    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Date: Fri, 30 Jan 2009 20:20:29 +0100
    <glnimi$bbb$1@news.interia.pl> <glnnu8$eod$1@inews.gazeta.pl>
    <e...@s...googlegroups.com>
    <glo1fk$fbm$1@inews.gazeta.pl>
    <7...@a...googlegroups.com>
    <glrrr8$o2d$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@n...googlegroups.com>
    <glt9bq$df5$1@inews.gazeta.pl>
    <0...@s...googlegroups.com>
    <glv2e0$d0$1@inews.gazeta.pl>
    <8...@e...googlegroups.com>

    > Rzeczywiscie - ZONK ;-) Choc nie do konca. Te przekazniki impulsowe sa
    > sterowane jakims niskim napieciem i wystarcza im kable 0,3mm -> wiec
    > nawet tutaj wystarczylaby skretka. Wiec w sumie zamiast 2 (lub 3) x
    > 1,5mm2 lepiej dac ten UTP - bedzie odrazu przyszlosciowo a i
    > przekaznikami bedzie mozna sterowac :)

    Jezeli chcesz używać przekaźników bistabilnych lub czasowych na 230V to
    musisz zrobic instalację sterującą przewodem, który posiada izolację dla
    napięć 230V.
    Skrętka UTP nie może być wykorzystywana dla napięć 230V.
    Ale z drugiej strony jak chcesz montować oddzielne przekaźniki to lepiej
    jest użyć sterownik programowalny PLC lub też sterownika nazywanego
    przkaźnikiem programowalnym, za któy zapłacisz tyle co za 3-4-5
    przekaźników. Wejścia możesz sterować napięciem 24 lub 12 V
    Wewnątrz takiego jednego sterownika możesz stworzyć duża strukturę utworzoną
    z szeregu wirtualnych: przekaźników, funkcji logicznych, czasówek, zegarów
    itp.
    Najtańsze i najmniejsze tego typu sterowniczki posiadają 6 lub 8 wejść
    sterujących oraz 4 wyjścia np. przekaźnikowe.
    Większe mogą posiadać 12 lub 14 wejść oraz 8 wyjść.
    I tak coraz większe lub rozbudowywane o kolejne rozszerzenia.

    > Ale wytlumacz mi jak cepowi jedno. Skretka UTP ma tutaj byc podlaczona
    > do wylacznikow, a ew. sterownik oswietlenia zamontowany w skrzynce,
    > tak ?? Czyli wylaczniki beda tylko wyzwalac (przez przewod utp)
    > sterownik, a ten w skrzynce wlaczac/wylaczac faze do danego przewodu
    > oswietleniowego ? Bo tylko w takim wypadku widze sens, choc tak
    > naprawde nie rozni sie on niczym od mojej pierwotnej wersji
    > (zmodyfikowanej ze zamiast przewodu dwuzylowego idzie jednak skretka
    > UTP :-)

    W puszkach skrętka do wyłączników, a w szafie do wejść sterownika PLC.
    Przewody oświetleniowe, które biegną poprzez puszki w skrzybnce podłącza się
    do wyjść sterownika PLC

    > Myslalem o osobnej skrzyneczce na to moje yntelygentne oswietlenie :)

    > Lubie rozbudowane instalacje ;-)

    Tylko, ze im większa instalacja i bardziej rozbudowana tym kosztowniejsza.
    Sterowniczki PLC umożliwiają obniżenie kosztów, bo zastępują wiele
    przekaźników i czasówek.

> [...]
    > swiatlo w calym domu - np. w przedsionku i w sypialni) mam po ok 32
    > pln / szt. Wystarczy do tego przewod UTP do wylacznika i osobny kabel
    > do oswietlenia. Dodatkowo bardzo prosto sterowac tym z komputera -
    > sterujac zwyklymi przekaznikami. Wiem, ze to rozwiazanie w porownaniu
    > do skomplikowanej automatyki jest jak stara centrala analogowa, w
    > porownaniu do cyfrowej, ale jest to wszystko tak proste i
    > lopatologiczne, ze ryzyko awarii jest znikome. A nawet jak wystapi -
    > to prosciej i taniej wymienic przekaznik, niz caly sterownik :)

    Tyle, ze już nie zrobisz inteligentnej symulacji obecności domowników.
    Inteligentna to taka, która naśladuje zachowania domowników np. świeci się
    światło na parterze w salonie, a całe piętro jest wygaszone.
    W naturalny sposób zachowaniem domowników będzie zapalenie światła na
    korytarzu, zgaszenie światła w salonie, następnie zapalenie światła na
    schodach i zgaszenie na korytarzu na parterze, zapalenie na korytarzu na
    piętrze, wygaszenie swiatła na schodach, zapalenie światła w pokoju na
    piętrze i wygaszenie na korytarzu. Zapalanie i gaszenie światła w kilku
    pomieszczeniach jednocześnie jest wręcz niemożliwe i dlatego nienaturalne.

    programowalne".
    Jeżeli chodzi o firmy, które je produkują oraz nazwy sterowników to: Siemens
    (Logo, Simatic), Hitachi, Mitsubishi, Omron, Moeller (Easy), Telemecanique,
    Schneider (o ile dobrze pamiętam to firmy Telemecanique oraz Schneider
    połaczyły się i obecnie produkują pod nazwą Zelio Logic), Fanuc, Teco, Saia,
    Allen-Bradley, polska firma Relpol (Need) oraz wiele innych. Niestety
    wszystkich nie pamiętam.
    Ciekawym rozwiązaniem jest też inny polski produkt, sprzedawany na Allegro
    pod nazwą Hall 2000 , Hall2007
    http://allegro.pl/item538281042_hall2007_kit_2_scada
    _softplc_plc.html

    > Aczkolwiek - nie jestem niereformowalny, tylko poki co nie spotkalem
    > sie z tego typu sterownikami, a jezeli sie spotykalem to ceny mialy
    > zaporowe (rzedu kilka k pln).

    Ceny zaczynają się od ok. 200zł. za moduł 6 wejść + 4 wyjścia przekaźnikowe.
    W cenie rzędu 1500zł można już mieć kawałek dobrego sterownika PLC, albo
    trafić coś naprawdę rozbudowanego z demontażu, ale w dobrym stanie np.
    Siemens (Simatic).

    Trzeba jednak dobrać odpowiedni sterownik do potrzeb i tego co planuje się
    uzyskać.