecuje. Sam jak tylko mam okazje to kupuje
    uzywane i sprzedaje w instalacjach swoim klientom :)
    Jezeli chodzi o Siemensa to sieria Simatic-ów jest nie do zajechania. To sa
    jedne z najlepszych sterowników przemyslowych. Pewne w dzialaniu, odporne na
    zaklócenia, a przede wszystkim sa glupoodporne ;)
    Mozna z nimi zrobic prawie wszystko.

  • 170. Data: 2009-01-31 12:04:39
    Od: a...@g...com

    On 31 Sty, 12:47, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:
    [...]
    > Ale po co tak kombinujesz z tym 3x0,75 ?

    Zeby w razie rezygnacji z PLC moc zrobic oswietlenie na prostych
    przekaznikach bistabilnych :) Za instalacje biore sie za pare dni..
    Moze parenascie. Mam troche czasu zeby poszukac sprzetu do obslugi i
    ew. zrezygnowac z tego dodatkowego kabla :-)

    > I tak musisz leciec od skrzynki przewodem 3x1,5mm2 lub 4 lub 5 x 1,5mm2.
    > Jezeli bedziesz prowadzil instralacje podloga to i tak "przechodzisz po
    > drodze" przez tepuszki.

    Owszem.

> [...]
    > zastosowac sterowniki z wejsciami na 230V, ale po co skoro sterowniki z

    Zaraz - bo sie znowu pogubilem:) O wejsciach jakich sterownikow
    piszesz? Sa przekazniki bistabilne na 230V sterowane 12/24V ??

    > Co do sterowników to Ci nie obiecuje. Sam jak tylko mam okazje to kupuje
    > uzywane i sprzedaje w instalacjach swoim klientom :)

    No.. Poszukam po Ebayach i innych :-) Duzo prosciej i taniej widze
    kupic sterowniki z wyjsciami DC 24V. Ale chyba nie ma sensu kupic taki
    sterownik + sterowac nim dodatkowym przekaznikiem (stycznikiem) ?
    Podrozy to koszt, bo dodatkowe styczniki / przekazniki (takie na
    listwe) chyba kosztuja w granicy 20-30 pln / szt. ? :)

> [...]
    > jedne z najlepszych sterowników przemyslowych. Pewne w dzialaniu, odporne na
    > zaklócenia, a przede wszystkim sa glupoodporne ;)

    Mnie najbardziej interesuje podlaczenie z komputerem. Ile razy
    dziennie zona mi marudzi zebym wylaczyl swiatlo w kuchni, bo
    zostawilem zapalone - dam wszystkie pieniadze zeby moc to zrobic przez
    kompa, jak pisalem - jestem leniiwyyyyy :-))) To tez zalezy od stylu
    zycia - ja kompa mam praktycznie caly czas pod reka odpalonego..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.